| کد خبر: 49971 |

◄ اخبار شهری و مترو در هفته گذشته / از خودکشی نافرجام در مترو تا پیش شرط های حذف طرح زوج و فرد

تین نیوز | سه وعده علیرضا جاوید معاون جدید فنی و عمرانی شهرداری تهران، آینده روشنی در انتظار موتورسیکلت های برقی است، پیش‌شرط‌های حذف طرح "زوج و فرد"، انحراف ٣ درصدی و جابه‌جایی یک‌سوم بودجه توسط شهردار، یک پروژه و دو مدعی،  جزییات نخستین خودکشی نافرجام مترویی در سال 94، آشنایی با خط پنج متروی تهران برخی از مهمترین اخبار حوزه شهری و مترو در هفته گذشته به شمار می رود. 

به گزارش تین نیوز، مشروح اخبار مهم در حوزه حمل و نقل شهری، مترو  و ترافیک در هفته گذشته در زیر آمده است.

آینده روشنی در انتظار موتورسیکلت های برقی است
پس از گذشت چند ماه از آغاز طرح جایگزینی موتور سیکلت های فرسوده بنزینی با نوع برقی آن، مدتی است اجرای این طرح با سکوت مواجه شده است.
 
در این رابطه کارشناس ارشد توسعه صنایع خودرو سایپا (ایتکو) در گفتگو با تین نیوز گفت: یکسری مشکلات در طرح جایگزینی موتور سیکلت های برقی و بنزینی، موجب شد تا این فرآیند با کندی محسوسی طی شود.
 
سجاد میرمحمدی با بیان اینکه شروع هر طرح جدیدی در ابتدا با مشکلاتی همراه است، افزود: این گونه طرح ها تا از سوی عموم مردم مورد پذیرش قرار بگیرند نیازمند صرف زمان خاصی هستند. این امر در طرح جایگزینی موتور سیکلت های برقی نیز عادی به نظر می رسد.

پیش‌شرط‌ های حذف طرح "زوج و فرد"  
تین نیوز | دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر اجرای سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، گفت: لازمه اجرای طرح "محدوده کم آلاینده" (LEZ) برخورداری کشور از سامانه یکپارچه معاینه فنی است که توسط وزارت کشور پیگیری می شود.
 
مهدی یدی همدانی درباره راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران به عنوان یکی از مقدمات اجرای طرح کم‌آلاینده در شهر تهران، گفت: در این سامانه تصمیم گرفته شده تا سرورهای معاینه فنی سراسر کشور در دیتا سنتر وزارت کشور مستقر و از بسترهای ارتباطی وزارت کشور برای اجرایی کردن این سامانه استفاده شود تا مراکز معاینه فنی سراسر کشور به سامانه متصل شوند.

انحراف ٣ درصدی و جابه‌جایی یک‌سوم بودجه توسط شهردار
رحمت اله حافظی / رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، لایحه دوفوریتی اصلاحیه بودجه سال ١٣٩٣ شهر تهران از نظر محتوایی ایراداتی دارد. این متن پیش از این روی صفحه وبلاگ قرار گرفته بود. در بند «ب» این لایحه دوفوریتی به استناد به مصوبه شماره ١ ٣/١٩ ٩/١٦ مورخ ١٨/٤/١٣٩٣ شورای شهر تهران، برای تسویه دیون اشخاص حقیقی و حقوقی شامل تعهدات نقدی و غیرنقدی سنوات قبل پیمانکاران، تملک املاک تصرفی و آرای صادره محاکم قضایی تا سقف مبلغ دوهزارو ٥ میلیارد تومان از محل کاهش اعتبارات مازاد سایر ردیف‌های بودجه ٩٣ تأمین اعتبار نماید.
 
اشکال این بند اینجاست که مصوبه‌ای که به آن اشاره شده است، صرفا برای سنوات قبل پیمانکاران بوده که به تأیید اداره کل حسابرسی شهرداری تهران نیز رسیده باشد و شهرداری موظف بوده است که هر سه‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد را به شورا ارسال کند که در طول سال ٩٣ هیچ گزارشی از این بابت به شورا ارسال نشده است. اما در بند «الف» علاوه‌بر سنوات قبل پیمانکاران، تملک املاک تصرفی و آرای محاکم قضائی نیز قیده شده است، درحالی‌که در مصوبه‌ای که به آن اشاره شد، چنین مواردی وجود ندارد.

یک پروژه و دو مدعی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه پروژه مترو ورامین با دو ادعای مالکیت از سوی راه آهن و مترو تهران روبرو است، گفت: اختلاف نظرات موجود و مصوبه دولت دهم موجب شده تا این پروژه پس از گذشت چند سال از پیشرفت خوبی برخوردار نباشد.
 
سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با تین نیوز، با بیان اینکه در دولت دهم، پروژه راه آهن ورامین به مترو تغییر یافت، اظهار داشت: در دولت دهم با مطالبه و مصوبه هیئت دولت، این طرح با عنوان پروژه متروی تهران به قرچک- ورامین- پیشوا در دستور کار قرار گرفت که در نهایت هیئت دولت موافقت خود را با واگذاری پروژه به مترو تهران اعلام کرد. در حال حاضر پروژه، پیشرفت 40 درصدی را پشت سر گذارده است.  

نماینده مردم ورامین، قرچک، پیشوا در مجلس با اشاره به اینکه پروژه مترو با دو مشکل عمده روبرو است، تصریح کرد: عمده مشکل فرارو در اتمام مترو قرچک ادعایی است که راه آهن بر آن پافشاری کرده و مدعی است، پروژه متعلق به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بوده و  دولت دهم با واگذاری پروژه مترو ورامین به تهران به شرکت مترو تهران عملا کار خلاف قانون را پایه گذاری کرده است.

جزییات نخستین خودکشی نافرجام مترویی در سال 94    
هنوز نخستین ماه سال 94 تمام نشده، بار دیگر خودکشی در مترو خبر ساز شد؛ خودکشی ای که البته با هوشیاری به موقع، ناکام ماند. ماجرا از این قرار است که ظهر امروز، شنبه، 29 فروردین خانم جوانی هنگام ورود قطار مترو به ایستگاه امام علی (ع) اقدام به خودکشی کرد که با هوشیاری راننده لکوموتیو خوشبختانه از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.
 
به گزارش تین نیوز، مدیر روابط عمومی مترو تهران در این خصوص با ابراز خرسندی از زنده ماندن این فرد گفت: ماموران حاضر در ایستگاه مترو از این موضوع کاملا بی اطلاع بوده و این خانم به طور ناگهانی خود را جلوی قطار پرتاب کرده است. فردی که اقدام به خودکشی نموده پس از حضور عوامل اورژانس در محل و انجام اقدامات اولیه زنده مانده و به یکی از بیمارستان های تهران انتقال یافته است.

آشنایی با خط پنج متروی تهران
خط پنج متروی تهران یکی از خطوط بین شهری است که غرب تهران را به استان البرز متصل می‌کند و به همین دلیل یکی از خطوط پرتردد و اصلی به شمار می‌آید. این خط كه 43 كیلومتر مسافت دارد یكی از خطوط اصلی متروی تهران به شمار می‌رود كه از ایستگاه صادقیه در تهران آغاز و به ایستگاه گلشهر در كرج پایان می‌یابد.
 
خط پنج متروی تهران دارای 11 ایستگاه است كه عبارتند از: گلشهر، محمدشهر (ماهدشت)، كرج، اتمسفر، گرم دره، وردآورد، ایران خودرو، چیتگر، ورزشگاه آزادی، اكباتان (ارم سبز) و صادقیه تهران. ایستگاه شهرك اكباتان (ارم سبز) در این خط با خط 4 متروی تهران تقاطع دارد و مسافران در این ایستگاه می‌توانند خط متروی خود را تغییر دهند.
 
مهم‌ترین ویژگی خط پنج متروی تهران این است كه تمام 11 ایستگاه موجود در آن روی زمین ریل گذاری شده و مسافران می‌توانند مناظر طبیعی اطراف خود را مشاهده كنند. ایستگاه صادقیه در یكی از سرخط های خط پنج متروی تهران در آدرس بزرگراه محمدعلی جناح، خیابان سازمان آب و ایستگاه گلشهر به عنوان سر خط دیگر در كرج، 45 متری گلشهر، خیابان گلزار غربی، میدان الغدیر، خیابان اختر غربی واقع شده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.