| کد خبر: 145224 |

◄ اضافه شدن یک عامل دیگر به دلایل حادثه اتوبوس هرمزگان

رفتار ترافیکی راننده این اتوبوس از طریق دستگاه سپهتن که در اتوبوس نصب بوده است کنترل می‌شده و تا 60 ثانیه قبل از تصادف راننده سرعت غیرمجاز نداشته است

تین نیوز

با این که بنابر گزارش‌های اولیه مأموران پلیس‌راه استان هرمزگان، خستگی و خواب‌آلودگی راننده علت بروز حادثه ناگوار واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بوده است؛ اما «علی‌رضا سیاه پور»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس در تشریح دلایل این حادثه گفت: همان‌طور که اعلام‌شده است خواب‌آلودگی راننده دلیل اصلی واژگونی بوده اما تلفات این حادثه متاسفانه به دلیل جدی نگرفتن بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان اتوبوس ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، وی در ادامه می‌گوید: هر راننده در طول 24 ساعت بیشتر از 9 ساعت نباید رانندگی کند. رفتار ترافیکی راننده این اتوبوس نیز از طریق دستگاه سپهتن که در اتوبوس نصب بوده است کنترل می‌شده و تا 60 ثانیه قبل از تصادف راننده سرعت غیرمجاز نداشته است. البته در لحظه تصادف هم سرعت عادی بوده است.

سیاه پور در ادامه با تأکید بر اینکه اگر راننده رفتارهای تخلف آمیز داشته باشد باید توسط پلیس‌راه متوقف می‌شد افزود: در بررسی‌های صورت گرفته سرعت مجاز در لحظه تصادف ثبت‌شده ولی خواب‌آلودگی راننده باعث واژگونی شده که این مورد را هیچ دستگاهی جز خود راننده نمی‌تواند کنترل کند.

این در شرایطی است که سردار تقی مهری  رئیس پلیس راهور ناجا، در گفتگو با رسانه‌ها درباره چگونگی و علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی گفته است: این اتوبوس از نظر شرایط زمانی برای حرکت و تعداد راننده مشکلی نداشته و پلیس در کنترل رفتار راننده، وضعیت ظاهری خودرو و معاینه فنی خودرو کوتاهی نکرده است.

به گفته وی قانون نمی‌تواند از تردد وسایل نقلیه عمومی در شب جلوگیری کند، البته شرایط دید در شب کمتر است و برای وسایل نقلیه عمومی در مسافت‌های طولانی باید دو راننده باشند که این خودرو نیز این مورد را رعایت کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: تردد این‌گونه وسایل به شیوه‌نامه‌های آموزش‌وپرورش بستگی دارد البته ما قصد داریم همانند تغییری که در شیوه‌نامه تردد راهیان نور داشتیم با همکاری آموزش‌وپرورش این شیوه‌نامه‌ها تغییر کند.

مهری با تأکید بااینکه این حادثه براثر عدم توجه به جلو و خواب‌آلودگی و خستگی راننده بوده است، گفت: سرعت خودرو نیز 85 کیلومتر بر ساعت بوده که بر این اساس راننده با سرعت مجاز حرکت می‌کرده است.

 نتایج اولیه بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان از سوی گروه عالی ایمنی راه‌ها منتشر شده و طبق آن اتوبوس پس از برخورد با کوله پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.

 از سوی دیگر وزیر آموزش‌وپرورش نیز پس از عیادت از دانش آموزان مصدوم در بیمارستان داراب گفت: رئیس‌جمهوری در ساعات آغازین صبح امروز جمعه در تماس تلفنی خواستار پیگیری جدی موضوع شدند و این موضوع در هماهنگی‌ با وزارت بهداشت پیگیری شد.

وی در ادامه افزود: وضعیت عمومی دانش آموزان مصدوم خوب است و دانش‌آموزان و همراهانشان از روند رسیدگی راضی هستند.

او با اشاره به اظهارات راننده ادامه داد: راننده ادعا می‌کند، خواب‌آلوده نبوده و به دلیل نور بالایی که خودروی مقابل داشته این حادثه پیش‌آمده، اما تشخیص افسر دال بر خستگی و عدم توجه به جلو بوده است

حوالی ساعت 4 بامداد جمعه گذشته، یک دستگاه اتوبوس «ولوو» با ۴۵ سرنشین حامل دانش آموزان دختر شهرستان‌های رودان و میناب که از بندرعباس به سمت شیراز در حال تردد بود، در محور داراب - بندرعباس واژگون شد. در این حادثه ۹ تن کشته و ۳۴ تن مجروح شدند.

 

.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    باسلام‌نوربالا‌وانحراف‌به‌چپ‌ماشین‌روبرویی‌میتواند‌باعث‌حادثه‌شود

  • محسن 0 1

    در پی تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی ، امروز صبح برنامه پی نوشت رادیو جوان تلفنی را پخش کرد که در آن کلیه رانندگان را شیره ای وخمار خطاب کردنند. ما منکر معذل اعتیاد در رانندگان نیستیم ولی خواهان معرفی تعداد معتادان صدا وسیما هم هستیم تا بهانه ای داشته باشیم تا بتوانیم تمامی انها را شیره ای خطاب کنیم .در ضمن یک سوال ذهن مرا مشغول کرده آیا معذل اعتیاد فقط مختص جامعه کامیونداران در کشور است؟؟؟؟؟؟؟ متاسفانه تست الکل و اعتیاد راننده اتوبوس هم که منفی شد تا دیگر بهانه ای در دست یاوه گویان نباشد. ما رانندگان از مدیران ومسئولین سوال داریم تا چه زمان فکرمیکنید با تخریب جامعه رانندگان میتوانید بر مشکلات غلبه کنید .رانندگان برای گرفتن مدارک رانندگی از چند فیلتر تست اعتیاد گذر میکنند .پس عیب از کجاست ؟ از فیلیترهاست ؟ آیا سوراخهای فیلیترها خراب است و رانندگان به گفته رادیو جوان شیره ای از آن رد میشوند یا گردانندگان این فیلیترها مشکل دارند و اجازه رد شدن از این فیلیترها را میدهند.یا این انسانهای به گفته رادیو جوان شیره ای فیلیترها را دور میزنند. عیب از هر جا که باشد تا صدا وسیما جایگاه اجتماعی رانندگان را که با پخش چنین برنامه هایی طی دهه های گذشته از آنان گرفته را برنگرداند و رانندگان احساس آرامش در جامعه نکنند هنوز باید منتظر روی دادن چنین حوادثی در جاده های کشور باشیم.در ضمن باید یاد آور شوم بنده وقتی به آنها درکانال تلگرامیشان اعتراض کردم .امکان چت کردن بر من بستند .چه طور رادیو جوان که پر شنونده ترین موج دادیویی کشور است به خود اجازه میدهد تمامی جامعه رانندگان را با کلماتی که باعث رنجش ما و خانواده هایمان است آزار دهد، ولی ما نمیتوانیم به آنها اعتراض کنیم .در ضمن متاسفیم که تعداد زیادی از جوانان راننده شیره ای خمار، که شنونده رادیو جوان هستند. در پایان ما خواهان عذر خواهی رایو جوان از جامعه رانندگان هستیم.