| کد خبر: 269006 |

◄ ناوگان اتوبوس جوابگوی سفرهای نوروزی است؟

با توجه به عملیاتی نشدن واردات اتوبوس بین شهری از اردیبهشت ماه سال جاری یکی از دغدغه هایی که با آغاز سفرهای نوروزی مطرح است کمبود تعداد ناوگان اتوبوس جاده ای است.

تین نیوز

هر ساله حمل ونقل جاده ای بیشترین سهم را در جابجایی مسافران نوروزی دارد؛ براساس آمار سازمان راهداری در نوروز 1402 بیش از ۶ میلیون ۵۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان حمل ونقل جاده ای جا به جا شدند که از این تعداد، سهم ناوگان عمومی اتوبوسرانی ۶۱.۹ درصد، مینی بوسرانی ۲۳.۱ درصد و سواری کرایه ۱۵ درصد بوده است.

امسال نیز براساس اعلام مرکز مدیریت راه های کشور با افزایش ۵ درصدی سفرها در نوروز ۱۴۰۳، میانگین سفر به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در روز می رسدو پیش بینی می شود رقم مسافران جاده ای از مرز 7 میلیون و 500 هزار نفر عبور کند. قطعا از این آمار سهم قابل ملاحظه ای نیز  بر دوش ناوگان اتوبوسرانی است که با توجه به عملیاتی نشدن واردات اتوبوس بین شهری از اردیبهشت ماه سال جاری یکی از دغدغه هایی که با آغاز سفرهای نوروزی مطرح است کمبود تعداد ناوگان اتوبوس بین شهری در بخش حمل ونقل جاده ای است.

به گزارش تین نیوز، احمدرضا عامری؛ رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری درباره ظرفیت ناوگان اتوبوس بین شهری برای سفرهای نوروزی تصریح کرد: براساس آمار سازمان راهداری تعداد اتوبوس های فعال نسبت به سال های اخیر نصف شده است به گونه ای که رقم ناوگان فعال در سال 1400 بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده اما هم اکنون حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه امکان جابه جایی مسافر در مسافت های متوسط و بلند را دارند.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل ونقل مسافری کشور نصف شده است و نیازمند ناوگان های جدید هستیم، گفت: ؛ گفت: اگر برای کمبود ناوگان اتوبوسرانی کشور چاره ای نشود و قیمت ها هم اصلاح نشود باز هم شاهد نحیف تر و ضعیف تر شدن ناوگان اتوبوسرانی خواهیم بود.

نوسازی اتوبوس های بین شهری به کجا رسید؟

قیمت بلیت اتوبوس بین شهری برای عید تغییر می کند؟

رییس اتحادیه شرکت های مسافربری در باره قیمت بلیت اتوبوس در نوروز اعلام کرد: هنوز تصمیمی جدیدی برای نرخ بلیت اتوبوس در ایام نوروز گرفته نشده است اما درخواست افزایش بلیت را داده ایم.

وی تصریح کرد: افزایش بلیت اتوبوس برای نوروز موضوع جدیدی نیست و به دلیل موضوع یکسر خالی برگشت اتوبوس ها افزایش قیمت صورت می گرفت. باید پذیرفت که باید نرخ ها اصلاح شود تا از خروج رانندگان از ناوگان اتوبوسرانی و نحیف تر شدن ناوگان جلوگیری کرد.

وی افزود: هر سال در تعطیلات نوروز به دلیل اینکه اتوبوس ها از مقصد سفر به سمت مبدا خالی برمی گردند و در پایان سفرهای نوروزی نیز اتوبوس ها خالی از مبدا به مقصد می روند، نرخ بلیت ها درصدی افزایش پیدا می کند که امسال هم این افزایش قیمت را خواستار شدیم.

نوسازی ناوگان جاده ای کند پیش می رود

احمد رضا عامری در باره نوسازی ناوگان اتوبوس بین شهری گفت: در حال حاضر روند واگذاری و واردات  اتوبوس بسیار کند است و تقریبا طی یک سال گذشته هیچ ناوگانی اضافه نشده است.

به گفته رئیس اتحادیه شرکت های حمل ونقل مسافری،  در حال حاضر سن ناوگان حمل ونقل عمومی مسافری جاده ای بسیار بالا و به  بیش از ۳۰ سال رسیده است که اگر در حوزه نوسازی اقدامی صورت نگیرد این بخش با مشکلات بسیار زیادی روبرو می شود.

این درحالی است که توسعه و تجهیز ناوگان مسافری از سوی مسئولان سازمان راهداری همواره به عنوان یکی از اولویت های کاری در حوزه حمل و نقل مسافر عنوان می شود.

اخیرا نیز رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به پیگیری های انجام شده در قبال مصوبه و تفاهم نامه صورت گرفته مبنی بر تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس از تخصیص اعتبار توسط بانک مرکزی و خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در آینده نزدیک خبر داد.

پیش فروش بلیت اتوبوس کی آغاز می شود؟

به گزارش تین نیوز، براساس اعلام سازمان راهداری پیش فروش اینترنتی بلیت اتوبوس از تاریخ 20 اسفندماه از طریق سایت های اینترنتی ، سایت های استانی و سایت های اختصاصی شرکت های حمل و نقل مسافر انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.