| کد خبر: 149382 |

◄ حذف مالیات بر ارزش‌افزوده چقدر به سود بخش ریلی است؟

در حال حاضر در صنعت ریلی مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش‌افزوده وجود ندارد و فقط مالیات بر عملکرد سالیانه و درآمد هست که سالانه 25 درصد از درآمد همه شرکت‌ها در همه حوزه‌های اقتصادی را از روی آن می‌ستانند

تین نیوز

طبق برآوردهای موجود، راه‌آهن یکی از کم‌هزینه‌ترین مسیرها برای جابه‌جایی کالا و مسافر است و حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای مزایایی دارد که اگر به آن توجه شود می‌توان به توسعه پایدار اقتصاد کشور کمک کرد. در حمل‌ونقل ریلی، مصرف سوخت یک هفتم جاده است. اما اینکه میزان توجه راه‌آهن و بخش خصوصی به رشد این صنعت چقدر است، خود جای بحث و بررسی بسیاری دارد.

یکی از سیاست‌های راه‌آهن با هدف رشد بخش ریلی، حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بود که برای بررسی آن، نظر یکی از کارشناسان این صنعت، یعنی محمد ساطعی مشاور انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، محمد ساطعی با بیان این‌که، پیش از این نیز مالیات بر ارزش‌افزوده وجود داشت که بر قراردادها جاری بود و دیگر نیست، گفت: در حال حاضر سالانه 25 درصد از دارایی شرکت‌ها تحت عنوان مالیات بر عملکرد از آن‌ها گرفته می‌شود ضمن این‌که مالیات‌های تکلیفی هم که پرداخته می‌شد قرار بر این شد که دولت از سال گذشته، آن‌ها را با مالیات بر عملکرد تهاتر کند. پس در حال حاضر در صنعت ریلی مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش‌افزوده وجود ندارد و فقط مالیات بر عملکرد سالیانه و درآمد هست که سالانه 25 درصد از درآمد همه شرکت‌ها در همه حوزه‌های اقتصادی را از روی آن می‌ستانند.

این مشاور صنعت حمل‌ونقل افزود: حمل‌ونقل ریلی به دلیل مزایای رقابتی خود، نیاز به توجه ویژه دارد و مشکلاتی این صنعت دارد که پرداخت حق بیمه توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی براساس قراردادهای خود یکی از این موراد است.

وی خاطرنشان کرد: این مورد هم‌اکنون مشکل بزرگی برای این صنعت ایجاد کرده است. ما حتی دراین‌باره جلساتی را با شرکت وزیر راه‌، وزیر کار و ریاست سازمان تأمین اجتماعی داشته‌ایم تا شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی را از پرداخت این نوع بیمه معاف کنیم اما متأسفانه این قانون همچنان برقرار است. شرکت‌ها هم از طریق انجمن ریلی بارها اقدام کرده‌اند اما متأسفانه به حل این مشکلات و چالش‌ها ترتیب اثر داده نشده است.

ساطعی پیش‌شرط توسعه حمل‌ونقل ریلی را تأمین منابع ارزان‌قیمت و تخصیص وام‌های کم‌بهره به این صنعت به‌منظور تأمین بودجه برای انجام برنامه‌ها و پروژه‌ها دانست و ادامه داد: فعالان بخش ریلی باید برای تخصیص سرمایه خود به این بخش، احساس اعتماد در بازگشت سرمایه‌شان را داشته باشند وگرنه به بخش‌های پرسودتر و کم‌هزینه‌تر و پرمشتری‌تر روی می‌آورند که برخلاف منافع ملی است. حذف مالیات‌ها به رونق بیشتر حمل‌ونقل ریلی کمک کرده اما رشد حمل‌ونقل ریلی نیاز به دیدی وسیع دارد.

محمد ساطعی در ادامه گفت: حتی در طرح اولیه برنامه ششم هم برنامه‌ها متناسب با مباحث توجیهی اقتصاد حمل‌ونقل نبودند اما در جلسات شورای عالی حمل‌ونقل ریلی جلساتی برگزار شد و نظرات شرکت‌ها به ر آه آهن و وزارت راه ارجاع داده شد و نقطه‌نظرات از آن‌جا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رفت که منجر به ایجاد تغییرات خوبی در نسخه نهایی برنامه ششم شد.

این عضو انجمن صنفی شرکت‌های ریلی از شرایط و الزامات برنامه ششم برای عملی کردن اهداف حوزه ریلی و پیشرفت این صنعت یاد کرد و گفت: یک اصل عمومی درباره سرمایه‌گذاری در یک بخش اقتصادی وجود دارد و آن این است که ظرفیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد تا بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در آن بخش (در اینجا بخش ریلی به‌عنوان‌مثال) ورود کند. طبیعتاً الزامات لازم و شرایط قانونی باید مهیا باشد برای این امر که به نظر ما در حال حاضر این نیاز و درخواست در بخش ریلی وجود دارد.

او اضافه کرد:در حال حاضر سهم حمل‌ونقل ریلی بار 7 درصد است و سهم حمل‌ونقل ریلی مسافری 7 تا 10 درصد است که انتظار داریم این سهم افزایش پیدا کند چراکه حدود 90 درصد باقی‌مانده حمل‌ونقل از طریق شبکه جاده‌ای صورت می‌گیرد.

محمد ساطعی به حوادث جاده‌ای جاده‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: نباید این حوادث را دست‌کم گرفت و فرسودگی ناوگان جاده‌ای هم مساله آسیب‌زایی است.

وی ادامه داد: نهایتاً ما ناچاریم که به سمت حمل‌ونقل ریلی حرکت کنیم. تقاضای زیادی هم وجود دارد. دولت در سال گذشته در بخش زیرساخت‌های ریلی و اتصال مراکز استان‌ها به یکدیگر اقدامات خوبی را انجام داده است. تا جایی که در حال حاضر بالغ‌بر 13 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم که متوسط باری که از آن عبور می‌کند 3 هزار تن هست. این رقم در سطح جهانی خود، از سال 2002 تا 2012 به ازای هر کیلومتر خط به 10 هزار تن رسیده است. این رقم همچنین در چین به ازای هر کیلومتر در سال به 45 هزار تن هم می‌رسد.

او افزود: به نظر من با برطرف شدن چالش‌ها و با توجه به اینکه ما عزم جدی را در دولت‌ها دراین‌باره می‌بینیم ان شاالله شاهد توسعه و گسترش روزافزون شبکه ریلی خواهیم بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.