| کد خبر: 77214 |

نگاه ویژه

نظارت بر استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی

تین نیوز | در شرایطی با لغو تحریم‌های بین‌المللی، شرکت‌های واردکننده تلاش دارند ارتباط دوباره خود را با شرکت‌های مادر از سر بگیرند که سازمان ملی استاندارد، نظارت سختگیرانه‌ای بر لزوم رعایت استانداردهای ملی خودرو از سوی وارد‌کنندگان اعمال کرده است. چندی پیش این سازمان از ورود برخی خودروها به‌دلیل نداشتن مه شکن ممانعت کرد این در حالی است که خودروهای خارجی فاقد مه‌شکن عمدتا از کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشور وارد شده بودند و این موضوع نیز به‌دلیل عدم‌تطابق استاندارد خودروها در ایران با این کشورها بوده است.

مشکل پیش‌آمده در بحث واردات خودروها به‌دلیل عدم رعایت استاندارد یورو5 نیز همانند خودروهای فاقد مه‌شکن به‌دلیل واردات خودرو از کشورهای عربی عنوان شده است. آنگونه که فعالان بازار خودروهای وارداتی می‌گویند، استاندارد آلایندگی در کشورهای حاشیه‌خلیج فارس، یورو3 است و خودروسازان معتبر جهانی نیز محصولات خود را براساس استاندارد این کشور تولید می‌کنند. این در حالی است که نزدیک به 75 درصد خودروهای وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌شوند. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، دولت در شرایط تحریم سختگیری کمتری نسبت به رعایت استاندارد واردات خودرو داشته است، اما طی هفته‌های گذشته و با نزدیک‌شدن به روزهای اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، سخت‌گیری‌ دولت نسبت به رعایت استانداردها بیش از گذشته بوده است.

از آنجا که بحث آلودگی هوا، ارتباط موثری با استاندارد آلایندگی خودروها دارد؛ بنابراین رعایت استاندارد یورو5 برای دولت از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. این موضوع در حالی است که اخیرا برخی از شرکت‌های واردکننده‌ خودرو به‌دلیل سخت‌گیری‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد از ارائه اطلاعات استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی خود ممانعت می‌کنند. به‌دنبال این موضوع ظاهرا سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای به دفتر مقررات گمرک اعلام کرده شرکت‌هایی که گواهینامه استاندارد سوخت خودروهای خود را ارائه نکنند از ورود آنها جلوگیری شود. کارشناسان مهم‌ترین عامل افزایش سخت‌گیری دولت در شرایط کنونی را سوق دادن واردکنندگان به همکاری با شرکت‌های مادر عنوان می‌کنند؛ بنابراین در شرایط حاضر که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حذف شد، به‌نظر می‌رسد که دولت سعی دارد با روش‌های سخت‌گیرانه در بحث استانداردها به فعالیت‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان در چارچوب قانون نظم ببخشد.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.