تشریح دو استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای ترانزیت بینالمللی کالا از طریق ایران
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تشریح دو استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای ترانزیت بین المللی کالا از طریق ایران، گفت: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و در ایران نیز درصدد هستیم تا ارتباطات مسیرهای تزانزیتی را گسترش دهیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تشریح دو استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای ترانزیت بین المللی کالا از طریق ایران، گفت: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و در ایران نیز درصدد هستیم تا ارتباطات مسیرهای تزانزیتی را گسترش دهیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه مراسم ورود نخستین محموله گندم از هند به بندر چابهار که قرار است از ایران به افغانستان ترانزیت شود، گفت: ورود نخستین محموله گندم از بندر کاندلای هند به بندر چابهار و سپس ترانزیت آن از ایران به کشور افغانستان از اهمیت فراوانی برخوردار است و به واسطه تاکیدات وزیر محترم راه و شهرسازی بر مواضع وزارتخانه در حوزه ترانزیت کالا در این برنامه حضور یافتهایم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و کشورهای مختلف از جمله ایران درصدد هستیم تا ارتباطات مسیرهای تزانزیتی را گسترش دهیم.
تقیزاده تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و هند با کشورهای آسیای میانه است. به همین جهت، احتیاج به ملزومات داریم که در این زمینه، زیرساختهای بندری و تجهیزات در حال توسعه است که با زحماتی که سازمان بنادر و مدیر کل بندر انجام داده است، تجهیزات در نحو قابل قبولی، تأمین شده است.
این مقاممسئول با اشاره به اینکه در این مسیر هم جاده و هم ریل در حال احداث است، گفت: هماهنگیهای موردنظر با کشورها انجام شده و امروز اولین محموله ترانزیت از هند از مسیر چابهار وارد بندر چابهار شد. برای استمرار صرفاً احداث زیرساختها کافی نیست و باید علاوه بر موارد سختافزاری، از لحاظ نرمافزاری و مدیریتی هم توجهات لازم صورت بگیرد.
تقیزاده ادامه داد: به جهت هزینه و زمان، این مسیر دارای مزیتهای خوبی است و باید دائما مسیر فوق، ارتقا یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که باید فعالیتها تجاریسازی شوند و در صورت تجاریسازی، ترانزیت پایدار خواهیم داشت که برای رسیدن به این مهم باید زمان و هزینه صرف شود، گفت: بخشی از زمان و هزینه مربوط به زیرساختها و بخش دیگر نیز تسهیل در مقررات است و در عین حال، گمرک نیز در این صورت می تواند خدمات مناسبی ارایه دهد. در این صورت است که میتوان با تجهیز زیرساختها، به فعالیتهای عملیاتی سرعت بخشید و زمان را کوتاه کرد.
تقیزاده تاکید کرد که برای تحقق این مهم وزارت راه و شهرسازی دو استراتژی مهم را در دستور کار دارد.
وی در بیان استراتژیهای وزارت راه و شهرسازی، گفت: نخستین استراتژی این است که برای هرکدام از کریدورهای حمل و نقل، مدیر کریدور تعیین شود. در همین راستا باید نخستین مدیر برای کریدور شمال- جنوب انتخاب شود که وظیفه پایش دایم و بررسی زمان، هزینه، مشکلات مسیر و همچنین بررسی بازارها برای برقراری ارتباط با بخش خصوصی برای هر سه کشور ایران، هند و افغانستان را برعهده خواهد گرفت.
تقی زاده با تاکید بر اینکه وظیفه مدیرکریدور، رفع مشکلات است، خاطرنشان کرد: مدیرکریدور، وظیفه ارتباط با سازمانها را نیز برعهده دارد و در صورت شناسایی اشکالات در ضوابط و مقررات به رفع آنها اقدام میکند که در اینباره حمایت مجلس و مسئولان رده بالا را نیز گرفتهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی، استراتژی دوم را اتصال ریل به بنادر عنوان کرد و گفت: از طریق اتصال ریل به بنادر می توان با حداثل زمان، تخلیه و بارگیری را انجام داد ودر عین حال به بهترین شیوه متعارف در دنیا از طریق ریل، میتوان کالا را جابهجا کرد. زیرا با پیشبینی افزایش ورود کشتیها و محمولات در آینده، جادهها تحمل این حجم جابهجایی را هم به لحاظ ترافیکی و هم به لحاظ بروز سوانح و مصرف سوخت نخواهند داشت.
تقی زاده ادامه داد: اتصال بنادر به ریل و زیرسازی مسیرها در جنوب کشور و در بندر چابهار در دست انجام است که امیدواریم به سرانجام برسد.
وی در پایان ضمن تبریک به کشورهای ایران، هند و افغانستان برای این اقدام، گفت: امیدواریم در سال آینده، میلیونها تن کالا از این مسیر جابه جا شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.