| کد خبر: 144573 |

معضل ترافیک فزاینده گریبانگیر استان البرز

در حالی که هنوز راه حل عاجلی برای حل مشکل فزاینده ترافیک پایتخت عملیاتی نشده ،از آن سو کرج نیز درگیر ترافیک آزاردهنده ای شده که هر روز شدت بیشتری می یابد.

تین نیوز

در حالی که  هنوز راه حل عاجلی برای حل مشکل فزاینده ترافیک پایتخت عملیاتی نشده ،از آن سو کرج نیز درگیر ترافیک آزاردهنده ای شده که هر روز شدت بیشتری می یابد. به گزارش اکوتیتر،ظرف سال های اخیر ،شهر کرج نیز پابه پای تهران درگیر مشکلات ترافیکی شده و به دلیل ضعف زیرساخت های حمل و نقل عمومی ، ترافیک مرکز شهر به حاشیه شهر کشیده شده است.

به گزارش وکیل ملت، در همین حال، با اوج گرفتن آلودگی هوا که خود از تردد بی شمارخودروها به وجود آمده و همچنین  ضایع شدن وقت شهروندان به دلیل گرفتاری در ترافیک  ، به وضوح می توان احساس کرد که کرج به تهران دوم تبدیل شده است. کارشناسان اما معتقدند دلیل عمده وضعیت به وجود آمده این است که زیرساخت های عمل و نقل عمومی متناسب با رشد جمعیت تکمیل نمی شود و اگر هم در سال های اخیر اقداماتی برای بهبود زیرساخت ها و تکمیل ناوگان حمل و نقل صورت گرفته با استقبال چندانی از سوی شهروندان مواجه نشده است.

مترو ، شاه کلید حل معضل

در این خصوص، ابوالفضل باقرنیا، رئیس سابق راه وشهرسازی استان البرز درگفت وگو با تیتر شهر با بیان اینکه آمار تردد مسافران به کرج بسیار بالا است، توضیح داد: مشکلی  که دررابطه بااستان البرز ازحیث حمل ونقل وجود دارد این است که باتوجه به اینکه استان البرز به نوعی محل تردد بالغ بر200 هزار نقلیه درمحور اتوبان تهران – کرج است وچیزی حدود 200 هزار نفرنیز توسط متروجابه جا می شوند. آمار مذکور بسیار بالا است و ضرورت تسریع در توسعه زیرساخت ها را گوشزد می کند.

وی ادامه داد: باید بتوانیم مترو را گسترش دهیم و همزمان ازتردد وسایل نقلیه که دربردارنده آلودگی های زیست محیطی  هستند و موجب اتلاق وقت شهروندان می شود جلوگیری کنیم .

باقرنیا در تشریح مدت زمانی که شهروندان در محور تهران – کرج برای تردد صرف می کنند، توضیح داد: اگر به طور میانگین تعداد سرنیشنان هروسیله نقلیه را 4نفرمحاسبه کنیم وهمچنین با درنظر گرفتن اینکه میانگین زمان تردد درمحور مذکور 2ساعت باشد این امربدان معنا است که تردد 200 هزار وسیله نقلیه درمحورهای استان های تهران والبرز روزانه  به طور نسبی یک میلیون و دویست هزارنفر-ساعت ،وقت شهروندان که با وسیله شخصی تردد می کنند هدرمی رود.

وی اضافه کرد: درهمین حال ازبعدی دیگر چنانچه حق الزحمه هرشهروند را ساعتی 5هزار تومان درنظر بگیریم این امر به معنای آن است که به طور  روزانه 6میلیارد تومان وقت مردم ازرهگذر نارسایی های حمل ونقل ناوگان عمومی درحد فاصل تهران وکرج هدرمی رود.

باقرنیا با تاکید بر اینکه آمارمذکورعلاوه بر جمعیتی است که درمترو رفت و آمد دارند، توضیح داد: اگربتوانیم توسعه حمل ونقل عمومی درحد فاصل تهران و کرج را توسعه بدهیم و خطوط مترو و ناوگان اتوبوس اضافه کنیم نتیجتا می توانیم حجم ترافیک را دراین محورکاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد باعث می شود که از هدررفت وقت مردم در ترددهای فرساینده پرترافیک بکاهیم ، گفت:  علاوه بر این توسعه زیرساخت های حمل و نقل از میزان آلایندگی های زیست محیطی که دراثر استفاده از وسایل نقلیه شخصی ایجاد می شود نیز جلوگیری  می کند.

وی اضافه کرد: یک اتوبوس به اندازه ده خودروی سواری و یک قطار مترو به اندازه 300 خودرو مسافر جابه جا می کند پس اگر بتوانیم حمل ونقل عمومی را گسترش دهیم بالاخص در زمستانها که میزان آلودگی زیست محیطی دراستانهای البرز و تهران زیاد است باعث جلوگیری از شدت یافتن آلودگی هوا می شویم.

باقرنیا با تاکید بر اینکه راه چاره ای جز اینکه حمل ونقل عمومی را به سمت ریل و اتوبوس سوق دهیم وجود ندارد، گفت: اگرچه در حال حاضر توسعه مترو دردستورکاراست اما این وسیله در زمان پیک ترافیک جوابگوی جابه جایی مردم نیست .اگرتوسعه مترو تا شهرجدیدهشتگرد تکمیل شود می توانیم از ظرفیت خطوط مترو برای جابه جایی شهروندان استفاده بهینه کنیم دراین صورت قطعا میتوانیم رام قطارها وخطوط مترو را افزایش دهیم ودرنتیجه  مردم سوق بیشتری به استفاده از  حمل ونقل عمومی پیدا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت های حمل ونقل عمومی باید درحوزه تهران نیز  گسترش پیدا کند، توضیح داد:برای حل مشکل ترافیک کرج و جلوگیری از هدررفت وقت شهروندان  ضرروی است به موازات کرج ، تهران نیز زیرساخت های حمل و نقل خود  را گسترش دهد.

 

منبع: وکیل ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.