| کد خبر: 39015 |

نبود سرمایه کافی در بخش خصوصی از مشکلات خصوصی‌سازی در ایران است

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی |  مشکلی که در ایران داریم نرخ پایین بهره‌وری است، این مسئله‌ای است که در حمل و نقل هم باید به آن توجه جدی شود. پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری ریلی از وجود مشکلات حکایت می‌کند، نرخ قابل قبولی در سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی وجود ندارد. طبق اعلام اعضای انجمن حمل و نقل ریلی در 6 سال گذشته ارزش سرمایه‌گذاری برای ورود لكوموتیو و واگن باری و مسافری مجموعا كمتر از ۳۵۰ میلیون دلار بوده است كه متاسفانه بخش عمده آن نیز كاركرده و دست دوم بوده است. 

۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور داریم که حدود دو برابر استاندارد سوخت مصرف می‌کنند یعنی در حمل و نقل جاده‌ای هم سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. لازمه سرمایه‌گذاری تجدیدنظر در بخش‌های دولتی و خصوصی است تا نرخ بهره‌وری ملی را افزایش دهیم.

میزان سرمایه‌گذاری که در کشور صورت گرفته قابل قبول نیست، میانگین سن ناوگان ریلی ۲۵ سال است یعنی نرخ سرمایه‌گذاری در آن کم، کیفیت پایین و میزان نارضایتی بالاست. برای رساندن سهم حمل و نقل ریلی در افق ۱۴۰۵ به سهم ۲۰ درصدی از جابه‌جایی بار و مسافر به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید نیاز داریم. 

مشکل عمده خصوصی‌سازی در بخش حمل و نقل عدم توجه به فراهم نمودن مقدمات و موخرات خصوصی سازی در كشور است. واگذاری فعالیت‌ها در بخش حمل و نقل ریلی بدون ایجاد بستر مناسب باعث شده است از موضع بخش خصوصی فقدان سازمان تنظیم مقررات و ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی و از موضع دولت نبود سرمایه گذاری کافی در بخش خصوصی را شاهد باشیم. 

راه‌آهن در ایران وسیله حمل و نقل طبقات ضعیف و متوسط است و دولت به دلیل مسائل زیست محیطی و اجتماعی به آن ارزش‌افزوده می‌‌پردازد. در این راستا شعار حق دسترسی ثابت را مطرح کردیم تا به تدریج آن را حذف کنیم و پرداخت یارانه به حمل و نقل ریلی نیز در بند "ق" تبصره ۲ قانون بودجه از دیگر اقدامات در این زمینه است. 

نبود سرمایه کافی در بخش خصوصی از مشکلات خصوصی‌سازی در ایران است،  حمل و نقل کشور باید به سوی بازار سرمایه گام بردارد٬ در واقع تا سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، اقدامی عملیاتی نمی‌شود. باید کفایت سرمایه از ۳۵۰ میلیارد دلار در ۱۰ تا ۱۵ سال به سالی یک هزار میلیارد دلار برسد، این یک رشد نیست بلکه یک پنجره، یک رویکرد و یک انقلاب است زیرا نمی‌توان اینقدر به گذشته متکی بود. 

این کار را در وزارتخانه و شورای اقتصاد پیگیری می‌کنیم، تا پایه کار محکم شود. باید به سوی بازار سرمایه گام برداشت٬ در واقع تا سرمایه‌گذاری از طریق جلب مشاركت عمومی صورت نگیرد، اقدامی عملیاتی نمی‌شود. كفایت سرمایه در اكثر شركت های حمل و نقلی پایین است و این شركت ها نیازمند بازسازی مالی هستند. آنچه در ارتقای صنعت ریلی در كشور برنامه ریزی شده است یک رشد معمولی نیست بلکه یک پنجره، یک رویکرد و یک انقلاب است و بخش خصوصی نیز باید متناسب با این برنامه های خود را متحول كند. لذا لازم است انجمن و شركت های ریلی با همكاری شركت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی به منظور ورود به بازار سرمایه و ارتقای كیفیت مالی و سرمایه ای و ایجاد شفافیت مالی تهیه و به طور جدی پیگیری كنند.

برگرفته از خبر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.