| کد خبر: 54287 |

آخوندی خبر داد:

◄ افزایش شش برابری ظرفیت فرودگاه امام با بهره برداری از ترمینال های " سلام " و " ایران شهر "

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی در مراسم بازدید از ترمینال زیارتی "سلام" و ترمینال بین المللی"ایران شهر" فرودگاه امام گفت: با بهره برداری از مجموعه ترمینال های ایران شهر و سلام، ظرفیت شش برابری به وضعیت موجود در فرودگاه امام افزوده می شود و با احداث این پایانه ها، ایمنی مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در این مراسم که با حضور مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهوری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رحمت الله مه آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور و اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن، پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر و کاشان، رئیس هیئت مدیره شهر فرودگاهی  و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان صنعت هوایی کشور برگزار شد، عباس آخوندی اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت ملی ساختمان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است درخواست کردیم پروژه ترمینال سلام فرودگاه امام، ظرف مدت 14 ماه یعنی تا عیدفطر سال آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: پروژه ترمینال سلام حدود 400 میلیارد تومان هزینه دارد و شب عید نوروز 1394، حدود 50 میلیارد تومان به صورت نقد برای اجرای این پروژه واریز گردید.

آخوندی همچنین به ترمینال ایران شهر اشاره کرد و گفت: این ترمینال در مساحت 200 هزار مترمربع و برای 20 میلیون مسافر در سال احداث می شود. هفته گذشته فراخوان سرمایه گذاری اعلام شد که ظرف سه سال احداث می شود. 
 
وی درباره نامگذاری ترمینال ها یادآور شد: ترمینال ایران شهر، دروازه ایران است و همه افراد از طریق این ترمینال وارد کشور می شوند. بر این اساس، ترمینال ها و فرودگاه ها علاوه بر نقش حمل و نقلی جنبه سمبلیک و هویتی هم پیدا می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت هوانوردی ایران یکی از صنایع مهم و پیشرو در زمینه توسعه تجارت بین الملل است، گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت، تعامل سازنده با جهان است بر این اساس در گام نخست باید بتوانیم موقعیت ارتباطات بین المللی ایران را در حوزه حمل و نقل ارتقا دهیم. این امر حوزه های هوایی، دریایی، ریلی و زمینی را شامل می شود و باید در جهت شبکه شدن به حمل و نقل جهانی اقدام کنیم. 

آخوندی افزود: خوسبختانه گام های اول که برداشته شد، مربوط به موضوعات نرم افزاری بود تا بتوانیم آسمان ایران را برای عبور پروازهای جهانی امن نگه داریم. 

وی با بیان اینکه میزان پروازهایی که از فراز ایران عبور می کنند، 100 درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: این رشد به ما یادآوری می کند که از موقعیت ممتاز و مزیت نسبی برخورداریم. ما همچنان امکان بازیافت ظرفیت های نهفته در این سرزمین را داریم. به همین دلیل در این جهت عمل می کنیم که نه فقط تهران بلکه همه ایران را از نظر سیستم راداری به شبکه رادار جهان وصل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از شش هزار کیلومتر راه امن هوایی ایجاد کردیم، گفت: این موضوع به عنوان منبع درآمد برای ما تبدیل شده است و تصمیم گرفتیم هر چه سریع تر پروژه های بزرگ فرودگاه ها را به اتکا به این منبع آغار کنیم. در این رابطه هم وزارت راه و هم شرکت فرودگاه ها متعهد شدند که همه درآمدها در جهت توسعه فرودگاه های ایران هزینه شود. 

آخوندی ادامه داد: بر این اساس گام نخست، فرودگاه امام است که از بزرگ ترین پروژه های توسعه ای ایران بود و در دهه 1350 آغاز شد اما ناتمام ماند. در دهه 1370 دوباره آغاز و در دهه 80 به دلیل عدم طراحی تصویر مالی مناسب، از سال 86 به مدت 1100 روز تنها 15 درصد پیشرفت داشت در حالی که باید چنین پروژه ای، با برنامه ریزی درست اجرایی شود. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بند «و» تبصره پنج قانون بودجه سال 94 اشاره کرد و گفت: این قانون به ما اجازه می دهد که بخش خصوصی هزینه اجرایی زیربناها را از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات با ضمانت ما و سازمان های تابعه دریافت کند. بر این اساس ما، بلافاصله شزکت ملی ساختمان را برای تامین مالی معرفی و خودمان به عنوان تضمین عمل می کنیم.

به گفته آخوندی درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی از منابع تامین مالی پروژه ترمینال سلام محسوب می شود. 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت ایجاد حمل و نقل چندوجهی گفت: همزمان با طراحی ترمینال ها برای اتصال ریلی فرودگاه امام و اتصال به قم، برنامه ریزی شده است و با توجه به اینکه ما یک شهر فرودگاهی داریم فاصله ترمینال ها چندین کیلومتر است و نیازمند شبکه ریلی مناسب هستیم تا ترمینال ها را به متصل کنیم. 

وی با بیان اینکه لازم است حمل و نقل ریلی فرودگاه را به شبکه ریلی ایران ایجاد کنیم، گفت: اتصال فردودگاه ها به آزادراه ها همزمان با احداث ترمینال ها در دستور کار قرار گرفته است.

آخوندی به دیگر پروژه های فرودگاهی اشاره کرد و گفت: پروژه بزرگ انتقال فرودگاه اهواز را شروع کردیم چرا که این فرودگاه در حال حاضر در موقعیت نامناسبی قرار دارد. همچنین انتقال فرودگاه های بوشهر و ترمینال بین المللی شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد، کرمان و طراحی مجدد مهرآباد از دیگر پروژه های مهم ما محسوب می شوذ.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.