| کد خبر: 156892 |

فرصت بی‌نظیر بازدید از مراحل لنج‌سازی در «گوران»

مرغوب‌ترین لنج های تاریخ خلیج‌فارس و مراحل لنج‌سازی را می‌توان در روستای ساحلی گوران دید.

تین نیوز

محمدامین جعفری حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مرغوب‌ترین لنج‌های تاریخ خلیج‌فارس و مراحل لنج‌سازی را می‌توان در روستای ساحلی گوران دید.

به گزارش تین‌نیوز، گوران روستایی در 80 کیلومتری قشم  در ساخت شناورهای لنج زبانزد است. مردان این روستا  بدون رسم‌الخط و نقشه از صفر تا صد لنج های عظیم را در طول یک تا دو سال می‌سازند .

جعفری حسینی گفت: روستای گوران به‌عنوان بندر تاریخی و یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان شناخته‌شده است.  این روستا موزه دریانوردی و لنج‌سازی است.

به گزارش مانا، وی افزود: در این روستا  ساخت لنج ها به همان روش قدیمی و سنتی در حال انجام است. این در حالی است که گردشگران تمام مراحل را می‌توانند ببینند.

به گزارش مانا، او ادامه داد: گردشگران با ورود به ساحل گوران علاوه بر لنج‌سازی می‌توانند سایر امور مرتبط با دریانوردی ازجمله توربافی، ماهیگیری و پخت غذای محلی را نیز تماشا کنند.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم همچنین عنوان کرد: طرح موزه روباز و طبیعی روستای گوران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان منطقه آزاد قشم و موسسه مطالعات بین‌المللی گروه جایکا تهیه شده است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به برگزاری مراسم ویژه بومیان روستا برای به‌آب‌اندازی لنج های ساخته‌شده به‌عنوان جاذبه دیگر این روستا درزمینهٔ لنج سازی و دریانوردی اشاره کرد.

وی افزود: به‌طور مثال تابستان امسال شاهد به‌آب‌اندازی یک لنج باری که ساخت آن حدود یک سال و نیم به طول انجامیده بود در روستای گوران بودیم.

جعفری با بیان اینکه در ساخت بدنه این لنج از چوب ساج که گران‌ترین چوب است استفاده‌شده است، اظهار کرد: چوب کرت محلی جزیره قشم، کُنار هندی، کاکتوس و توت از چوب‌هایی است که در اسکلت‌بندی لنج‌ها استفاده می‌شود.

به گفته وی، این لنج بوم زیباترین و بزرگ‌ترین لنج چوبی است که در روستای گوران قشم ساخته می‌شود و محبوب‌ترین لنج‌ها در میان مردمان خلیج‌فارس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بابیان اینکه گردشگران زیادی برای تماشای مراسم به‌آب‌اندازی این لنج به گوران سفر کرده بودن، گفت: به آب انداختن لنج و کشیدن بادبان لنگر در روستای گوران جزیره قشم با اجرای مراسم سنتی یامال خوانی همراه بود.

وی با اشاره به اینکه روش ساخت لنج و شیوه دریانوردی بادبانی ایرانیان حاشیه خلیج‌فارس در یونسکو به‌عنوان اثر ناملموس ثبت جهانی شده است، اذعان داشت: شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران نیز باهدف حفظ و احیاء روش‌های لنج سازی و دریانوردی سنتی قشم در این روستا تأسیس‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.