| کد خبر: 262452 |

مخاطرات «شوتی‌ ها» و رو به فزونی بودن قاچاق سوخت در خراسان‌ جنوبی

آن چه اکنون دلهره و اضطراب کاربران جاده ای را در خراسان جنوبی دو چندان کرده است تردد بی امان خودروهای شوتی یا همان سوختکش ها ست که نشان از رو به فزونی بودن قاچاق سوخت در این استان دارد.

تین نیوز

آن چه اکنون دلهره و اضطراب کاربران جاده ای را در خراسان جنوبی دو چندان کرده است تردد بی امان خودروهای شوتی یا همان سوختکش ها ست که نشان از رو به فزونی بودن قاچاق سوخت در این استان دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، یکی از معضلات اساسی که استان مرزی خراسان جنوبی با آن دست و پنجه نرم می کند معضل قاچاق سوخت وخاطرات بسیاری ست که به این واسطه متحمل می شود.

چرا که خودروهای سوخت علاوه بر این که جان و مال خویش را به مخاطره می افکنند سبب به مخاطره افتاده جان و مال کاربران جاده ای خراسان جنوبی نیز می شوند به طوری که کشفیات قاچاق سوخت و حوادق ناشی از آن از پر تکرارترین اخبار حوادثی این استان به حساب می آید.

با این که مقابله با قاچاق سوخت در خراسان جنوبی به هر طریق ممکن از سوی نهادهای متولی انجام می شود اما باز هم شاهد قاچاق فور آن در استان و مخاطرات ناشی از خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی به ویژه محور بیرجند - نهبندان و سربیشه هستیم.

جالب این که کشف فرآوده های نفتی قاچاق نیز در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال قبل ۴۰ درصد در استان افزایش نشان می دهد و تنها در شهرستان نهبندان ۲۷ نفر سوختکش جان خود را در جاده های این شهرستان بر اثر سوختکشی از دست داده اند.

کارشناسان هم دلیل قاچاق فرآوده های نفتی را در خراسان جنوبی افزایش قیمت بسیار زیاد فرآورده های نفتی در آن سوی مرزها، وجود خودروهای فرسوده و خارج نشدن از ناوگان، دریافت سهمیه و وجود شغل های کاذب اعلام می کنند.

افزایش ۴۰ درصدی قاچاق سوخت

آن طور که محمد رضا عابدانی، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی به رسانه ها اعلام کرد: در نیمه نخست امسال حدود ۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی قاچاق در استان کشف شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش دارد.

به گفته وی بیشتر فرآورده نفتی قاچاق کشف شده در خراسان جنوبی از نوع نفت گاز (گازوئیل) است.

وی افزایش قیمت بسیار زیاد فرآورده های نفتی در آن سوی مرزها، وجود خودروهای فرسوده و خارج نشدن از ناوگان، دریافت سهمیه و وجود شغل های کاذب را از علل افزایش قاچاق سوخت در استان عنوان کرد.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه اول سال جاری حدود ۶۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی شامل بنزین، نفت گاز و نفت سفید در خراسان جنوبی مصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.

وی از حدود سه هزار بازدید کمی و کیفی از مصرف کنندگان عمده و مجاری عرضه استان خبر داد و افزود: حدود ۱۶ هزار مصرف کننده عمده و جزء در خراسان جنوبی وجود دارد و علاوه بر خودروهایی است که روزانه نزدیک به ۵۰۰ هزار تراکنش سوختگیری در سطح جایگاه ها وجود دارد.

عابدانی اظهار کرد: سوخت مصرفی خراسان جنوبی با بیش از ۳۰۰ دستگاه نفت کش جاده پیما تامین می شود و نیمه اول امسال بیش از ۲ هزار میلیارد ریال کرایه حمل فرآورده های نفتی پرداخت شده است.

وی گفت: با پیگیری های صورت گرفته و همکاری مالکان و بهره برداران جایگاه های CNG منطقه خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد جایگاه ها دارای تاییدیه بازرسی ادواری معتبر هستند و خراسان جنوبی در زمینه استاندارد بودن جایگاه های سوخت در سطح کشور پیشتاز است.

 مسیر هایی که روزانه جان می گیرد

بنا به گفته سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال، روزانه طومار مرگ یک نفر در جاده های خراسان جنوبی پیچیده شد.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۲ تصادف منجر به فوت در جاده های استان رخ داده که منجر به فوت ۱۷۸ نفر شده است.

وی با بیان اینکه در این تصادفات هزار و ۹۱۶ نفر نیز مصدوم شده اند افزود: به طور کل می توان گفت در نیمه نخست امسال، روزانه یک فوتی و ۱۰ مصدوم در جاده های خراسان جنوبی داشته ایم.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: ۴۴ درصد متوفیان از هم استانی ها و بقیه غیر بومی بوده اند که ۵۷ درصد متوفیان یعنی ۱۳۱ نفر در حوادث ناشی از واژگونی فوت کرده اند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه بیشترین آمار متوفیان تصادفات نیمه نخست امسال در استان با ۴۷ درصد، مربوط به جاده های دو شهرستان نهبندان و طبس بوده است افزود: در این مدت ۷۵ نفر در شهرستان نهبندان فوت کردند که ۲۶ نفر مربوط به خودرو های سوختکش بوده است.

به گفته وی  ۵۶ درصد حوادث جاده ای خراسان جنوبی در نیمه نخست امسال در جاده های برون شهری و بقیه در جاده های روستایی رخ داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.