| کد خبر: 135775 |

مدیرعامل موسسه رعد در گفتگو با تین‌نیوز تشریح کرد:

◄ تلاش برای بازگشت قربانیان تصادف به جامعه

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ او در سال 94 به‌منظور پیاده‌سازی روش نوین اشتغال حمایت‌شده برای افراد دارای معلولیت در ایران بعد از سه دهه زندگی در کشور سوئد با کوله باری از تجربه مدیریتی مراکز حوزه معلولیت در استکهلم به کشور بازگشت.

تین نیوز

منصوره پناهی مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ او در سال 94 به‌منظور پیاده‌سازی روش نوین اشتغال حمایت‌شده برای افراد دارای معلولیت در ایران بعد از سه دهه زندگی در کشور سوئد با کوله باری از تجربه مدیریتی مراکز حوزه معلولیت در استکهلم به کشور بازگشت.

 

وی تاکنون 2 جلد کتاب درباره اشتغال حمایت‌شده منتشر کرده و در بیش از 10 استان کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور کارگاه‌های تخصصی برای آموزش این شیوه به متخصصان حوزه معلولیت برگزار کرده‌اند.

 

با او درباره دوره فعالیتش در بزرگ‌ترین مرکز آموزشی افراد معلول کشور به گفتگو نشسته‌ایم.

 

در ابتدا معرفی‌ای از مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد داشته باشید و بفرمایید هدف از تأسیس این مجتمع چه بود؟

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد در سال ۱۳۶۳ ویژه معلولان جسمی، حرکتی باهدف ارائه خدمات آموزشی، توان‌بخشی، حمایتی، مشاوره شغلی، کاریابی و کارآفرینی به معلولین جسمی، حرکتی به‌منظور استقلال فردی و حضور مؤثر و فعال توان یابان در اجتماع تأسیس‌شده است.

 

از سال 94 نیز اشتغال حمایت‌شده را به‌عنوان یک روش جدید جهانی برای اشتغال افراد دارای معلولیت در مجتمع رعد به‌عنوان مرکز اصلی در ایران در حال پیاده‌سازی هستیم.

 

مجتمع رعد در تهران در چهار بخش آموزش فن و حرفه‌ای با بیش از 200 کارآموز در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی با (دانشگاه جامع علمی کاربردی) 100 دانشجوی دارای معلولیت، واحد توان‌بخشی فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره روانشناسی و مددکاری اجتماعی، دفتر اشتغال و کارآفرینی فعالیت دارد.

 

همچنین در سال 1389 دانشگاه جامع علمی کاربردی رعد به‌عنوان اولین دانشگاه مناسب‌سازی شده معلولان کشور در این مجتمع افتتاح‌شده است.

 

در طول 30 سال گذشته بالغ‌بر 5 هزار نفر از افراد دارای معلولیت دوره‌های آموزشی این مجتمع را گذرانده‌اند.

 

در حال حاضر نیز 28 مرکز، مشابه این مجتمع با عنوان مراکز رعد در سراسر کشور به توان بابان خدمات خود را ارائه می‌کنند.

 

آیا موسسه رعد برای فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی حمل‌ونقل تاکنون اقداماتی انجام داده؟  اگر پاسخ مثبت است، چه اقداماتی؟

با توجه به اینکه بخشی بزرگی از معلولیت‌ها ازجمله معلولیت‌های ناشی از آسیب‌های نخاعی به دلیل حوادث ترافیکی ایجاد می‌شود مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد طی سالیان گذشته برای پیشگیری از این مسئله اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی را داشته است.

 

همکاری و مشارکت در برنامه روز ملی کاهش سرعت، برگزاری توالی خانوادگی توان یابان با حضور 50 خودرو و برنامه پیاده‌روی در دو نوبت از اقدامات مجتمع رعد است که با محوریت فرهنگ‌سازی و آشنایی شهروندان با شرایط حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر برگزار شد.

 

همچنین مجتمع رعد در کارگروه تخصصی مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها مستقر در دانشگاه شهید بهشتی عضویت دارد و در نشست‌های تخصصی این کارگروه دو نفر از کارشناسان ما شرکت می‌کنند و با دانشگاه صنعتی شریف نیز برای تولید و ارتقا کیفیت وسایل کمک توان‌بخشی همکاری دارد.

 

موسسه رعد پیش‌تر در همایش کاهش سرعت حضور فعال داشت، هدف از این برنامه چه بود و این اقدام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که گفتم معلولیت تعدادی از توان یابان ما براثر حوادث رانندگی ایجادشده است. همایش ملی کاهش سرعت فرصتی بود تا به جامعه به‌طوری جدی‌تری به رانندگی ایمن توجه کنند.

 

در این روز تعدادی از توان بابان مجتمع با حضور خود در محل برگزاری همایش از تجربه خود در زمان روی دادن حادثه، دلایل آن و زندگی خود با معلولیت با دیگران صحبت کردند.

 

همچنین به‌طور نمادین در برنامه روز ملی کاهش سرعت در محل برگزاری برنامه در سطح شهر تهران توان یابان مجتمع مشارکت فعال داشتند.

 

مجتمع رعد پیشنهاد داده است تا برای افزایش کیفیت آموزش‌های راهنمایی و رانندگی به متقاضیان رانندگی همکاری داشته باشد و افرادی که تخلفات رانندگی نامتعارف دارند برای آموزش مجدد و تغییر نگرش آن‌ها برنامه‌های آموزشی تدوین کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ﺟﻤﺸﻴﺪ ﺳﻠﻴﻤﯽ 0 0

    ﺳﻼﻡ
    ﻣﻦ ﺷﺨﺼﺎ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻢ ﻣﻨﺼﻮﺭﻩ ﭘﻨﺎﻫﯽ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﺣﻤﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﺕ ﮐﺸﻴﺪﻧﺪ ﮐﻤﺎﻝ ﺗﺸﮑﺮ ﺭﺍ ﻣﻴﮑﻨﻢ.ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻡ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﺗﺎ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﺗﺠﺮﺑﻴﺎﺕ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﻤﻠﯽ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ