| کد خبر: 265181 |

◄ رانندگان کامیون از بومی گرایی در بندرعباس خبر دادند/ بی توجهی به دستورالعمل سازمان راهداری

در پایانه بار بندرعباس با وجود تاکید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر توزیع عادلانه بار و پرهیز از هرگونه تبیعض بین ناوگان بومی و غیر بومی، بومی گرایی همچنان ادامه دارد.

تین نیوز

جمعی از رانندگان ناوگان کفی و لبه دار و ترانزیت نقاط مختلف کشور،  از ادامه روند بومی گرایی در پایانه بار بندرعباس با وجود تاکید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر توزیع عادلانه بار و پرهیز از هرگونه تبیعض بین ناوگان بومی و غیر بومی، خبر دادند.

به گزارش تین نیوز، تعدادی از رانندگان کامیون در تماس با خبرنگار ما عنوان کردند: با وجود کمبود میزان بار و کالاهای موجود در بنادر و افزایش چشمگیر تعداد ناوگان حمل و نقل جاده ای بار،  با مشکلات متعدد از جمله بومی گرایی بندرعباس مواجه هستیم.

به گفته آنان، در شرایط موجود که در بنادر و مراکز توزیع بار، نسبت کالا و بار نسبت به تعداد ناوگان کمتر شده و عرضه و تقاضا به دلیل افزایش تعداد کامیون ها متناسب نیست، در اعلان بار بندرعباس ابتدا به رانندگان بومی بندرعباس بار ارایه می شود.

این رانندگان تاکید کردند: همچنین در حالی که برای دریافت مجوز، حضور و ثبت اثر انگشت برای رانندگان غیر بومی که از نقاط مختلف کشور برای بارگیری به بندرعباس  ( یکی از مهمترین بنادر کشور مراجعه کرده اند) ، الزامی است اما رانندگان بومی امکان دریافت تلفنی بار را دارند و نیازی به حضور شان در محل نیست.

اظهارات رانندگان کامیون در مورد روند ادامه دار بومی گرایی در بندرعباس، در حالی است که داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تاریخ پنجم مرداد ماه 1402 در نامه ای به استانداران سراسر کشور، به طور واضح بر پرهیز از بومی گرایی در مراکز بارگیری، بنادر و محل های توزیع بار سراسر کشور تاکید کرده است.

در نامه ای که تصویر آن نیز پیوست شده، بر توزیع عادلانه بار و پرهیز از هرگونه تبعیض و اولویت قائل شدن برای ناوگان بومی اذعان شده است.

بر اساس آنچه در این نامه آمده، تبعیض و بی عدالتی در توزیع بار و فرآیند نوبت دهی در مراکز بار و ... علاوه بر اختلال در امور حمل و نقل موجب نارضایتی رانندگان شده که عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

قابل ذکر است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی حمل و نقل جاده ای کشور است.

نامه پرهیز از بومی گرایی در پایانه ها

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • منتقد 7 1

    اعلام بار عملا از ۱۵ آذر داره کمرنگ میشه بعد دوستان دنبال بومی گرایی هستن😔

  • ناشناس 8 0

    من خودم بچه بندر عباس نیستم !! این موضوع هم واقعیت داره !!!! اما هر موقع یه مرجع تونست ورود بیش از حدّ کامیونها رو که برای یکسری نون خیلی خوبی داره بگیره و هر موقع تونست پایه تهران که مرکز و پایتخت کشور هست رو نظم و قانون بده و از این انجمن سوری و فرمایشی که سالها زیر نظر آقای خانبلوکی هست در بیاره و هر وقت تمام شهرهای کشور با یک زبان واحد که فارسی هست اعلام بار شد و تمام شهرها نوبت دهی رو بدون بومی گرایی انجام دادن و خیلی وقتی وقتی های دیگر اون موقع نوبت دهی بندر عباس هم درست میشه !! به قول یه شاعر بزرگ که می‌گفت خانه از پایبست ویران است

  • ناشناس 11 2

    این بومی گرایی در تبریز هم هست در بندر امام خمینی هم هست و در بندر عباس هم هست چرا جرات نمیکنید بگید اعلام بار تبریز به زبان ترکی هست بقیه چه گناهی کردن ترک نیستن

    • ناشناس 1 0

      فقط چسپیدن به بومی گرایی بندرعباس ، چرا من بندری وقتی میرم گل گهر سیرجان کسی از حقم دفاع نمیکنه؟تمام شهرها اول به بومی های خودشون بار میدن، شما اگه راست میگید قانون رو همه جا درست کنید

  • مرتضی 2 0

    پایانه گل گهر وزرندکرمان هم بومی گرایی بیداد می‌کنه مخصوصا در سامانه بیتا بار

  • منتقد 2 0

    وقتی فرماندارودهیارورییس پایانه بندرعباس والی آخر..... هرکدام چندتاماشین دارن معلومه بقیه سربازهای شطرنج هستن

  • فریدون 1 0

    بومی گرایی بندر عباس فقط با عوض شدن بچه های کادر اعلام بار و بار نامه نویسی و عوض کردن شماره تلفن اعلام بار میسر است

  • محمد 3 0

    سلام و عرض ادر و احترام
    ان شاءالله که این نظر بنده بازتاب داشته و به گوش و چشم مسئولین ذی‌ربط برسد.
    بومی گری در دریافت بار و بارگیری در تمام استانها و شهرستانها به یک روال عادی تبدیل شده است. با تمام اینکه بسیاری از اعلامبارها سیستمی و با برنامه هایی مانند بیتا انجام میشود اما، باز هم شاهد این موضوع هستیم مثلا در سیرجان در همین برنامه اعلامبارها باری که برای بومیها یا کامیونهای باربری‌ها کنار گذاشته شده، یا اصلا در سیستم اعلام نمیشود یا رسما مینویسد بار مخصوص ماشینهای ملکی، و رانندگان دیگر شهرستانها نمیتوانند آن را دریافت کنند.
    در برخی شهر ها هم مانند تهران و اصفهان که بومی‌گری تقریبا نیست، باربریها اقدام به گرفتن کمسیونهای بسیار بالا از رانندگان شهرستانهای دیگر کرده و بار را به بومی نمیدهند چون ممکن است با این کمسیون غیر قانونی به دردسر بیوفتند... در بسیاری از مواقع باربریها مجبور به پرداخت مبالغی به صاحبان بار هستند تا حمل بار را به باربری آنها بسپارد و این به کمسیون دریافتی اضافه میشود.. برخی پایانه‌ها هم مانند پایانه تبریز و استانهای ترک زبان بارها را با زبان ترکی اعلام میکنند و دیگر کارشان از بومیگری گذشته بلکه به نژادپرستی رسیده تا حدی که مثلا در پایانه تبریز اگر بار را هم با پرداخت مبلغی به دلال بار برای ترجمه و دریافت بار ، بگیری، در هنگام بارگیری و یا صدور بارنامه جلو شما گرفته خواهد شد. حتی اگر شده به زور بار از کامیون شما تخلیه و به کامیونهای خود بارگیری میشود... در بعضی شهرستانها مانند زرند، نه تنها در دریافت بار بومیان مقدم هستند بلکه در بارگیری هم نوبت را رعایت نمیکنند و بصورت قلدرمعابانه جلو همه میپیچند،، در برخی جاها مانند فولاد کویر کاشان خود شرکت فولاد دست به یک نوع انحصار زده و هم باربری تاسیس کرده و هم تعداد بالای ۱۵۰ دستگاه تریلر و کشنده خریداری کرده و بارهای خود را خودش با قیمت تمام حمل میکند و اگر از آن اضافه بود به بومیها میدهد و اگر باز هم اضافه آمد به غیره هم میدهد..
    خلاصه مطلب باز هم بیشتر از این است و از حوصله خارج.. اما اگر فکر معالجه این غده کوچک نباشیم در آینده باید شاهد دعواها و مشاجره‌ها و کشمکش های استان با استان هم باشیم.
    ممنون از شما 🖐

  • ناشناس 4 0

    اگه قراره بساط بومی جمع بشه اول از ترک ها شروع کنید

  • ناشناس 1 0

    سلام خسته نباشید لطفا برید یکی از مسئولین حمل ونقل بپرسید اصلا خبر دارن باربری ها چجوری دمار از روز گار راننده در آوردن طرف نون سر سفره خانواده نمتونه ببر مثال کرایه ۳ میلیون از راننده یک میلیون و پانصد هزار میگیرن و همین وضع واسه همه کامیون ها از خاور تا تریلی هس تو تمام کشور

  • naser 0 0

    اعلام بار بندرعباس از همه پایانه ها بار عادلانه تر توزیع میشه اولا که کامیون های بومی فقط ده درصد بار رو میگیرن اونم به این صورت که ده تا از شهرستان یکی از بومی دوما کی گفته رانندگان بومی با تماس و بدون حضور بار میگیرن خواهشا اول تحقیق کنین بعدا خبرو پخش کنین نه با حرف توخالی یک عده که معلوم نیست دنبال چه اهدافی هستن

    • ایمان 0 0

      بله ۱۰ درصد از بهترین بار ها رو میگیرن چرا یکبار ۲۰ فوت ماهیرود نمیزنن یا باطل نمیشن چون ۳ روز زودتر بهترین بار رو‌گرفتن و رفتن اصلا تا حالا بندری باطل شدن

  • مهران موهبتی 0 0

    دوست خوب مهربانم تمام بدبختی و مشکلات حمل و نقل واقتصادکشوردردست تعداد اندکی از مدیران بازنشسته واندکی هم که مشغول بکار هستند گرفتار بخشنامه ها وتصیم گیریها غلط افتاده هست وازروزی که می خواستند ابرو را درست کنند چشم یارو را هم کورکرده اند یک روز دراین کشور سه الی پنج شرکت حمل و نقل بزرگ مشغول حمل کالاها اساسی بوده اند وطبق توافق شرکت حمل و نقل ونماینده صاحب کالا با دولتی یک برگ بنام صورت جلسه نرخ حمل امضا همان مبلغ دربارنامه ها درج وکسورات بصورت قانونی از رانندگان آخذ می‌شده که با گذشت زمان واجرا اصل 144وچه دستهایی پشت پرده بوده این شرکت کرایه رانندگان به مدتها دست خودشان نگه می داشتند که واقعا درحق خیلی‌ها ظلم شد و هیچ کسی پاسخگو نبود قصه جدیدی را شرکت بازرگانی دولتی و سازمان راهداری راه انداختند شرکت پشتبان چندصباح خوب بود ولی بعدازمدت اندک وهرکی هرکی به خودش رسید کرایه بار دولتی همانند قبل صورت جلسه میشود ودرسیستم خود درآوردی نیز ثبت میشود ولی دوستان حمل و نقلی باکمترین کرایه سوری که بنام تن برکیلومتر که کاملا اشتباه بوده و هست راهداری در سیستم صدور بارنامه آن تعریف کرده شرکت حمل و نقل آن را مدنظرقرارداده وبا رنامه را صادر میکنند جالب اینجاست نرخ حمل طبق صورتجلسه تنظیم به شرکت حمل و نقل پرداخت می گردد ولی کرایه راننده طبق تن برکیلومترسوری صادر و18الی20درصد هم می گیرند وجدیدا هم مثل قبل کرایه بار دولتی حداقل دویاسه ماه پرداخت می گردد تازه گی هم شرکت ها هنگام مناقصه ازحبیب خلیفه بخشش میکند که گاها با ده درصد تخفیف در مناقصه شرکت وبار را می گیرد که همه اینها سرکاری می‌باشد برادر تنها بومی گرایی در نوبت بارنیست بگو اجرا بخشنامه‌های وتصیم گیریها غلط باعث این شده مدیری که بعنوان نماینده دولت و مردم پشت میزنشسته مدیر مدبر واگاه نیست مدیرمدیرسفارشی وچندصباحی هست و درذهن اینو دارد اگرمن همین چندصباح نتوانم کمرهمت را ببندم دستم رفته حالاها کسی بفکر رفع مشکل ومضلات کاری مردم و جامعه نیست تازه دنبال سنگ اندازی برای مردم ودردسردرست کردن جامعه هستند .ولی گو گوش شنوا که بشنود دردمردم را زمانیکه مسولین راهداری و حمل جاده ای تاکنون نتوانسته‌اند سروسامان به پایتخت بدهند آیا انتظار دارید بندرعباس بلوچستان کرمان سروسامان بگیرند نه برادر فقط دعا کنیم بگویم خداوند عاقبت بخیرمان کن

  • فخرالدین 0 0

    خوبه باز تو بندر عباس به بومی ها اول بار میدن تو بندر امیراباد بومی ها خود چند دسته اند ملکی وغیر ملکی کمپرسی و باری وجود دارد ملکی ها همیشه پرچمدارن بعد کمپرسی در ردیف بعدی بعد بقیه بومی ها رانت وبی نوبتی ودلال بازی وکمیسیون بالا اینجا موج میزنه

  • ایمان 0 0

    سالن اعلام بار کفی بومی ها چند روز زودتر از نوبتشون حضور پیدا میکنن بهترین بار ها رو میگیرن ته مونده بار رو بیخیال میشن نه مثل غیر بومی ها باطل میشن ماهی هم ۵ سرویس میرن غیر بومی هم ۲ سرویس که یا ۲۰ فوت هست یا بار ۲۲ تنی بومی ها نه بیست فوت میزنن نه بار رفت

  • اگر باری هست باید متعلق به تمام رانندگان باشه. 0 0

    اگر باری هست باید متعلق به تمام رانندگان باشه..
    همجا بومی گرایی هس.
    تبریز ،میانه،اردبیل،بندر امام،بندر عباس و غیره ها......
    کلا از پایه ضعیفه

  • محمدرضاتبریزی 0 1

    بومی گرایی قطعادرتبریزوجودنداشته و نداردوبارهاییکه خارج ازسیستم اعلام بار زده شودبرخوردمیشودواعلامبارفارسی بوده وفقط دللالان درمحوطه میدان تره بار که خارج ازسیستم بارمیدهندترکی اعلام میشودوهمکاری که چنین ادعایی داردحتماخارج ازسیستم وبا کرایه های دلالی بارمیزنندواصلابه پایانه نیامده اندکه چنین ادعای دروغی رامطرح میکنند

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    بومی گرایی از بدترین موارد نابودکننده حمل ونقل است که بایستی ریاست محترم سازمان حمل نقل با بومی گرایی مخالفت شدید داشته وبا مدیران خاطی برخورد ومدیران پایانه های بومی گرا برکنار کند متاسفانه پایانه بارسنندج هم بارهای پتروشیمی کردستان را بومی کرده والبته بندرعباس گویا مقابله با مثل مینماید اگر پایانه های کشور بومی گرا شوند بایستی کامیونهای پایانه های بومی گرا یک سرخالی به شهرخود برگردند وبار شهرخود را دوباره بار بزنند.این تخلفات فقط توسط مدیران انجمن صنفی های شهرهای بومی گرا انجام میشود

  • S gh 0 0

    اول تکلیف این کمیسیونهای نجومی که تو تهران و شهرهای دیگه دارن میگیرن الان چندین سال هست دارن همه راننده های زحمت کش میگن رو میگرفتن بعد بومی گرایی هم درست میشد.

  • ناشناس 0 0

    درهیچ اداره ای عدالت نیست متاسفانه همه فکر منافع خود شون هستن وهیچ کی نیست جلوی این ها رو بگیره یعنی بسوزو بساز

  • ناشناس 0 0

    مردم همه ناامید هستن ازبین عدالتی

  • غلام عباس بهرامی 0 0

    باسلام الان در اهواز کوچه پمپ بنزین در بعضی مواقع 70درصد کرایه به عنوان کمسیون بر میدارند وبعضی از رانندگان مجبورند بار بزنند