رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:
◄ تلاش کردیم همه تقاضاهای ساخت واگن در شهرهای کشور تجمیع شود
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضر در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: ما به عنوان سازمان گسترش باید حلقه واسط تولیدکننده و مصرف کننده واگن باشیم و ظرفیت واگنسازها را پر کنیم تا تولیدات آنها از نظر قیمت مقرونبهصرفه باشد. با همکاری وزارت صنعت و وزارت اقتصاد تلاش کردیم همه تقاضاهای ساخت واگن در شهرهای کشور تجمیع شود تا به بهترین نحو از ظرفیت واگنسازهای داخلی استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پنجمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: صنعت ریلی صنعتی استراتژیک برای کشور است اما با توجه به پراکندگی و توسعه ارتباطات بینالمللی، صنعت ریلی ما همسو توسعه نیافته است.
معظمی با اشاره به اینکه راهآهن از نظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام شده برای صرفه اقتصادی در هر دو بخش بار و مسافر است گفت: در برنامه ششم توسعه مجلس طبق تبصره 88 تکلیف کرده است برای سرمایهگذاری در صنعت ریلی این امکان فراهم است که شرکتهای ایرانی به صورت مشترک از امکانات کشورهای دیگر استفاده کنند. سازمان گسترش بنا ندارد که مجموعهای درست کند و خود نگهداری آن را بر عهده بگیرد بلکه باید به بخش خصوصی واگذار کند و یا این کار را با مشارکت خصوصی انجام دهد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه این سازمان حلقه واسطی بین توان داخل و استفاده از سرمایهگذار خارجی است گفت: شورای اقتصاد سال گذشته برای ساخت 2 هزار دستگاه واگن مترو مصوبهای داد تا به کمک وزارت کشور انجام شود. در این باره مناقصه برای ساخت 630 دستگاه اعلام شده است و حداکثر تا 4 ماه آینده تبدیل به قرارداد میشود. باید سازنده داخل تشویق شود. تولید صرفاً برای داخل مطلوب نیست بلکه باید در کنار آن صادرات باشد؛ در دنیا 2 نگاه به تولید وجود دارد که یکی تولید برای داخل و دیگری تولید برای صادرات است و ما به دنبال تولید برای صادرات هستیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: پس از برجام 6 قرارداد خودرویی منعقد گردید که همه مشارکت داخلی-خارجی است و این در مسئولیت آن شرکت است که 30 درصد آن تولیدات را صادرات کند. قرار نیست بازار ما فقط بازار واردات باشد بلکه بر مشارکت داخلی-خارجی با انتقال دانش باید بخشی از بازار منطقه را هم ما به دست بگیریم. مثلاً ما به رنو گفتیم صادرات 30 درصدی با مسئولیت رنو میخواهیم و باید خارجیها در تکنولوژی، سرمایهگذاری و صادرات به ما کمک کنند.
معظمی اظهار داشت: فاینانس به تنهایی کافی نیست. الان 3 شرکت معتبر بینالمللی پشت درب اتاق سازمان گسترش منتظرند و 1.3 میلیارد یورو فاینانس آوردهاند اما این به تنهایی به درد ما نمیخورد بلکه باید تولیدات داخل ما را هم فعال کنند. روسها میآیند اما درصدی سرمایه بیاورند و تولید در داخل انجام شود تا بدین ترتیب مشکل داخل ما نیز رفع شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: طبق اعلام وزارت اقتصاد و دارایی در دولت یازدهم 13 میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی تشکیل شد که 8 میلیارد دلار آن در بخش صنعت و معدن بود که از این رقم 2 میلیارد دلار پس از برجام تشکیل شد. اما آنچه به نتیجه رسیده است 1.3 میلیارد دلار سرمایهگذاری است.
وی با اشاره به اینکه ما به عنوان سازمان گسترش باید حلقه واسط تولیدکننده و مصرف کننده واگن باشیم و ظرفیت واگنسازها را پر کنیم تا تولیدات آنها از نظر قیمت مقرونبهصرفه باشد گفت: یکی دیگر از عیوب واگن سازهای ما ضعف نقدینگی است اما خوشبین هستیم که با ارتقاء سفارش این واگنسازها بیشتر فعال شوند. در حوزه ریلی امکان جذب سرمایه را فراهم کردیم و از طرفی ظرفیت واگنسازهای داخلی به نحو احسن به کار گرفته شده است. با همکاری وزارت صنعت و وزارت اقتصاد تلاش کردیم همه تقاضاهای ساحت واگن در شهرهای کشور تجمیع شود تا به بهترین نحو از ظرفیت واگنسازهای داخلی استفاده کنیم.
معظمی در پایان با اشاره به اینکه روز جمعه همه ما با حضور در انتخابات و انتخاب فرد مناسبی برای چهار سال آینده ایران که بتواند اقتصاد کشور را به پیش ببرد گفت: اتفاقات خوبی در صنعت ریلی کشور در آینده رخ خواهد داد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.