| کد خبر: 57048 |

روزنوشت دوشنبه هشتم تا چهارشنبه دهم تیرماه ۹۴

مشکل خصوصی سازی در ایران سیاسی است

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم و حواشی مراسم روز صنعت مرا به این باور رساند که باید فاتحه بخش خصوصی را خواند و امیدی به نقش آفرینی این بخش در اقتصاد کشور نداشت. متاسفانه با همکاری مجمع ۸۰ بند تدوین شده که نامی از بخش خصوصی وجود ندارد و اشاره و تاکیدی بر سیاسهای اصل ۴۴ و آزادسازی اقتصاد نشده‌است. به نظر من اولویت مسایلی مانند بحران آب، بهره‌وری، آمایش سرزمین، عضویت در ” دبلیو تی او” محیط کسب و کار، کوچک سازی دولت و عدالت اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته، امیدوارم کارشناسان، اتاقها و دلسوزان کشور به طور جدی این سیاست های کلی که باز جنس برنامه می‌باشد تا سیاست مورد نقد و بررسی قرار دهند. از نظر من نداشتن برنامه بهتر از این قبیل برنامه هاست و این ابلاغیه احتمالا با فرض تداوم تحریم تدوین شده و در صورت حل مسئله هسته ای لازم است در آن تجدید نظر جدی صورت گیرد. 

با وجود اینکه خبرهای امیدوارکننده ای از وین به گوش نمی رسد ولی امروز دو ملاقات مهم کاری داشتم که حاکی از عزم جدی غرب در توافق با ایران است.
در ملاقات اول اطلاع یافتم که تویوتای ژاپن موافقت آمریکایی ها را برای حضور در بازار ایران جلب کرده و ژاپنی های محافظه کار در حال تاسیس دفتر و جایگزین کردن شرکت جدید به جای “ایرتویا” برای توزیع محصولات خود در بازار ایران هستند، با شناختی که از نقش ژاپن در معادلات سیاسی دنیا دارم میتوان انان را پیش‌قراول آمریکایی ها دانست و امیدوار به توافق. 

ملاقات دوم امروزم با مدیر ارشد یکی از بزرگترین شرکت های تجاری نفتی دنیا بود که با جت شخصی به ایران آمده بود و در حال برنامه ریزی جهت حضور مجدد در پسا تحریم است. 

در مراسم روز صنعت شرکت نکردم ولی شرکت کنندکان رضایت نداشتند و اعتقاد داشتند برخورد دولت با رهبران بخش خصوصی مطلوب نیست و نگاهشان به اتاق از موضع یک زیر مجموعه وزارت “صمت” است، آقای جلال پور در شروع برنامه چند دقیقه ای صحبت کرده و در مراسم اهدای لوح به برگزیدگان صنعت از ایشان و خوانساری بر خلاف سالهای قبل دعوت نشده و اتاق نقشی در برگزاری مراسم نداشته و مهندس بهرامن به عنوان خانه معدن نقش داشته، امیدوارم رهبران بخش خصوصی وامدار دیگران نباشند و حیثیت بخش خصوصی و اتاق را پاس بدارند. 

دوشنبه قرار بود در برنامه رادیو گفتگو درباره اصل ۴۴ حضور یابم که به چهارشنبه موکول شد و دو ساعتی وقتم آزاد شد و توانستم به سوالات خبرنگاران در رابطه با دکل شرکت تاسیسات دریایی پاسخ دهم و مصاحبه با دنیای اقتصاد در باره خوراک پتروشیمی ها و ارزش افزوده این بخش را ویرایش کنم.
با روزنامه های ایران، شرق، آرمان و سایت خبر آنلاین گفتگو کرده و اتفاقات مربوط به دکل را ناشی از: تحریم ها، سو ء مدیریت، فساد و عدم اولویت بندی مسائل دانسته و خواستار پاسخگویی مدیران قبلی این محموعه شدم. 

سه شنبه و چهارشنبه با رادیو اقتصاد و رادیو گفتگو در باره دلائل شکست خصوصی سازی صحبت کردم و تاکید کردم مشکل خصوصی سازی در ایران سیاسی است تا اقتصادی، به نظر من نظام بخش خصوصی را باور ندارد و دل نگران است که اگر بخش خصوصی در اقتصاد قدرتمند شود در صدد به دست گرفتن قدرت سیاسی خواهد افتاد و این رفتار پذیرفته نیست و اراده‌ای بر توسعه بخش خصوصی و آزاد سازی در اقتصاد ایران وجود ندارد و دولت روحانی هم علیرغم شعارها موفق نخواهد بود.
 
در مناظره رادیو گفتگو به طور شفاف به این موضوع و ظلمی که دولت نهم در زیر پا گذاشتن قانون مرتکب شد اشاره کردم و نیاز دولت به درآمد خصوصی سازی را که تقریبا سالانه شش هزار میلیارد تومان بوده را از عوامل انحراف در خصوصی سازی دانستم.


خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.