| کد خبر: 53072 |

بندر چابهار دسترسی اروپا به اقیانوس هند را تسهیل می‌کند

تین نیوز | توسعه بندر چابهار ایران دارای دستاوردهای استراتژیک مهمی برای جهان است و از جمله این که موجب تسهیل دسترسی اروپا به اقیانوس هند می‌شود.
 
هند در اقدامی استراتژیک برای مواجهه با افزایش نفوذ چین در تنگه هرمز در سال 2013 اعلام کرد، بندر چابهار ایران را که در مرز بین ایران و پاکستان در دریای عمان واقع شده، توسعه می دهد تا  یک مسیر ترانزیتی به داخل خاک پاکستان ایجاد شود. زمانی که بندر گوادر پاکستان در آوریل 2015 با کمک چینی‌ها به بهره‌برداری رسید، هند برای توسعه و بندر چابهار موافقتنامه‌ای با ایران در می 2015 به امضا رساند.
 
هند یک جاده 200 کیلومتری از استان نوروز افغانستان تا بندر چابهار احداث کرده تا هدف خود از این پروژه سه‌جانبه را که تسهیل دسترسی به افغانستان است، محقق سازد. مسیر چابهار - میلاک - زرنج -دلارام نیز با کمک هندی‌ها در حال تکمیل است.
 
توسعه بندر چابهار دارای دستاوردهای استراتژیک مهمی برای جهان است، زیرا این طرح سه‌جانبه (ایران، هند، افغانستان) می تواند موجب افزایش فعالیت‌های چین و هند در اقیانوس هند شود. به علاوه، همکاری استراتژیک بین ایران، هند و روسیه برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی بین بمبئی و سن‌پترزبورگ، موجب تسهیل دسترسی اروپا و جمهوری‌های شوروی سابق به اقیانوس هند می‌شود. روسیه همواره تلاش داشته تا یک مسیر دسترسی به آبهای نیلگون اقیانوس هند بگشاید و سیاست خارجی این کشور در قبال افغانستان در دهه 1970 با همین هدف اتخاذ شده بود. چابهار می‌تواند تحقق رؤیاهای روس‌ها نیز باشد.
 
چابهار همچنین دسترسی آسیا به اروپا  را تسهیل خواهد کرد. اقدام هند در چابهار تحت فشارهای شدید آمریکا انجام می‌گیرد که مخالف هر گونه سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های ایران است. هند تلاش کرده تا با برشمردن منافع توسعه این بندر برای افغانستان، اندکی از شدت مخالفت‌های واشنگتن در این زمینه بکاهد. این بندر مسیر دیگری را به سوی آسیای میانه و قفقاز می‌گشاید. این مسیر، یعنی کوریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال - جنوب از سوی متحدان نزدیک آمریکا نظیر آذربایجان حمایت می‌شود و میزبان کشورهای دیگری نظیر روسیه هم هست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.