| کد خبر: 145918 |

رئیس سازمان امور عشایر کشور خبر داد:

۹۰درصدعشایر کشورجاده دسترسی دارند

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: 90 درصد عشایر کشور جاده دسترسی دارند.

تین نیوز

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: 90 درصد عشایر کشور جاده دسترسی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر ، کرمعلی قندانی ظهر چهارشنبه در نشست شورای امور عشایر در یاسوج افزود: در حوزه آموزش عشایر در سال 66 میزان سواد عشایری 27 درصد بود، که در سال 88 به 63 درصد رسید و اکنون این میزان به 70 درصد رسیده است.

قندالی خاطر نشان کرد: هم افزایی مناسبی در این استان وجود دارد و نمایندگان استان هم فعالند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در 17 مبحث در قانون برنامه ششم از عشایر نام برده شده است، که این نشان از توجه به این حوزه است و این در حالی است در برنامه پنجم توسعه این ظرفیت مغفول مانده بود.

قندالی اظهار کرد: در بحث کلان اقداماتی شده است و شورای عالی عشایر در دو مقطع در سال 93 و 95 تشکیل شد و چند مصوبه داشت و در حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگ و خدمات زیربنایی مصوباتی داشتیم.

وی افزود: مصوبه ای که در ان ساختار ایجاد شده است و شاخص های مختلف تعریف شده است باید اجرایی شود و مشکلات رفع شود.

قندالی اظهار کرد: در حوزه آموزش های مختلف مباحث و هدفگذاری های مناسبی تبیین شده است.

وی گفت: 90 درصد مناطق عشایری جاده دسترسی دارند و در حوزه آبرسانی عشایری با همان ناوگان جمعیت را خدمات داده ایم و حفظ کردیم و امروزه تولید 190 هزار تن تولید گوشت قرمز توسط عشایر محقق شده است و 28 درصد دام سبک متعلق به عشایر است و در حوزه صنایع دستی نیز ظرفیت بالا است.

قندالی بیان داشت: چرا امروز گناه تخریب منابع طبیعی را بر عهده عشایر می گذاریم و امروز بهترین مراتع که از دستبرد تخریب فیزیکی باقی مانده در حوزه عشایر است و از آن دفاع می کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین بهترین بهره برداران از منابع را در حوزه عشایر دانست.

قندالی خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی اقدامات مناسبی انجام شده است و همچنین در حوزه دفاعی نقش عشایر پر رنگ و محسوس است.

وی عنوان کرد: با کنار هم گذاشتن این ظرفیت ها باید دید که چه خدماتی به این جامعه داده ایم و باید از تمام ظرفیت ها برای توانمند سازی جامعه عشایری استفاده کرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: کلمه عشایر و ادبیات عشایر در همه جوامع نهادینه خواهد شد و توجه مسئولین نیز به این حوزه است.

قندالی گفت: ظرف سه سال گذشته یکهزار جلسه شورای عشایر برگزار شده است و باید به جایی برسیم که توسعه خدمات به جامعه عشایری به بهترین نحو میسر شود.

قندالی اظهار کرد: باید به مردمی که با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را دارند توجه ویژه شود و مطالبات در این حوزه به مانند حوزه شهری است و تنها فرایند متفاوتی دارد.

قندالی تصریح کرد: در سال جاری 17 میلیارد تومان تسهیلات برای استان کهگیلویه و وبویراحمد تخصیص می یابد و همچنین در آینده نزدیک 6 میلیارد تومان دیگر به حوزه عشایری این استان تخصیص می یابد و در مجموع تا پایان سال 30 میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد و 6 درصد به استان تخصیص می یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.