| کد خبر: 71977 |

روزنوشت شنبه هفتم تا سه شنبه دهم آذر ماه سال ۹۴:

بازار روسیه پتانسیل بزرگی برای جذب تولیدات ایران دارد

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | طبق برنامه، شنبه اول صبح خودم را به سالن اجلاس سران رساندم تا در نشست معرفی قراردادهای نفتی و پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری نفتی شرکت کنم؛ با وجود اینکه فرصت اندکی برای برگزاری کنفرانس وجود داشت، مجری کنفرانس سنگ تمام گذاشت و فضای مناسبی فراهم نمود.

1500 نفر از کار‌شناسان نفتی که بیش از250  نفر از آنها خارجی و از 45 کشور دنیا بودند، گرد هم جمع آمده و کار سازمانی- تیمی مناسبی به چشم می‌خورد، کتاب و بروشورهای کنفرانس، به موقع منتشر و در هنگام حضور تحویل می‌شد، که حاوی اطلاعات همایش مانند سخنرانان و پروژه‌ها بود. برنامه با کمترین تاخیر آغاز شد. از نقاط مثبت این کنفرانس می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:
 ١- حضور بسیاری از غول‌های نفتی دنیا از جمله، توتال، شل، بی‌پی، انی، استات اویل، سی ان پی سی، سوکار، می‌تسوبیشی و....
٢-پوشش مناسب خبری که قبل و هم زمان با برگزاری کنفرانس در حال انجام بود.
 ٣- از دیگر نقاط قوت این کنفرانس ترجمه بسیار خوب و دقیق فنی بود، تقریبا همه اعضا همایش از ترجمه راضی بودند.
 ۴- حمایت مشاور ارشد رئیس جمهور، سازمان برنامه و رئیس کمیسیون انرژی مجلس از قراردادهای جدید نفتی، موجب دلگرمی شرکت‌های نفتی شد.

 من با وجود اینکه از برگزاری کنفرانس در تهران نگران بودم ولی در مجموع اعتقاد دارم انتظارات را بر آورده کرد و دیپلماسی انرژی موفق ظاهر شد.
البته در کنار نقاط مثبت برخی نقاط ضعف نیز مشاهده می‌شد که در مصاحبه با دنیای اقتصاد به برخی از آنها اشاره کردم. متاسفانه بخش عمده‌ای از وقت کنفرانس صرف توجیه دلواپسان شد، در صورتی که می‌توانست به توضیح قراردادهای نفتی اختصاص پیدا کند.

از نظر من، محل برگزاری نیز دومین نقطه ضعف بود. با وجود اینکه سالن اجلاس از بهترین سالن‌های کشور است ولی در ارائه خدمات جانبی و پذیرایی از میهمانان ناتوان است، به طور مثال فاقد سرویس‌های بهداشتی فرنگی است که برای شرکت کنندگان خارجی آزاردهنده است. در این نوع کنفرانس‌ها با توجه به تنوع میهمانان (اروپایی، جنوب شرقی آسیا و سایر ملیت‌ها) سعی می‌شود چند نوع غذا سرو شود، (غذای ایرانی، فرنگی و حتی غذای غیر پروتینی و سبزیجات) که متاسفانه به خوبی برنامه‌ریزی نشده بود.
سومین مورد اما، نهایی نبودن متن قراردادهای نفتی و پیچیدگی آن و داشتن ۲۰ پیوست، و ابراز نظر متفاوت مدیران شرکت نفت بود که داستان را قدری تراژیک کرد.
انتظار و توقع بالای شرکت نفت که واگذاری ۷۰ درصد قرارداد به شرکت‌های داخلی است و به یقین نمی‌تواند مطلوب شرکت‌های خارجی باشد و شرکت‌های بیمه دولتی (ساچه، هرمس و کوفاس) در صورتی حاضر به پوشش اعتبارات مدت‌دار ایران خواهند شد که حداقل ۵۰ درصد پروژه به شرکت‌های هم ملیتی آنها اختصاص یابد و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که در همکاری داخلی‌ها و خارجی‌ها، فاینانسور خارجی باشد، ولی ۷۰ درصد قرارداد را به داخلی‌ها واگذار کند.

ایراد دیگر، نحوه توضیح قراردادهای نفتی است که نتوانسته‌ایم با زبان ساده توضیح دهیم و دلواپسان با ایجاد شبهه سعی در القای این دارند که قراردادهای جدید به منافع ملی بی‌توجه است و ضروریست برای اقناع افکار عمومی تلاش شود.

برای شرکت‌های داخلی آشنایی و شناخت شرکت‌های خارجی حاضر در کنفرانس اهمیت داشت تا ارتباط بر قرار کنند. با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانستیم دسترسی بین شرکت‌های داخلی و خارجی را آسان‌تر کنیم.

در حاشیه این سمینار مصاحبه‌هایی با روزنامه دنیای اقتصاد، پرس تی وی، المیادین، ایتارتاس و وال استریت ژورنال داشتم و شرکت‌های داخلی پیشنهادهایی را برای همکاری در پروژه‌های جدی نفتی مطرح کردند که مستلزم بررسی و مطالعه بیشتر است.

 دوشنبه صبح پیگیر دریافت ویزای مسکو شدم تا به‌اتفاق مدیران نساجی بابکان و سعادت نساجان از مسکو بازدید کنیم، این دو واحد نساجی توان وظرفیت تولید سالانه ۱۵ میلیون متر پارچه را دارند، که بخشی از آن توسط بازار داخل جذب می‌شود و بخش دیگری باید صادر شود (اکنون به بازار آسیای میانه و عراق صادرات داریم)، البته بازار روسیه پتانسیل بزرگتری برای جذب تولیدات ایران دارد و اکنون فرصت مناسبی برای ایران ایجاد شده، با دوستانی که در این بازار سابقه داشتند از جمله آقای احمد رمضانی مشورت کردم و خواستم که در بازاریابی این محصولات به ما کمک کند.

امروز با دوستانی که در بازار روسیه حضور دارند و طرح‌هایی برای توسعه همکاری بین ایران و روسیه دارند از جمله ایجاد یک مرکز تجاری در انزلی، گفتگو داشتم و در این رابطه قرار شد به این گروه کمک کنم و برای برگزاری میزگرد بانکی به مناسبت افتتاح شعبه «اسپر بانک روسیه» در تهران شرکت کنم. ضمنا با سایت اقتصاد نیوز در رابطه با تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت گفت‌وگو کردم و خواستار تغییر ساختار دیپلماسی تجاری کشور شدم و اعلام کردم که موافق بازگشت به ساختار قبلی نیستم و بهتر است وزارت تجارت خارجی شکل گیرد و سازمان توسعه، سازمان جلب وحمایت از سرمایه‌گذاری و ایرانگردی و جهانگردی به آن سپرده شود.

بخشی از وقت دوشنبه و سه‌شنبه به میهمانان کنفرانس نفتی اختصاص یافت و با یکی از اعضا هیات یونانی که قبلا در استانبول دیدار داشتم، جلسه مفصلی برگزار و ملاقات به‌جایی انجام شد. درباره همکاری در صنایع نفت وگاز، کشتیرانی، آای تی، نساجی و پوشاک، خشکبار گفت وگوهای خوبی داشتیم، یونانی‌ها به شدت علاقمند گسترش روابط هستند، در این خصوص مقرر شد برای آینده نزدیک از یونان بازدید داشته باشم.

به علت پربودن صفحات پاسپورت، ویزای روسیه‌ام صادر نشد، بنابراین سفرم به مسکو کنسل شد و از طریق پلیس به‌علاوه ۱۰ برای تمدید آن اقدام کردم.
سه شنبه به کمک یکی از عزیزان به سوالات نشریه جدید پتروشیمی که قرار است همزمان با کنفرانس بین‌المللی پتروشیمی، در آذرماه منتشر شود، پاسخ دادم و نهایتا سه‌شنبه غروب، خبرنگار و عکاس روزنامه قانون به دفتر آمدند و به سوالات آنان پیرامون بابک زنجانی، خصوصی‌سازی، فساد و تجارت خارجی پاسخ دادم.

فضای کشور تحت تاثیر مراسم اربعین و راهپیمایی شیعیان از شهرهای مختلف به سمت کربلا است، هر شیعه‌ای آرزوی حضور در آن مراسم را در سر می‌پروراند و من نیز هر سال به خودم وعده می‌دهم که حتما سال آینده حضور پیدا می‌کنم که توفیق پیدا نمی‌کنم.
امروز ظهر جلسه‌ای با امور بین‌الملل نفت داشتم و پیگیر سفارشات سفر چین شدم، خوشبختانه پیشرفت‌هایی حاصل شده و مقدمات کار فراهم شده و امیدوارم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.