| کد خبر: 1692 |

قرارداد شهرداری تهران با چینی‌ها صرفاً خرید واگن نیست

تین نیوز | رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر "باید از ظرفیت‌های داخلی برای تولید واگن استفاده کنیم" گفت: مباحث مربوط به خرید واگن مترو از چین در راستای منافع عمومی و ملی کشور بوده است.
 
 احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره طرح سؤال از شهردار تهران در خصوص خرید واگن متروی چینی اظهار داشته «خرید واگن مترو در قالب یک مبحث قرارداد مالی بین کشور چین و ایران است و این قرارداد شرایطی دارد که بخشی از آن تأمین تجهیزات است».
وی گفته «به هر حال امکانات مالی که چین در اختیار ایران قرار می‌دهد به‌طور طبیعی یک سری شرایطی دارد که بخش عمده و قابل توجه آن فروش تجهیزات است. اما از گذشته معمولاً چه مترو و چه سایر بخش‌ها شرایطی را به وجود می‌آوردند که همراه با ورود تکنولوژی ساخت و ایجاد واحدهای صنعتی به‌عنوان واحدهای مکمل و تولیدکننده نیازهای کشور در بخش‌های مختلف بود».
 
به اعتقاد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران «در موضوع واگن این‌گونه نیست که شهرداری تهران یک قرارداد گلوبال امضا کرده و تعدادی واگن را به ایران وارد کند. شکل کار متفاوت است و اطلاعات ریزی دارد که اگر دوستان این اطلاعات را ملاحظه کنند به این مسئله واقف می‌شوند که موضوع در حد این‌که خریدی اتفاق بیفتد، نیست».
 
دنیامالی با یادآوری اینکه «هم‌اکنون علاوه بر شرکت واگن‌سازی تهران، چند شرکت بخش خصوصی در حوزه تولید واگن داریم» گفته «بخشی از سهام واگن‌سازی تهران متعلق به مترو، بخشی متعلق به شرکت‌ها و بخش کوچکی از سهام آن متعلق به چینی‌هاست».
 
او می‌گوید «با این حال عمده ساخت واگن‌ها در داخل کشور انجام می‌شود، به‌عبارت دیگر هم‌اکنون واگن‌سازی تهران با شرکت‌های دیگر واگن‌سازی قرارداد امضا می‌کند و به‌صورت ساخت واگن، استراچکر (سازه اصلی) را می‌سازند و کارهای تکمیلی و پایانی و تجهیز داخل واگن‌ها از جمله الکتریکال، امکانات داخل واگن‌ها توسط واگن‌سازی پارس انجام می‌شود».
 
«بنابراین تأمین واگن پروسه ساخت و تکمیلی دارد و به همین سادگی نیست که ما برویم قرارداد ببندیم چون پول آن را چینی‌ها می‌پردازند الزاماً از آنها یک سری واگن‌های آماده بخریم. البته در این قرارداد یک سری واگن‌هایی می‌تواند به‌صورت CKD (قطعات منفصله) به ایران آمده مونتاژ شود».
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر این‌که موضوع خرید واگن مترو باید شفاف شود، گفت «با توجه به برنامه‌ای که شهرداری و شورای شهر تهران برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو دارد و حمایت‌های خوبی که در دولت انجام می‌شود، فرصت خیلی خوبی است که بتوانیم در 4 تا 5 سال آینده اقدامات قابل توجهی در بحث توسعه حمل‌ونقل مانند مترو انجام دهیم».
 
دنیامالی خاطرنشان کرد:‌ از مفاد قرارداد خرید واگن اطلاعی ندارم و قرار است گزارش‌های مربوطه را شهرداری به شورا اطلاع دهد، چراکه این سفر هفته قبل اتفاق افتاده است. از این رو این‌که دولت چقدر منابع را به خرید واگن اختصاص داده یا این‌که شرایط قرارداد چگونه بوده بنده از کم و کیف آن اطلاع ندارم.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران یادآور شد: اما بر اساس مکانیسمی که از قبل بوده و امروز هم بر اساس آن عمل می‌شود شرایط را عرض کردم.
 
دنیامالی اشتغال و انتقال تکنولوژی برای گردش مالی این منابع در داخل را یکی از بحث‌های اصلی شهرداری است، گفت:‌ ضوابط و مقررات مصوب مجلس و اعتقاداتی که در وزارتخانه‌ها و شهرداری تهران است مبتنی بر این نکته است که باید از ظرفیت‌های داخلی برای تولید واگن استفاده کنیم.
 
او ابراز اطمینان کرد که «بحثی که اخیراً انجام شده در راستای منافع عمومی و ملی کشور بوده است».
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.