| کد خبر: 148526 |

یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی پاسخ داد:

◄ دلیل شرایط بد ترانزیت ایران چیست؟

مشکل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی صرفاً به مسائل اقتصادی کشور مربوط نمی‌شود بلکه به ساختارهای اصلی اقتصاد کشور و از همه مهم‌تر فرهنگ اقتصادی نیز مربوط می‌شود که متأسفانه به آن بها داده نشده است.

تین نیوز

یک فعال صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: مشکل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی صرفاً به مسائل اقتصادی کشور مربوط نیست بلکه به ساختارهای اصلی اقتصاد کشور و از همه مهم‌تر فرهنگ اقتصادی مربوط می‌شود که متأسفانه به آن بها داده نشده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی،قدیر شعیبی افزود: کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و دسترسی‌های آبی و زمینی  در حوزه ترانزیت مغفول مانده است، با وجود 2500 کیلومتر مرز آبی نتوانسته‌ایم از این فرصت به‌نحو احسن استفاده کنیم.

وی پیشنهاد داد: لازم است کارگروهی متشکل از افراد متخصص در سطح کشور ایجاد شود، نه به‌عنوان سازمان یا وزارتخانه بلکه کارگروهی که به طور تخصصی به بررسی مشکلات حوزه ترانزیت بپردازد.

قدیر شعیبی اضافه کرد: در حال حاضر شورای عالی ترابری در کشور فعال است؛ با این تفاوت که دامنه فعالیت‌شان بسیار گسترده است و شامل ترابری هوایی وزمینی و دریایی می‌شود و در نهایت تنها به صدور بخشنامه کفایت می‌کنند ولی وجود کارگروهی متشکل از دست‌اندرکاران بخش ترانزیت می‌تواند به طور تخصصی و موشکافانه زیر ساخت‌های ترانزیت را مورد بررسی قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر صادراتی از کشور وجود ندارد و مسئله واردات هم که منحصر به گروه‌های مشخصی است و فقط ترانزیت است که دولت در این مقوله ضعیف بوده و نتوانسته برنامه جامع و مدونی ارائه دهد.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه ترانزیتی ایران در بین کشورهای منطقه بیان کرد: در مقاطعی، ایران توانست در این حوزه بسیار عالی برخورد کند ولی متأسفانه عدم برنامه‌ریزی باعث شد که در حال حاضر از کشورهای همسایه عقب‌تر باشیم که یکی از دلایل عمده این موضوع را می‌توان نگاه امنیتی و سیاسی دانست که بر روی این فعالیت اقتصادی قرار دارد ؛ تا زمانی که این دیدگاه به ترانزیت وجود داشته باشد نه‌تنها رشد نخواهیم کرد بلکه روز‌به‌روز ضعیف‌تر خواهیم شد.

وی عنوان کرد: در صورت هوشیاری به‌موقع و حل مشکلات با برنامه‌ریزی جامع، دیگر رقیبی در منطقه نخواهیم داشت.

 عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی در ادامه ساختار گمرک را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: متأسفانه قوانین گمرکی بر اساس واردات تنظیم شده و اکثر این قوانین مربوط به سال 1320 است که در آن زمان به‌هیچ عنوان، ترانزیتی وجود نداشته و ترانزیت تقریباً از سال‌های 67 به بعد در ایران رونق گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: تعرفه‌های گمرکی در کشور با توجه به کشورهای دیگر بالا نیست مساله حائز اهمیت نرخ تورم در کشور است که ارزش پول ایران را پایین آورده است. مسئله دیگر سازمان‌های دست‌اندرکار هستند که سعی می‌کنند به هر روشی در آمدی برای خود ایجاد کنند و با برخوردهای سلیقه‌ای باعث افزایش زمان ترانزیت شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر دولت‌مردان نگاه امنیتی و سیاسی را از ترانزیت بردارند طبیعتاً آینده ترانزیت روشن خواهد بود.

در بیش‌تر مواقع در صورت وجود پیش‌سازها در محموله، شرکت حمل‌کننده را توقیف کرده و جلوی فعالیت آن را می‌گیرند. این عمل باعث خسارات بسیار به شرکت می‌شود در حالی آن شرکت کاملاً بی‌اطلاع است، این محموله توسط شخص دیگری بارگیری شده و تحویل‌گیرنده هم در کشور دیگری است ولی شرکت حمل توقیف می‌گردد و باعث بیکاری ده‌ها نفر هزارن مشکل دیگر می‌شوند.

شعیبی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود لوازم یدکی صرفاً برای حمل مواد پیش‌ساز ترانزیت می‌شود بیان کرد: این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا در سال‌های گذشته تعداد زیادی خودروی دست دوم وارد کشور افغانستان و پاکستان شد و در حال حاضر این خودروها نیازمند تعمیر و نگه‌داری هستند، قاعدتاً لوازم یدکی دست دوم نیاز دارند، این لوازم یدکی برای این خودروها از کشورهای دیگر جمع‌آوری می‌شود و حتی این نوعی تجارت است زیرا تمام این لوازم‌یدکی در محلی در افغانستان به فروش می‌رسد. و اگر بررسی شود تنها در نیم‌درصد ممکن، مواد پیش ساز قرار گیرد که این مواد کاربرد دیگری هم دارد و فقط تهیه مواد مخدر نیست.

شعیبی همچنین اشاره‌ای به محمولات ترانزیتی که در ایران قرنطینه می‌شوند کرد: متأسفانه با قرنطینه کردن محموله ترانزیتی باعث فساد آن محموله می‌شوند در حالی که ما در خصوص کالاهایی که برای استفاده شهروندان کشور خودمان است مسئول هستیم که بررسی و آزمایش کنیم، این کالا از کشور مبدا بارگیری و در کشوری دیگر تخلیه و استفاده می‌شود و این موضوع ارتباطی به ما ندارد ولی با قرنطینه کردن این محموله ضمن اینکه باعث فساد آن می‌شود، زمان ترانزیت را نیز طولانی می‌کنند و این باعث می‌شود که صاحبان کالا تمایلی به همکاری با شرکت‌های حمل کننده ایرانی نداشته باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به ایجاد تشکل‌های موازی در امر حمل‌ونقل بیان کرد: ایجاد نهاد موازی در صورتی که با یکدیگر همکاری داشته و صدای واحدی داشته باشند بسیار مؤثر است ولی در حال حاضر هر نهاد و تشکلی هدف خود را دنبال می‌کنند و حتی باعث تضعیف نهاد دیگر می‌شوند؛ که این باعث حل نشدن مشکلات است.

شعیبی گفت: ناآگاهی و بی‌اطلاعی از قوانین حمل‌ونقل بین‌المللی نیز مشکلی دیگر است. برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی متأسفانه به قوانین اشراف نداشته و باعث بروز مشکلاتی، هم برای خود و هم شرکت‌های دیگر می‌شود که این فقط از طریق آموزش امکان‌پذیر خواهد بود تا بتوانیم بستری مناسب برای آیندگانی که در این حوزه فعالیت خواهند کرد ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.