| کد خبر: 264035 |

هواپیماهای الکتریکی در مسیر تولید انبوه

هواپیماهای الکتریکی یکی از راه های کاهش آزادسازی گازهای گلخانه ای هستند.

تین نیوز

هواپیماهای الکتریکی یکی از راه های کاهش آزادسازی گازهای گلخانه ای هستند. این نوع هواپیماها که ساخت آن ها با چالش های زیادی روبه روست، اکنون سرمایه گذران زیادی را به خود علاقه مند کرده و در این میان، شرکت بِتا توانسته موفقیت های قابل توجهی به دست آورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، ساخت هواپیماهای الکتریکی همواره یک چالش جدی در تاریخ صنعت هواپیماسازی بوده است؛ اما پیشرفت های فناوری بویژه در ساخت باتری ها و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این زمینه باعث شده سفرهای کوتاه با هواپیماهای الکتریکی امکان پذیر شود و سرمایه گذاران در بخش هواپیماهای الکتریکی امیدوارند به کارگیری آن ها در سطح تجاری نیز عملی شود.

شرکت خصوصی «بِتا» توانسته از شرکت های بزرگی مانند فیدلیتی و آمازون، بیش از 800 میلیون دلار سرمایه برای ساخت هواپیماهای الکتریکی به دست آورد. حدود 600 نفر در شرکت بتا مشغول به کار هستند و قرار است نمونه هواپیمای الکتریکی این شرکت به شکل انبوه تولید شود. البته تولید این هواپیما باید در ابتدا توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا تأیید شود.

این هواپیما موسوم به «سی ایکس 300» (CX300)، یک هواپیمای مجلل و فوق مدرن است و فاصله بین دو بال آن به بیش از 15 متر می‎رسد. این هواپیما قادر به حمل حدود 570 کیلوگرم بار است. پس از این مدل، شرکت بتا قصد دارد هواپیمای «اِی 250» (A250) را تولید کند که 80 درصد طراحی آن مانند سی ایکس 300 است، اما بلند شدن و فرود آمدنش مانند هلیکوپتر به شکل عمودی است. به گفته شرکت بتا، هر دو مدل هواپیماهای این شرکت در نهایت می توانند به حمل مسافران بپردازند.

بتا در میان چندین شرکتی قرار دارد که روی ساخت هواپیماهای الکتریکی متمرکز شده است. در کالیفرنیا، دو شرکت هوانوردی «جابی» و «آرچر» در حال توسعه هواپیماهای باتری‎دار با قابلیت پرواز عمودی هستند که به گفته آنها قابلیت حمل تعداد کمی از مسافران را در مسافت های کوتاه دارند. این شرکت ها دارای حامیانی مانند تویوتا، استلانتیس، یونایتد ایرلاینز، دلتا ایر لاین و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ هستند. سازندگان معتبری مانند ایرباس، بوئینگ و امبرائر نیز روی هواپیماهای برقی کار می کنند.

هواپیماهای سی ایکس 300 می توانند فرصت های زیادی فراهم کنند که از جمله آن ها می توان به اتصال بهتر مناطق شهری در نقاطی که خدمات هوایی ارائه نمی شود.

این هواپیما با یک بار شارژ، بیش از 620 کیلومتر پرواز می کند، اما شرکت بتا انتظار دارد مشتریانش به شکل عمومی از این هواپیما برای پیمودن مسافت هایی بین 150 تا حدود 200 کیلومتر استفاده کنند.

هواپیماهای برقی علاوه بر تولید نکردن گازهای گلخانه ای، به گونه ای طراحی شده اند که کارکرد و نگهداری آن ها نسبت به هلیکوپترها و هواپیماهای معمولی ساده تر باشد؛ اما انتظار نمی رود که به زودی تعداد زیادی از این هواپیماها در آسمان ها حضور پیدا کنند.

در ابتدا انتظار می رود هواپیماهای الکتریکی عمدتا با هلیکوپترها و خودروها رقابت کنند. در شهرها، امکان استفاده گسترده از این هواپیماها تا زمان فراهم شدن زیرساخت های مناسب برای پرواز و فرود عمودی و سایر زیرساخت ها، امکان پذیر نخواهد بود. همچنین تولید این هواپیماها در ابتدای کار با قیمت بالایی همراه خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.