| کد خبر: 126833 |

​کردستان نیازمند توجه بیشتر برای توسعه است

 

تین‌نیوز| معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بر توجه بیشتر مسئولان کشوری برای رشد و پیشرفت استان و قرار گرفتن آن در مسیر توسعه همه جانبه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛ امیر قادر در پنجمین جلسه شورای توسعه استان در تهران و با حضور وزیر کشور با بیان اینکه  در این دولت به موضوع توسعه زیرساخت ها توجه خوبی شده است گفت: با همه کارهای انجام شده استان کردستان برای ایفای نقش واقعی خود در سطح ملی همچنان نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات است.

وی توسعه زیرساخت های حمل و نقل در بخش های مختلف را موتور محرکه توسعه دانست و ادامه داد: استان کردستان با برخورداری از 260 کیلومتر بزرگراه جایگاه چندان مناسبی در کشور ندارد.

قادری با بیان اینکه استان کردستان هم اکنون دارای یک نقش ترانزیتی در کشور است گفت: بیشتر ترانزیت کالاها از راه های اصلی و فرعی انجام می شود که همین امر گاها موجب بروز تصادفات ناگوار می شود.

وی میزان برخورداری روستاهای استان از راه آسفالته را 46 درصد و میانگین کشوری را 70 درصد اعلام کرد و گفت: رییس جمهور محترم برای احداث 400 کیلومتر راه روستایی آسفالته قول مساعد داده اند که مناقصه آن نیز برگزار شده است و امیدواریم با تزریق اعتبارات مناسب وعده رییس جمهور بطور کامل اجرایی و عملیاتی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه راه آهن همدان به سنندج در سه قطعه و با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی درحال اجرا است افزود: اگر با همین شرایط و اعتبارات معمول پیش برویم ظرف سه سال آینده قطار به سنندج خواهد رسید.

وی ادامه داد: احداث راه آهن در کردستان یکی از مطالبات ونیازهای جدی مردم کردستان است و امیدواریم با تزریق اعتبارات بیشتر حداکثر ظرف دوسال این پروژه به اتمام برسد.

امیر قادری همچنین موضوع پروازهای فرودگاه سنندج را نیز از دیگر دغدغه های بخش حمل و نقل و مردم دانست و افزود: فرودگاه سنندج از لحاظ اقتصادی کاملا توجیه پذیر است  و باید موضوع این شرکت های هواپیمایی و پروازهای مسیر تهران سنندج برای همیشه مرتفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آب و کشاورزی را دو پتانسیل بزرگ استان برای توسعه ارزیابی کرد و افزود: هم اکنون ظرفیت ذخیره آب قابل تنظیم در سدهای استان سه و دو دهم میلیارد متر مکعب است ولی مقدار آب تخصیصی به استان توسط وزارت نیرو یک و دو دهم میلیارد متر مکعب است.

قادری با اشاره به اینکه از یک میلیون و 100 هکتاراز اراضی کشاورزی استان 135 هزار هکتار آن آبی است گفت: هم اکنون 400 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان قابل تبدیل شدن به آبی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان موضوع تامین آب شرب بلندمدت برخی از شهرستانهای استان را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: برای تامین آب شرب این مناطق باید اقدامات اساسی انجام شود.

وی خواستار تخصیص اعتباراتی از محل احداث سدها برای ساماندهی فاضلاب روستاهای مجاور سدها شد و گفت: برای استفاده بهینه از آب سدها باید کاملا مشکل سرازیر شدن فاضلاب روستاها به سدها مرتفع شود واین مهم باید ازمحل اعتبارات سدها تامین شود.

قادری همچنین به کمک های دولت به عمران شهری استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته 112 میلیارد تومان به شهرداری های استان کمک شده است که این رقم بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد : با توجه به کمبود درآمد سرانه شهرداری های استان و فاصله معنا دار آن با دیگر استانها کمک های بیشتری به شهرداری های استان انجام شود چرا که این مهم تاثیر بسزایی در ساماندهی و بازآفرینی حاشیه شهرهای استان دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.