| کد خبر: 92321 |

مدیرعامل شرکت رجا اعلام کرد

ظرفیت قطارهای حومه‌ای، ۸ برابر شده است

مدیرعامل شرکت حمل ونقل ریلی اعتقاد دارد ورشکسته خواندن رجا درست نیست، زیرا سهم بدهی های رجا نسبت به دارایی های آن حدود ۱۸درصد و کمتر از یک پنجم دارایی های آن است. به گزارش خبرنگار تین نیوز، سید حسن موسوی نژاد روز سوم نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی در نشست خبری با خبرنگاران، با یادآوری اینکه شرکت رجا به دلیل سیاست گذاری ها در قیمت گذاری زیان ده است، گفت: این موضوع با تجدیدنظر در قیمت گذاری و پرداخت یارانه برای قطارهای تکلیفی و حومه ای قابل جبران است.
 
او درباره ایجاد مسیرهای جدید در شبکه ریلی کشور توضیح داد: هر ۴ تا ۵ ماه راه آهن برنامه جدیدی از ظرفیت های خود در شبکه ریلی را ارائه می دهد و چنانچه مسیرهایی برای افزایش تقاضا وجود داشته باشد، حتما در این مسیرها قطار مسافری رجا سیر خواهد داشت.
 به گفته موسوی نژاد، در حال حاضر در مسیر تهران-سمنان شاهد ۴خطه شدن مسیر و در مسیر تبریز-کرج شاهد ۲ خطه شدن مسیر هستیم که با این افزایش ظرفیت و وجود تقاضا قطعا قطار برای این مسیر در نظر گرفته شده است. 
 
او تعداد سیر مسیرهای قطارهای حومه ای را روزانه ۶۰ سیر با ۱۵ رام قطار عنوان کرد: دولت ۴ سال است که برای قطارهای حومه ای که در همه جای دنیا به دلیل زیان ده بودن، به آنها یارانه پرداخت می شود، هیچ پرداختی نداشته که امیدواریم در سال ۹۵ این شرایط تغییر کند.  مدیرعامل رجا  درباره سیر قطارهای بین المللی گفت: پیش از اتفاقات تروریستی ترکیه قطارهای رجا به این کشور سیر داشتند اما با بمب گذاری ها و اتفاقات اخیر سیر قطارها به دلیل نبود اطمینان کافی از امنیت مسافران متوقف شد.
 
او همچنین به رونمایی از طرح هویت بصری رجا اشاره کرد: در موارد متعددی از سوی مسافران رجا انتقاداتی درباره اغتشاشات بصری به اطلاع ما رسیده بود که سعی شد با کمک مشاوران، شرایط در کوپه ها و قطار رجا طوری مهیا شود که مسافران آرامش بیشتری داشته باشند. همچنین لوگوی شرکت رجا نیز تغییر کرد و یک لوگوی جدیدتر که در همه جا نشان دهنده هویت شرکت رجا باشد، استفاده خواهد شد. مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به همکاری با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: امروز شاهد این هستیم که در قطارهای رجا ۲۰ روزنامه اول رنکینگ معاونت مطبوعاتی توزیع می شود.
 
 او همچنین به ایجاد کتابخانه در قطارهای رجا اشاره کرد: این اقدام هم سال گذشته با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام شد تا با تأمین کتاب از سوی این نهاد و توزیع آن از سوی رجا انجام شود. موسوی نژاد با یادآوری اینکه سال گذشته میانگین عمر ناوگان ریلی از ۳۴ سال به ۳۳ سال یعنی یک سال کاهش پیدا کرده، گفت: رجا ۵۰۰ واگن نو و ۲۰۰ واگن دست دوم در قرارداد خرید خود دارد که ۱۵ تا ۲۰درصد منابع مالی این واگن ها از منابع صاحبان سهام  و مابقی از محل فاینانس تأمین می شود.  او به قرارداد خرید ۱۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت ایریکو زنجان اشاره و اظهار کرد: این قرارداد سال ۸۵ منعقد شد که قرار بود این قطارها در طول ۴ تا ۵ سال تحویل شود اما به دلیل ورود تحریم ها تحویل این واگن ها به تعویق افتاد، البته اخیرا نیز با ازسرگرفتن تولیدات ۴ ست از این قطارها تحویل شد.
 
 مدیرعامل شرکت رجا تأکید کرد: در ۲ سال اخیر ظرفیت قطارهای حومه ای ۸ برابر شده است و این ظرفیت قابلیت بیشتر شدن نیز دارد. موسوی نژاد درباره ایراد ترنست ها نیز گفت: این ترنست ها به دلیل تعمیرات و نگهداری نامناسبی که داشته اند در برخی موارد  دچار مشکل می شوند و بسیاری از آنها تعمیر و اصلاح شده اند، به این ترتیب تا پایان سال، ۱۸ ترنست فعال با قابلیت سیر در شبکه ریلی خواهیم داشت.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد: مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطار فراهم شده است. سیدحسن موسوی نژاد در نشست خبری با بیان اینکه دولت ۴ سال است که یارانه های رجا را پرداخت نکرده است، گفت: در صنعت حمل ونقل ریلی شروع سرمایه گذاری تا به نتیجه رسیدن زمان زیادی را می طلبد. وی اظهار داشت: با تولیدکنندگان واگن مذاکرات آغاز شده و تلاش می کنیم نیازهای خود را از داخلی ها تأمین کنیم.
 
موسوی نژاد با بیان اینکه تأمین واگن از طریق منابع شرکت و صاحبان سهام  ۱۵ تا ۲۰ درصد و بقیه از طریق فاینانس تأمین خواهد شد، ادامه داد: امسال باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان  برای این کار تأمین شود ضمن آنکه باید بخشی از این واگن ها از خارج تأمین شود و تولید ۵۰۰ واگن سه تا چهار سال طول خواهد کشید.
وی با انتقاد از شیوه واگذاری شرکت رجا، اظهار داشت: پس از واگذاری سه مصوبه هیئت وزیران را برای تکمیل واگذاری داشتیم در حالی که سال ۹۱ رجا واگذار شده اما روابط فیمابین هنوز برقرار نشده است.
 
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه رجا ۱۱۰۰ واگن دارد که ۹۰ واگن به دلیل سن بالا از رده خارج شده است، اظهار داشت: مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطار فراهم شده است، بنابراین تکلیف به شرکت ها که زیر قیمت تمام شده مسافر حمل کنند، درست نیست و دولت می تواند کنترل را بردارد بدون اینکه نگران افزایش قیمت از سوی شرکت ها باشد چون فضای رقابتی ایجاد شده است.

ادامه خبر در لینک زیر:

http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5881

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.