| کد خبر: 270417 |

رد پای بازی های انتخاباتی آمریکا در حمله به کنسولگری ایران

کارشناس مسائل بین الملل گفت: یک بازی انتخاباتی در آمریکا میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود دارد که موجب اختلاف نظر در نحوه حمایت از اسرائیل شده است؛ دموکرات ها نیازمند ثبات در منطقه و جمهوری خواهان نیازمند افزایش تنش ها برای زمین زدن بایدن هستند.

تین نیوز

کارشناس مسائل بین الملل گفت: یک بازی انتخاباتی در آمریکا میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود دارد که موجب اختلاف نظر در نحوه حمایت از اسرائیل شده است؛ در این بازی دموکرات ها برای ابقای در قدرت نیازمند ثبات در منطقه و جمهوری خواهان نیازمند افزایش تنش ها برای زمین زدن بایدن هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مجتبی قنبردوست در رابطه با حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ساختمان سفارت ایران در سوریه اظهار کرد: دلایل این اتفاق را از دو منظر می توان بررسی کرد؛ یکی تحلیل از موقعیت رژیم صهیونیستی است و دیگری، تحلیل از جانب ایالات متحده و وضعیت قدرت در حوزه بین الملل.

قنبردوست افزود: در وجه اول، کابینه نتانیاهو در وضعیت کما و در حال از دست دادن حیات سیاسی خود در رژیم صهیونیستی است، بنابراین این تحلیل درستی است که گفته می شود نتانیاهو می خواهد با انجام چنین اقداماتی سقوط خودش را به تعویق بیندازد و دامنه جنگ را گسترش دهد، زیرا انجام چنین اقداماتی به نتانیاهو کمک می کند چند صباحی بیشتر در قدرت باقی بماند؛ با گسترش جنگ، فضای سیاسی داخلی رژیم متأثر می شود و براندازی او عقب می افتد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی می خواهد به ثبات نسبی درونی برسد تا بتواند بعضی از اهدافش را محقق کند، اهدافی مانند ضربه به حماس، آزادسازی اسرا و ترور فرماندهان حماس، بنابراین نتانیاهو هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیتی دچار مخاطرات جدی شده است و به دنبال راه فراری می گردد. علاوه بر این در وضعیت منطقه ای و بین المللی، این میزان نفرت جامعه جهانی و نهادهای بین المللی از رژیم صهیونیستی بی سابقه است و هرگز به این شدت نبوده است.

قنبردوست تصریح کرد: در وجه دوم یعنی از منظر ایالات متحده، یک نکته ظریف وجود دارد و آن توجه به وضعیت فعلی آمریکاست، آمریکا در نوامبر امسال یعنی در آبان، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد. در همین راستا دموکرات ها به دلیل اینکه نزدیک انتخابات هستند و نیاز به خبری در حوزه ارتباط با ایران، برجام و حتی ختم جنگ دارند، مذاکرات نیابتی و مبادله پیام با جمهوری اسلامی را پیگیری کرده اند، بنابراین دموکرات ها در شرایط فعلی به هیچ وجه به دنبال افزایش تنش نیستند.

وی یادآور شد: در نظرسنجی اخیر مؤسسه گالوپ در ماه مارس سال جاری، برای نخستین بار ۵۵ درصد آمریکایی ها اعلام کردند که با اقدامات نظامی اسرائیل در غزه مخالف هستند و این نشان می دهد در چنین جامعه ای در آستانه انتخابات باید ملاحظاتی را در نظر گرفت.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه یک بازی انتخاباتی در آمریکا میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود دارد، گفت: این بازی یک لایه ظاهری و یک لایه پنهانی دارد. لایه ظاهری بازی این است که هر دو گروه در لابی های صهیونیستی مدام از رژیم حمایت می کنند، اما در افکار عمومی هر دو گروه خواستار توقف جنگ و آتش بس هستند و باید توجه داشت که همه این بازی ها به دلیل قرار گرفتن در آستانه انتخابات است، در غیر این صورت در ظاهر و باطن حمایت از رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار می دادند، به همین دلیل در حال حاضر سناتورهای آمریکایی در لابی های صهیونیستی علنی از ادامه حملات حرف می زنند، اما در نشست های انتخاباتی به دنبال صلح هستند.

قنبردوست افزود: یک لایه پنهان نیز وجود دارد که تفاوت جمهوری خواهان و دموکرات ها را نشان می دهد و آن این است که تاکتیک جمهوری خواهان و دموکرات ها در شرایط فعلی متفاوت است؛ دموکرات هایی که در قدرت هستند به دنبال آتش بس هستند و اگرچه در حوزه نهادهای بین المللی و لابی هایی مانند آیپک از رژیم حمایت می کنند، اما چیزی که دموکرات ها برای ماندن در قدرت نیاز دارند ثبات در خاورمیانه و رسیدن به آتش بس است، یعنی همان چیزی که نتانیاهو نمی خواهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جمهوری خواهان برای زمین زدن بایدن و نشان دادن ناکارآمدی او همچنین برای پیروز شدن در انتخابات نیاز به تلاطم دارند، بنابراین در پشت پرده لایه های قدرت در آمریکا در موضوع رژیم صهیونیستی یک اختلاف نظر جدی وجود دارد که مبتنی بر بازی ها حزبی و برای رسیدن به قدرت است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از طرفی به نظر می رسد نتانیاهو اعتقاد دارد روی کار آمدن یک دولت جمهوری خواه در آمریکا، توانایی حفظ او در قدرت را دارد، یعنی همان چیزی که دموکرات های آمریکایی نمی خواهند.

قنبردوست تاکید کرد: در این سناریو، اوج خباثت آمریکا با بازیگری نتانیاهو اینجاست که اگرچه رژیم در حال سقوط است و تنها بحث زمان مطرح است، اما می دانند در صورتی که کابینه جدیدی در اسرائیل روی کار بیاید، به دنبال تطهیر رژیم صهیونیستی می رود و همه این جنایات را به گردن نتانیاهو خواهند انداخت؛ در صورتی که این جنایات، جنایت های رژیم صهیونیستی است نه شخص نتانیاهو.

وی بیان کرد: صهیونیست ها در حال حاضر تا جایی که بتوانند با خباثت و وحشی گری نتانیاهو جلو می روند تا بتوانند اسیر آزاد کنند و حماس را شکست دهند، اما وقتی به بن بست خوردند، برنامه این است که نتانیاهو سقوط می کند و سپس کابینه جدید در اسرائیل همه این جنایت ها را به گردن یک شخص یعنی نتانیاهو می اندازد و همه رسانه های تحت سلطه صهیونیسم نیز این موضوع را برجسته خواهند کرد، حتی ممکن است دست به محاکمه نتانیاهو نیز بزنند تا شاید بخشی از این خباثت و جنایات را از دامن خود پاک کنند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اگرچه تفاوت ذاتی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود ندارد، اما تاکتیک های آنان متفاوت است و باید این نکته را در تحلیل ها در نظر گرفت. در این نگاه، نتانیاهو به دنبال تحقق اهداف جمهوری خواهان است زیرا احساس می کند که این گروه می توانند او را حفظ کنند.

قنبردوست در خصوص استراتژی اصلی جمهوری اسلامی در مواجهه با اسرائیل گفت: استراتژی اصلی ایران این است که وارد درگیری در منطقه نشود، به خصوص برای اسرائیلی که در حال دست و پا زدن و نابودی است، به همین دلیل همین مدل استفاده از ظرفیت نیروهای نیابتی توسط جمهوری اسلامی برای زمین زدن رژیم کافی است.

وی افزود: برای واکنش به حمله اخیر صهیونیست ها نباید عجله کرد، زیرا حلقه های تکمیلی سقوط رژیم در پیش است و آن ها حتی اعتبار جعلی خود را در نهادهای بین المللی از دست داده اند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به اعتقاد من در اتفاقی که افتاد جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد و اعلام خواهد کرد که در پاسخ به حمله صهیونیست ها بوده است زیرا حساب حمله به سفارت با موارد گذشته متفاوت است، اما اینکه این پاسخ در کجا و به چه صورت باشد، جای بحث دارد. به نظر من جمهوری اسلامی با تدبیر همچون گذشته هیجانی نخواهد شد و به زودی پاسخ خواهد داد زیرا فضای آن در سطح بین المللی نیز وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.