یک کارشناس حمل و نقل در آستانه 26 آذر مطرح کرد:
◄ حملونقل بیمار و پر از تضاد است اما به شفای آن امیدواریم
در تمام اسناد بالادستی دهها سال گذشته و در سند استراتژیهای بخش حمل و نقل و در همه جا بر اولویت حمل و نقل ریلی تاکید میشود، در حالیکه در کشور ما در سیستم برونشهری و درونشهری بار و مسافر خودرو محورتر شدهاست.
معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در آستانه روز حمل و نقل (26 آذر) وضعیت حمل و نقل در مقطع زمانی کنونی را بیمار و پر از تضاد توصیف کرد.
به گزارش تین نیوز، مهرداد تقیزاده یکی از مصادیق این تضادها را عدم توجه به کمبود بودجه ذکر کرد و گفت: فکر میکنیم آنقدر زیاد بودجه دولتی داریم که دائما طرحهای جدید احداث زیربناهای حمل و نقلی ریلی و جادهای تعریف میکنیم، در حالیکه به علت کمبود بودجه، برخی طرحهای نیمه تمام فعلی تا حدود ۱۰۰ سال بعد هم تمام نمیشوند.
وی افزود: فکر میکنیم آنقدر بودجه دولتی زیاد داریم که به سرمایهگذاران ایرانی در بخش حمل و نقل پاسخ صریح و سریع نمیدهیم، اما کل بودجه وزارت راه و سازمانها و شرکتهای تابعه حتی برای نگهداری شبکه موجود هم کافی نیست.
این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: همچنین دائما از اهمیت حمل و نقل عمومی و ضرورت استفاده از آن بهجای خودروی شخصی صحبت میکنیم، اما از افزایش نرخ بنزین هیچ کمکی برای حمل و نقل عمومی درونشهری و برونشهری در نظر نگرفتهایم.
او ادامه داد: از کمبود میزان سیر سالانه ناوگان باری جادهای به شدت رنج میبریم که باعث کاهش بهرهوری و کاهش درآمد رانندگان و شرکتها میشود، اما همچنان کامیون تولید و به تعداد فعلی اضافه میگردد تا متوسط سیر ناوگان کمتر شود.
به گزارش تین نیوز، تقیزاده بیان کرد: در تمام اسناد بالادستیِ دهها سال گذشته و در سند استراتژیهای بخش حمل و نقل و در همه جا، بر اولویت حمل و نقل ریلی تاکید میشود، در حالیکه در کشور ما در سیستم برونشهری و درونشهری بار و مسافر خودرو محورتر شده است.
وی گفت: همواره تاکید بر خصوصیسازی داریم، اما بخشنامههایی صادر میکنیم که هر روز عرصه را بر بخش خصوصی تنگتر میکند.
این کارشناس افزود: در حمل و نقل درونشهری کمبود شبکه و ناوگان عمومی داریم، اما بودجه خود را صرف توسعه معابر جدید و ساخت زیرگذر و روگذر میکنیم که محرک استفاده از خودروی شخصی است.
به گزارش تین نیوز، معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین شعار انسان محوری میدهیم و در عمل خودرو محورتر میشویم و دهها مورد دیگر.
تقیزاده تاکید کرد: بخش حمل و نقل کشور بیمار است ولی ما به شفای آن امیدواریم، پس تلاش میکنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.