| کد خبر: 37467 |

◄ ۱۰ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت بدون یک مراجعه‌کننده!

تین نیوز | مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام این كه در تمام دنیا و حتی كشورهای صاحب تكنولوژی در زمینه تولید خودرو، زمان معاینه فنی حداكثر سه سال است، گفت: این در حالی است كه در کشور ما که هیچ یك از مسئولان ادعای به روز بودن تكنولوژی تولید خودرو را ندارند، زمان معاینه فنی پنج سال است.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، ولی آذروش افزود: پنج ‌ساله شدن معاینه فنی خبط و خطای آشكاری بود كه در مجلس هشتم به تصویب رسید و یكی از نتایج آن این است كه سال گذشته در تهران تنها 3 روز هوای پاك داشتیم و 3700 مورد مرگ مشكوك به دلیل آلودگی هوا در این كلان شهر به ثبت رسید. 

وی با تأكید بر این كه با پیگیری‌های صورت گرفته، لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شد تا بازه معاینه فنی به دو سال باز گردد كه امیدواریم با حمایت نمایندگان این طرح به زودی به تصویب برسد، اعلام كرد: نكته غیر قابل انكار این است كه اكثر خودروهای تولید داخل و به ویژه موتورسیكلت‌های داخلی استاندارد نیستند كه بخش اعظم آلودگی هوا نیز به همین دلیل است.

22 درصد خودروهای مراجعه كننده به معاینه فنی مردود می‌شوند
مدیر عامل ستاد معاینه فنی با اشاره به این كه با وجود تردد صدها هزار دستگاه موتورسیكلت فاقد معاینه، در حال حاضر 10 مركز معاینه فنی موتورسیكلت بدون مراجعه كننده در تهران داریم، اظهار كرد: بر اساس آخرین مطالعات، انجام معاینه فنی می‌تواند تا 23 درصد در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، چرا که یکی از آزمون‌هایی که در مراکز معاینه فنی انجام می‌شود، تست آلایندگی دود خروجی از اگزوزهاست.

آذروش با بیان این كه گازهای منواكسید كربن، دی اكسید كربن و هیدروكربن‌های خروجی از اگزوز در تست آلایندگی سنجیده می‌شوند و بر اساس این سنجش، مقدار تولید گاز سمی منواكسید كربن در مقایسه با گاز سرطان‌زای هیدروكربن چند برابر است، تصریح كرد: چند سال قبل قطعه كنیستر توسط یكی از خودروسازان حذف شد و در حال حاضر یكی از خودروهای پر تیراژ بدون رفع ایراد، در حال تردد و انتشار آلایندگی هستند.

وی با تأكید بر این كه در 9 ماهه امسال، 245 هزار دستگاه خودرو به مراكز 14 گانه معاینه فنی تهران مراجعه كرده‌اند كه 53 هزار دستگاه خودرو مردود و پس از رفع ایراد موفق به اخذ برچسب معاینه فنی شده‌اند، اضافه كرد: به بیان دیگر، 22 درصد خودروهای مراجعه كننده در آزمون‌های معاینه فنی در نوبت اول مردود شده‌اند.
 
استاندارد مراكز  معاینه فنی تهران مطابق اروپاست
مدیر عامل ستاد معاینه فنی با اشاره به این كه از دو و نیم میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در سال 92 تنها یك میلیون دستگاه خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه نموده‌اند، اظهار كرد: از این تعداد 500 هزار دستگاه خودرو به مراكز مكانیزه معاینه فنی تهران و 500 هزار دستگاه نیز به مراكز معاینه فنی اطراف تهران مراجعه كرده‌اند.

آذروش با بیان این كه معاینه فنی خودرو در مراكز معاینه فنی تهران مطابق استانداردهای روز دنیا و استاندارد كشورهای اروپایی نظیر آلمان و انگلستان است، تصریح كرد: كلیه خودروهایی كه به مراكز معاینه فنی مراجعه می‌كنند با دستورالعمل واحد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و قطعاً نمی‌توان خودروهای خارجی با استانداردهای بالا را با خودروهای داخلی با استانداردهای پایین مقایسه كرد.

وی با تأكید بر این كه در ارزیابی خودروها باید شاخص‌هایی نظیر مقدار متوسط پیمایش، كاربری خودرو، نحوه رانندگی و ... مورد ارزیابی قرار گیرد، اضافه كرد: به عنوان مثال، تاكسی با پیمایش 200 هزار كیلومتر در سال به علت پیمایش بالا و فرسایش بیشتر قطعات خودرو در مقایسه با یك خودروی معمولی، مسلماً نواقص بیشتری خواهد داشت.

دستگاه های نظارتی با مراكز صدور برچسب تقلبی معاینه فنی برخورد كنند
مدیر عامل ستاد معاینه فنی با اشاره به این كه در حال حاضر 28 درصد از مردودی‌ها در مراكز معاینه فنی مربوط به گازهای آلاینده خروجی از اگزوز است، اظهار كرد: متأسفانه صدور كارت و برچسب معاینه فنی بدون حضور و رؤیت خودرو در مراكزی خارج از 22 منطقه تهران وجود دارد و باید دستگاه‌های نظارتی با چنین مراكزی كه با جان مردم بازی می‌كنند، برخورد نمایند.

آذروش با بیان این كه به زودی مسأله صدور كارت و برچسب معاینه فنی بدون حضور و رؤیت خودرو با استقرار سامانه یكپارچه معاینه فنی در مراكز مكانیزه معاینه فنی سراسر كشور ساماندهی می‌شود، تصریح كرد: این سامانه قابلیت ارتباط دیتا بانك معاینه فنی با دیتا بانك پلیس را داراست و به این وسیله پلیس می‌تواند نسبت به اعمال قانون در مورد خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت نرم‌افزاری اقدام كند.

وی در پایان با تأكید بر این که موارد كنترلی در مراكز معاینه فنی تهران بر اساس دستورالعمل‌های اروپایی انجام می‌شود، خاطرنشان كرد: ایجاد وحدت رویه در این مراكز و سخت‌گیرانه كردن حدود مجاز مطابق با كشورهای صاحب تكنولوژی از اولویت بالاتری نسبت به تغییر شاخص‌های ارزیابی برخوردار است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.