| کد خبر: 270657 |

حمل و نقل دریایی ایران و عراق برای اربعین راه اندازی می شود

وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و عراق از راه اندازی سرویس حمل و نقل مسافری دریایی برای جابه جایی زائران اربعین خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و عراق از راه اندازی سرویس حمل و نقل مسافری دریایی برای جابه جایی زائران اربعین خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مهرداد بذرپاش با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر حمل و نقل عراق و تاکید بر تسریع در تکمیل راه آهن شلمچه-بصره و رفع موانع پیش رو اظهار کرد: سال گذشته توافقی در این خصوص انجام شد و در ایام اربعین ۱۴۰۲، با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور کشورمان در منطقه صفر مرزی، عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه-بصره آغاز شد.

بذرپاش افزود: در این مدت جلسات متعددی برای ارزیابی پیشرفت این پروژه از جمله عملیات مین روبی برگزار شد و تاکنون عملیات مین روبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و ۱.۵ کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است.

وی با یادآوری اینکه احداث پل این پروژه توسط شرکت های ایرانی در حال انجام است درباره تملیک زمین های اطراف پروژه گفت: بخشی از زمین های این منطقه مسکونی است که قرار شد طرف عراقی تملیک اراضی آن منطقه را انجام و تحویل ایران دهد. بخشی از تملیک اراضی انجام شده و قرار است ظرف یک ماه آینده همه اراضی مورد نظر تملیک و تحویل داده شود.

بذرپاش بیان کرد: مناقصه عملیات احداث ۳۲ کیلومتر ریل در کشور عراق برگزار و شرکت آن نیز تعیین شده که البته قرار شد شرکت های ایرانی نیز در این خصوص کمک کنند. عزم دو کشور در سطوح بالای دولت ها، برای احداث این پروژه کاملاً جدی است و به صورت هفتگی مسیر ریلی شلمچه-بصره پیگیری می شود.

به گفته وی، از دیگر موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، جابه جایی زوار در ایام اربعین بود و توافقات خوبی مبنی بر انتقال زوار توسط همه شقوق حمل ونقلی انجام شده است و قرار شد امسال مسیر دریایی نیز به این مسیرها اضافه و انتقال زائران از مسیر دریایی نیز انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق توافق سازمان بنادر و دریانوردی با کشور عراق مقرر شده است سرویس حمل ونقل مسافری بین بندر خرمشهر به بصره و بندر آبادان به بندر واصله در اسرع وقت راه اندازی شود.

بذرپاش در ادامه، موضوع دیگر این جلسه را افرایش حجم ترانزیت میان دو کشور دانست و افزود: در سال ۱۴۰۲ تلاش دولت و وزارت راه، توسعه ترانزیت با کشورهای همسایه بود که رشد ۵۸ درصدی ترانزیت را شاهد بودیم و میزان ترانزیت به بیش از ۱۴.۷ میلیون تن بار رسید که رکورد بی سابقه ای بود.

وی با بیان اینکه عراق نیز از کشورهای هدف ترانزیت است، افزود: طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: موضوع دیگر اجرا خط ریلی کرمانشاه به اسلام آباد و اسلام آباد به خسروی به عنوان یکی از خطوط اصلی ریلی کشور بود. این پروژه باید به زودی به بهره برداری برسد و از کشور عراق درخواست داشتیم تا این مسیر در عراق هم دنبال شود تا دو کشور را منتفع کند.

به گفته بذرپاش، این مسیر در عمل دسترسی ایران از طریق عراق به سوریه و مدیترانه را تسهیل می کند و با بهره گیری از این مسیر عراق نیز می تواند به صورت سریع تر و ارزان تر به بازارهای ایران و کشورهای آسیای مرکزی دست پیدا کند. این موضوع به عنوان یک مدل راهبردی پیشنهاد و قرار شد در فازهای بعد مذاکرات دو کشور به عنوان یک پروژه جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: در این دیدار در خصوص افزایش خدمات فرودگاهی و پروازها برای انتقال زوار ایرانی به عراق و زوار عراقی به مشهد مقدس نیز مذاکراتی انجام شد. آمار نشان می دهد تعداد پروازهای ایران به نجف و حجم ورود زوار عراقی به ایران افزایشی بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    شما همون راه آهن رو راه بنداز ، حمل و نقل دریایی پیش کش