| کد خبر: 39139 |

تشکیل اولین هلدینگ بزرگ گردشگری کشور

تین نیوز |  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی از شکل‌گیری بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور خبر داد.
محسن قریب در اولین نشست مطبوعاتی خود که روز گذشته در محل این شرکت برگزار شد، با اعلام این خبر تصریح کرد: دو مجموعه صندوق بازنشستگی کشور و تامین اجتماعی که دارای شرکت‌های بزرگی در حوزه خدمات توریسم هستند به همراه چند شرکت معتبر و شناخته شده داخلی مرتبط با این حوزه تصمیم گرفتند که برای ارائه خدمات بهتر و متمرکزتر به گردشگران، یک هلدینگ بین‌المللی را زیر نظر وزارت رفاه شکل دهند. این هلدینگ به احتمال زیاد با عنوان «هلدینگ گردشگری وزارت رفاه» آغاز به‌کار خواهد کرد.
شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ عبارتند از: مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، بانک رفاه، هتل‌های هما، هواپیمایی آسمان، قطارهای رجا، مجموعه رفاه گستر، شرکت آرین پارسه، آژانس مسافرتی پرشین گلف و تامین اجتماعی.
وی در ادامه افزود: به نظر می‌آید با توجه به اینکه شرکت‌های موثر و بزرگی که در حوزه گردشگری در حال ارائه خدمات هستند به عضویت در این هلدینگ درآمدند، آینده خوبی را بتوان برای آن متصور بود.
 
 چرخش از نفت به گردشگری
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در ادامه جلسه به تشریح وضعیت ایران در حوزه گردشگری و ضرورت توجه به آن به عنوان یکی از راه‌های توسعه پرداخت و گفت: ایران در سه مقطع زمانی؛ بعد از پیروزی انقلاب، زمان دولت محمد خاتمی و در دوره حاضر به‌خاطر نوسانات و کاهش شدید نرخ نفت در حوزه سیاست‌های توسعه‌ای خود، به شدت دچار تلاطم شده و این نشانگر آن است که نفت نباید مزیت اصلی اقتصاد ما محسوب شود و حتی با فرض افزایش دوباره قیمت نفت باید در حوزه سرمایه‌گذاری از آن سود ببریم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث توسعه کشاورزی هم که یکی از مزیت‌های ایران محسوب می‌شد در مواجهه با خشکسالی‌های اخیر، چشم‌انداز چندان روشنی پیش رو نیست. در حوزه تولیدات صنعتی از آنجا که قیمت تمام‌شده تولید این محصولات در کشور ما بسیار بالا بوده و با بازار جهانی قابل رقابت نیست، نمی‌توان روی آن حساب کرد؛ اما در این میان تنها چیزی که به درستی می‌تواند محور پایدار توسعه باشد، گردشگری است.
قریب ضمن اشاره به آمار‌ها و گزارش‌های موجود، توریسم را جزو سه صنعت اول دنیا بعد از نفت و خودرو دانست و تاکید کرد: مزیت اصلی این صنعت در کشور ما فارغ از همه بحث‌های دیگر آن ایجاد شغل است که در حوزه‌های مختلف از ترانسفر و پذیرایی گرفته تا صنایع دستی، ایجاد شغل می‌کند. از سوی دیگر درآمد ارزی حاصل از گردشگری به صورت مویرگی و همه‌گیر است و به بدنه جامعه تزریق می‌شود.
 
 سفرکارت‌ها به مقصد نرسیدند
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه‌هایی که میان این مجموعه و شرکت‌های دولتی مختلف امضا شد، خاطرنشان کرد: ما در این مجموعه با ارائه تخفیفات ویژه به شرکت‌های دولتی در فصول مختلف سال در واقع هدف‌های مشخصی را نیز دنبال می‌کنیم.
قریب خاطرنشان کرد: در جهت تحقق این اهداف بعد از این، عمده فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت حول دو محور اصلی متمرکز خواهدشد. وی افزود: با دو شعار همه زمانی بودن و همه مکانی بودن سفر، بخش عمده‌ای از مشکلات پیش روی این مجموعه هتل‌های 3 ستاره که در بعضی از فصول و مکان‌ها از ضریب اشغال پایین و رکود و در بعضی مناطق از تراکم بالا رنج می‌برد حل خواهد شد.
مدیر این شرکت سرمایه‌گذاری شکل دادن به شرکت مستقل سفر کارت در کنار شرکت اصلی را نیز تلاشی در جهت همه‌گیر کردن فرهنگ گردشگری در ایران دانست که چندان موفقیت‌آمیز نبود و گفت: در تلاش برای راه‌اندازی سفر ارزان برای کارمندان در موج اولیه 3 میلیون سفرکارت صادر شد، اما برخلاف توافق اولیه‌ای که با شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها شد، این کارت‌ها دیگر از طرف این نهادها شارژ نشدند و در حال حاضر فقط تعداد 300 هزار تا از این سفرکارت‌های فعال در حال بهره‌برداری هستند.
 
 هتل‌های ایران به روتانا می‌پیوندد؟
قریب با اشاره به حاکمیتی بودن این شرکت و هدف‌گذاری آن روی ارائه خدمات اضافه کرد: واقعیت این است که در این مجموعه بحث چندان اقتصادی بودن و انتفاع نیست. نه‌تنها این مجموعه، بلکه در مجموع هتلداری در ایران هنوز کار اقتصادی‌ای به حساب نمی‌آید و هنوز بی‌نیاز از کمک‌های دولت و معافیت‌ها و ایستاده بر پای خود  شناخته نمی‌شود و حتی 70 درصد درآمد هتل‌ها در خود آنها هزینه می‌شود. تنها راه خروج از این بن بست شاید اتصال به زنجیره بین‌المللی هتل‌ها باشد.
وی ایران را حلقه مفقوده در زنجیره هتل‌های بین‌المللی دنیا دانست و گفت: حضور نداشتن در این حلقه موجب می‌شود که مسافران در زمان انتخاب هتل و برای اطمینان به آن دچار سردرگمی شوند. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر گروه‌های هتلی در دنیا و در مقاصد گردشگری حرف اول را می‌زنند و مجموعه ما در تلاش برای پیوستن به این مجموعه‌های بین‌المللی است. مدیرعامل این شرکت هدف‌گذاری اصلی را ایجاد مشارکت با یک برند سه ستاره بین‌المللی عنوان و اضافه کرد: در این مسیر برای شروع باید سه مرحله را طی کنیم: اول، استانداردسازی براساس نرم بین‌المللی، دوم آموزش نیروی انسانی برای جلب رضایت‌مندی مشتریان و سوم، انتخاب یک برند مشخص و کار با آن.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی از پیگیری مذاکرات نمایندگان مجموعه هتل‌ها با نمایندگانی از سه شرکت بین‌المللی خبر داد و گفت: در این بین با برند روتانا که در خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوبی و اروپای شرقی فعال است، به نتایج خوبی رسیده‌ایم.
 
 ارائه فرمول‌های تلفیقی برای انطباق با دنیا
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه چه تمهیداتی از سوی این شرکت اندیشیده شده است تا به‌رغم محدودیت‌های موجود که در حوزه قوانین داخلی کشور ما برای انطباق با این استانداردها وجود دارد، بتوانیم خود را به آنها هماهنگ کنیم؛ گفت: درست است، ما محدودیت‌های عمده‌ای داریم و ممکن است مانع از پیوستن ما به برندهای بین‌المللی شود؛ از جمله قانون کار که با شرایط بین‌المللی منطبق نیست و مشکلاتی را برای ورود برندهای جهانی به کشور ایجاد می‌کند. همچنین خدماتی جنبی که درآمد عمده‌ای برای هتل‌ها دارد در کشور ما قابل ارائه نیست و ما عمده درآمد خودرا از اتاق به دست می‌آوریم درحالی‌که در دنیا درآمد هتل از خدمات جنبی حاصل می‌شود.
وی یکی از راه‌های ممکن برای ورود ما به این بازار را کار کارشناسی دقیق و رسیدن به فرمول‌های تلفیقی قابل اجرا در ایران دانست و گفت: ماباید بتوانیم که این فرمول‌ها را وارد قراردادهایمان کرده و در آن پیاده کنیم. بخشی از این استانداردهای غیرقابل تخلف را هم تا جایی که ممکن است پیاده کنیم و مسوولیت آن را بپذیریم. در واقع ما باید یک هتل سه ستاره ایرانی متصل به زنجیره جهانی شکل بدهیم.
قریب در پایان با اعلام اینکه مهمانسراهای تحت پوشش این شرکت در ایام دهه فجر سال‌جاری، 50درصد تخفیف را برای مسافران درنظر خواهند داشت؛ افزود: تخفیفات نوروزی نیز در راه هستند که متعاقبا اعلام خواهند شد.

شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی به عنوان قدیمی‌ترین مجموعه گردشگری و هتلداری کشور از دهه 40 فعالیت خود را آغاز کرد و حدود 50سال قدمت دارد. در همان سال‌ها، این شرکت متولی شکل‌گیری مجموعه مهمانسراهای جهانگردی در 200نقطه کشور شد؛ پروژه‌ای که توسط کارشناسانی از کشور فرانسه احداث و بهره‌برداری شد.
پس از انقلاب این مجموعه به وزارت ارشاد منتقل شد و سازمان ایرانگردی و جهانگردی نام گرفت؛ سازمانی که به مقامات دولتی سرویس ارائه می‌کرد. پس از آن این سازمان در ازای دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی، به این سازمان و سازمان بازنشستگی واگذار شد و نام کنونی‌اش را به خود گرفت. این شرکت درحال حاضر 65 واحد اقامتی و پذیرایی بالغ بر 4هزار تخت در رده‌های سوئیت، هتل و آپارتمان در قالب مراکز اقامتی سه ستاره را در سراسر ایران دارا است و جامعه هدف آن قشر متوسط هستند. این مجموعه هتل با ظرفیت 2 هزار اتاق قابلیت پذیرایی از 500 هزار نفر را دارا است که آمار سالانه پذیرش آن 300 هزار نفر است و در واقع 60 درصد ضریب اشغال آن را شامل می‌شود. از این تعداد 20 هزار نفر میهمان خارجی که عمدتا از کشورهای اروپایی، آلمان و ایتالیا و بقیه نیز ازکشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هستند  که بیشتر مقاصدی مانند مازندران و گیلان دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.