| کد خبر: 38883 |

فاجعه خودروهای پیوندی

تین نیوز | شاید شما هم ازجمله افرادی باشید که با خرید خودروهای کم کارکرد از بازار آزاد، با گذشت مدت زمانی‌ یامراجعه به کارشناسان خبره متوجه تصادفی یا چپی‌بودن و تعویض اغلب قطعات اصلی خودروی مذکورشده و برای فسخ معامله و بازپس گرفتن پول خود راهی مراکز قضایی شده‌اید.
 
این خودروها گرچه در ظاهر مشكل فنی‌ خاصی ندارند اما هنگام قرارگرفتن در موقعیت‌های خطرناك فاقد استاندارد و ایمنی لازم بوده و موجب از دست رفتن جان و سرمایه سرنشینان خود می‌شوند.بازگشت خودروهای معیوب به بازار خودروهای داخلی و وارداتی، زاییده پدیده‌ای است كه طی چند سال اخیر توسط برخی سودجویان بازار خودرو رایج شده؛ افرادی كه فارغ از هرگونه ضابطه یا نظارتی با خرید خودروهای تصادفی و چپی و بازسازی آن، خودروهای مذكور را با لطایف الحیل به نام خودروهای كم كاركرد و بی‌رنگ به متقاضیان فروخته و سودهای كلانی را به جیب می‌زنند.
این سودجویان از یك سو هنگام خرید خودروهای تصادفی و چپی با قیمت نازل، مبالغ كلانی را به جیب می‌زنند و از سوی دیگر با فروش این خودروها به جای خودروهای بی‌رنگ و سالم، زیان‌های هنگفت جانی و مالی را به خریداران بی‌اطلاع‌ تحمیل می‌كنند.
 
 از استوك سیتی تا خادم خودرو
 با وجود قبح این شیوه كاسبكاری در بازار خودرو، فعالان این بازار مرگ آفرین مهارت بالایی در خرید خودروهای تصادفی و چپی دارند به‌نحوی كه هنگام خرید خودروهایی كه مثلا هنگام تصادف قسمت جلوی بدنه و شاسی از بین رفته تنها خودروهایی را می‌خرند كه مشخصات خودرو در كف بدنه عقب درج شده باشد و آنگاه با تعویض كامل قسمت جلوی خودرو، جوشكاری و پیوند آن به قسمت عقب بدنه، خودروی مذكور را به‌عنوان خودرویی بی‌رنگ به مشتریان عرضه می‌كنند.
 
رونق این كسب و كار موجب شكل‌گیری مراكزی برای تأمین انواع قطعات دست دوم خودروهای داخلی و خارجی در حاشیه شهر تهران شده است؛ مراكزی كه فعالان آن خود را خدمتگزار مشتریان خودرو با تأمین قطعات قلمداد می‌كنند. به‌عنوان مثال، در مسیر جاده شهریار كه وارد خادم آباد می‌شوید، خیابان كناری این منطقه مملو از صافكاری‌هایی است كه كارشان بازسازی خودروهای تصادفی از طریق جوش‌زدن 2قسمت خودرو به یكدیگر است. كسانی كه در‌ این منطقه فعال هستند به كنایه منطقه را «خادم خودرو» نامگذاری كرده‌اند. استوك سیتی در حوالی خاوران ازجمله مراكزی است كه قطعات مورد نیاز تعمیر و بازسازی خودروهای دست دوم، تصادفی و چپی را تأمین می‌كند.
 
حوالی میدان آزادی در یكی از محله‌های خیابان طرشت نیز مركزی وجود دارد كه به پاركینگ خودروهای چپی و تصادفی و فروش آن به جای خودروهای بی‌رنگ تبدیل شده است. علاوه بر این در بسیاری مناطق تهران واطراف پایتخت و سایر كلانشهرها مراكز خرید و فروش خودروهای شدیدا تصادفی وغیر قابل استفاده راه‌اندازی شده ومی توان گفت كه شبكه‌ای بسیار منظم راه‌اندازی شده وعمده خودروهای تصادفی از سراسر كشور به تهران منتقل وبازسازی می‌شوند.
 
بی‌ارزش‌شدن جان انسان‌ها
 در این رابطه خبرگزاری ایسنا هم 2گزارش منتشر كرده كه تأیید‌كننده فاجعه خطرناك بازگرداندن خودروهای شدیدا تصادفی به چرخه حمل‌ونقل است. در این رابطه رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان به ایسنا گفت: متأسفانه جان انسان‌ها آن قدر بی‌ارزش شده كه خودروی تصادفی و چپی را به‌عنوان خودروی سالم و بی‌رنگ عرضه می‌كنند و كسی نیز با این افراد برخورد نمی‌كند.
به گفته محمد جعفری، بعضی از خودروهای دارای تصادفات شدید و چپی، بدون آنكه در تعمیرگاه‌های مجاز تعمیر و ایمن‌سازی شوند توسط سودجویان وارد بازار می‌شوند.
 
این در حالی است كه باید دستورالعمل‌های به‌روز و سفت و سختی در زمینه چگونگی فعالیت فعالان بازارخودروهای تصادفی تدوین و اجرایی شود اما متأسفانه نه‌تنها این اتفاق نیفتاده بلكه هیچ نهادی نیز بر عملكرد بنگاه‌های خرید و فروش خودروهای تصادفی نظارتی ندارد. وی فروش خودروهای تصادفی و چپی به‌عنوان خودروی بی‌رنگ، فروش خودروهای سرقتی و همچنین عرضه خودرو با قیمتی بالاتر از نرخ اصلی را از تخلفات رایج در بازار خودروهای دست دوم قلمداد كرد.
 
جعفری با بیان اینكه باید هرچه سریع‌تر دستورالعملی در زمینه نحوه تعمیر و خرید و فروش خودروهای تصادفی تدوین شود، تصریح كرد:‌ نمی‌توان پذیرفت كه تعدادی واسطه با خرید خودروهای چپی، تعمیر غیراصولی و فروش این خودروها جان مصرف‌كنندگان ایرانی را به خطر بیندازند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.