| کد خبر: 40747 |

◄ تفکیک وزارت «راه و شهرسازی» به وزارت‌های «راه و مسکن» و «ترابری و شهرسازی»!

وبلاگ تین نیوز، فرزین پورمحبی | در اینکه کشور ما بهترین و پاک ترین مدیران جهان را دارد شکی نیست؛ حتی ما به مرحله ای رسیدبم که می توانیم به اقصی نقاط دنیا مدیرانی پاستوریزه همراه با هاله نور صادر کنیم؛ اگر هم نشد حداقل می توانیم بسته های پیشنهادی آنها را برای اداره اقتصاد جهان به عالم و آدم پست پیشتاز کنیم تا شادی هایمان با آنها تقسیم شود و در این همه خوشبختی تک خوری نکنیم.
از جمله ویژگی های مدیریتی در کشور ما همچون تولید خودروهای ملی امان، بومی بودن آن است. یعنی ما راه و روش خاص و در عین حال جالب توجه خودمان را داریم. به عنوان مثال یکی از کارهایی که مدیران متعهد و متخصص ما معمولا پس از تکیه زدن بر مسند قدرت می کنند تغییر ساختار و چارت تشکیلات شان است.

مشروحش هم می شود به شرح ذیل:
1- مرحله شخم زدن: در این مرحله مدیر بسته به شرایط روحی، دماغی و سلیقه ای خود، تصمیم می گیرد اقدامات زیر ساختی انجام دهد و سازمان متبوعش را تفکیک یا ادغام کند. مثلا اگر مدیر صدا وسیما باشد شبکه های تلویزیونی را ادغام می کند، اگر شهردار باشد جنسیت ها را تفکیک می کند، اگر آموزش و پرورشی باشد مقاطع تحصیلی را ادغام و تفکیک می کند، اگر در شرکت سهامی شیر باشد پالم را با شیر ادغام می کند، اگر در بانک باشد اختلاس را از نظام بانکی تفکیک کرده و فساد را ریشه کن می کند و اگر هم در قوه مقننه و مجریه باشد این بلاها را بر سر وزارت خانه ها و سازمان برنامه و بودجه و دادسراها و... می آورد و الی آخر.


2- مرحله دادن آب و کود: در این مرحله وقت و تمرکز مسئول مربوطه بیشتر صرف این موضوع می شود که به مراکز ادغام شده و یا تفکیک شده اش سر و سامان داده و آنها را بارور سازد تا به این و آن ثابت شود چیزی را که مدیران قبلی در آئینه نمی دیدند او در خشت خام می بیند.


3- مرحله برداشت: در این مرحله مدیر شروع به بهره برداری از دستاوردهایش می نماید اما درست در همین زمان دوره مدیریتی وی به اتمام می رسد و بهره مندی از آنها نصیب مدیر بعدی می شود.


4- مرحله خرمن سوزی: در این مرحله مدیر بعدی نه تنها از دستاوردها بهره ای نمی برد بلکه او نیز مانند مدیر قبلی شروع می کند به شخم زدن و تغییر ساختار و چارت! فقط با این تفاوت که مراحل تفکیک و ادغام این بار عکس مراحل قبلی پی گرفته می شود. یعنی اگر مدیر سابق «تفکیک» کرده بود دستور کار مدیر فعلی «ادغام» می شود و بالعکس!
همانطور که اشاره شد این شیوه مبتکرانه در نوع خود منحصر به فرد، جالب و هیجان انگیز است. اما در عین حال مانند همه روش های نوین دیگر ایراداتی هم دارد. یکی از آنها این است که مدیر وقت، هیچ وقت نمی تواند به وظایف تعیین شده اش برسد چون در اهم و فی الاهم کردن امورات، اثبات نبوغ خود و خرفتی تیم قبلی در اولویت قرار می گیرد.


البته این مورد به نوعی مزیت هم محسوب می شود. چراکه اگر مدیر مورد نظر کاری از پیش نبرد کسی نمی تواند از وی متوقع و شاکی شود چون اگر به اندازه یک سر سیخ هم منصف باشد باید حق دهد که هیچ مدیری با یک دست نمی تواند چند هندوانه بردارد.
اما منهای هزینه های صرف شده یکی دیگر از ایرادات این طرح آن است که: وقتی مدیری می خواهد تفکیک و ادغام کند بعضا چیزهایی را با هم ادغام می کند که هیچ سنخیتی ندارند و ایضا چیزهایی را از هم تفکیک می کند که از سر تا دم با یکدیگر سنخیت دارند.


به عنوان مثال هنوز هیچ اندیشمندی نتوانسته تشخیص دهد، چرا روزی روزگاری «وزارت راه و ترابری» با «وزارت مسکن و شهرسازی» ادغام شد. شاید ارتباطشان این باشد که تمامی برنامه ها و راه های صاحب مسکن شدن جوانان، تاکنون به ترکستان ختم شده است.


به هر تقدیر طبق چرخه ای که ذکر آن رفت، هم اکنون نوبت به تفکیک این وزارت خانه رسیده و امید است حداقل این بار، همه چیز به سر جای خود برگردد و اگر تفکیکی می شود مثلا این وزارت خانه به وزارت های «راه و مسکن» و «ترابری و شهرسازی» تفکیک نشود تا بلکه برای یک بار هم شده عمر مدیریتی به حدی باشد که سقفی بر سر جوانان و راهی بر سر راه مسافران گسترده شود.

آرزو که بر جوانان عیب نیست!

فررین پورمحبی
 

فرزین پورمحبی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید نجف 0 0

    برای پیمون راه درست باید اول از راه اشتباه بازگشت و بعد به سمت صحیح حرکت کرد به نظر اینجانب ادغام این دو وزارتخانه زیر بنایی و مهم کشور از اول هم کار اشتباهی بود