| کد خبر: 150730 |

◄ تاثیر توسعه حمل‌ونقل عمومی بر کاهش تلفات ترافیکی

یکی از کارشناسان حمل‌ونقل کاهش تلفات سالانه ترافیکی از طریق توسعه حمل‏‌ونقل همگانی را " یکی از کلیدی‏‌ترین راهکارها" در این بخش دانست.

تین نیوز

یکی از کارشناسان حمل‌ونقل کاهش تلفات سالانه ترافیکی از طریق توسعه حمل‏‌ونقل همگانی را  یکی از کلیدی‏‌ترین راهکارها در این بخش دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، زهرا مویدی‌مهر گفت: در چند دهه اخیر با گسترش و توسعه شهرنشینی و تعدد جمعیت شاهد ظهور و ورود روزافزون عنصر خودرو  در شهرها بوده‏‌ایم، عنصری که روز به روز با ایجاد جذابیت‏‌ها و امکانات بیشتر، بسیاری از جوامع شهری را درگیر معضلی تحت عنوان «خودرومحوری شهرها» کرده‏ است.

وی  افزود: افزایش مسیر جهت تردد خودروها، احداث هرچه بیشتر آزادراه‌‏ها و بزرگراه‌‏ها بستر فرمانروایی خودروها را در کلان‏‌شهرها و شهرهای مدرن فراهم کرده ‏است، این اتفاق به‌تدریج و با بروز معضلات بیشتر ناشی از حکومت خودرو بر بخش حمل‌ونقل شهری و حمل‌‏ونقل برون‌شهری، از جمله افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی همراه بوده‏ است، که خود چالشی شده برای کسانی که دغدغه رفع مشکلات در این بخش را دارند.

مویدی‌مهر با تاکید بر افزایش مطالعات در بخش حمل‌ونقل عمومی، گفت: طبق مطالعات انجمن حمل‏‌ونقل عمومی آمریکا بر روی 101 شهر این کشور در سال 2016، استفاده از حمل‌‏ونقل عمومی به‌تنهایی سهم قابل توجهی در کاهش تلفات رانندگی خواهد داشت تا جایی‌که حمل‏‌ونقل عمومی راهکاری پنهان در ایمنی ترافیک عنوان می‌شود.

کارشناس امور حمل‌ونقل یادآور شد: استفاده از حمل‌‏ونقل همگانی نقش به‌سزایی را در کاهش رانندگان پرخطر( اغلب جوانان و افراد مسن) ایفا می‏‌کند، بر اساس مطالعات، در شهرهایی که بر مبنای حمل‏‌ونقل همگانی، توسعه یافته‌اند به دلیل حذف رانندگان پرریسک، سرعت‌‏های ایمن و کاهش خودرومحوری میزان تلفات، کاهش چشمگیری در  این شهرها داشته‏‌است.

وی  گفت: تحقیقات نشان‏ ‏می‌‏دهد، افزایش 1 درصدی سهم حمل‏‌ونقل عمومی درون‏‌شهری، با کاهش 2.75 درصدی مرگ‌ومیر در هز 100 هزار نفر همراه است، به‌خصوص در شهرهایی با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر دارای تاثیرگذاری بیشتری خواهد بود.

مویدی‌مهر، افزود: با توجه به مطالعاتی که بر روی روند تلفات رانندگی 101 شهر آمریکا و شهرهای کشورهای استرالیا، کانادا و اروپا انجام شده است، نتایج مشابهی مبنی بر تاثیرگذاری بسیار بالای حمل‏‌ونقل همگانی بر تلفات ناشی از سوانح رانندگی به دست آمده است، به‌طور مثال انجمن حمل‏‌ونقل عمومی آمریکا میزان تلفات رانندگی را در دو سال 2002 و 2012 بررسی و مقایسه کرده‌‏است، با افزایش استفاده از حمل‌‏ونقل عمومی میزان تلفات رانندگی تا 21 درصد کاهش قابل‌توجهی داشته‏‌است.

این کارشناس امور حمل‌ونقل خاطرنشان کرد:  با توجه به تجربه کشورهای اروپایی، استفاده از حمل‌ونقل عمومی، فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها، ابزارهای تشویقی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی است تا معضل ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کرده و فرهنگ استفاده از حمل‌‏ونقل عمومی محقق شود، استفاده از حمل‏‌و‌نقل عمومی نه‌تنها تاثیر به‌سزایی در کاهش تلفات رانندگی، بلکه در میزان تصادفات و کاهش خودرومحوری که خود یکی از کارآمدترین روش‌‏ها برای جلوگیری از آلودگی بیش‌تر هوای شهرها خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.