| کد خبر: 38878 |

حامیان جاده با پیشنهاد تونل آمدند

تین نیوز | حامیان ساخت جاده در جنگل ابر پس از مخالفت‌های گسترده با پیشنهادشان، این‌بار موضوع استفاده از تونل در قسمت‌هایی از این جنگل را پیشنهاد داده‌اند. پیشنهاد احداث تونل نیز البته با مخالفت مواجه شده است، در همین رابطه معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه امکان احداث تونل در جنگل ابر وجود ندارد، گفت: به دلیل حساسیت لغزشی بستر این جنگل احتمال لغزش در محدوده تونل وجود دارد. 
جنگل ابر شاهرود؛ قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی ایران را مدت‌هاست خطر عبور جاده از قلبش تهدید می‌کند؛ موضوعی که از اولین روزهای طرح‌شدنش با مخالفت کارشناسان و مسوولان محیط‌زیست و همین‌طور مسوولان سازمان جنگل‌های کشور مواجه شده است.
با این حال حامیان ساخت این جاده که قرار است دو روستا در دوسوی این جنگل، یکی در استان گلستان و دیگری در استان سمنان را به‌هم وصل کند، برای احداث آن از هیچ تلاشی فروگذار، نکرده‌اند. هفته گذشته تعدادی از این نمایندگان، گروهی دیگر از مجلس‌نشینان و مسوولان کشوری و استانی را برای متقاعدکردن جهت ساخت این جاده برای بازدید از جنگل برده بودند. در همین بازدید وقتی موضوع تخریب فراوان جنگل در صورت احداث جاده مطرح شد، آنها پیشنهاد احداث تونل برای کاهش تخریب‌ها را دادند.
با این حال بهزاد انگورج، معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه امکان احداث تونل در جنگل ابر وجود ندارد، گفت: به دلیل حساسیت لغزشی بستر این جنگل احتمال لغزش در محدوده تونل وجود دارد. وی افزود: در بازدیدی که از جنگل ابر به‌همراه نمایندگان فراکسیون محیط‌زیست مجلس داشتیم، تمام این نمایندگان از نزدیک یک‌ویژگی این جنگل یعنی نازک‌بودن آن در نوار هیرکانی را مشاهده کردند.
به گفته وی، در حال حاضر به دلیل عبور دوخط انتقال برق، یک‌مسیر گاز و یک‌مسیر دسترسی به خدمات در این جنگل آنچه که مشخص است این است که تحمل و توان اکولوژیک جنگل ابر در حدی نیست که توان عبور شبکه جاده دیگری را داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ خط پروژه و مسیری برای این جاده ارایه نشده است، اظهار کرد: بنابراین اساسا بررسی درخصوص امکان احداث تونل در مسیر این جاده صورت نگرفته است. انگورج اظهار کرد: اما گزارش‌های زمین‌شناسی این منطقه حاوی نکاتی است که نشان‌دهنده حساسیت لغزشی سازنده بستر و ناپایداربودن زمین‌شناسی این منطقه است.
وی تاکید کرد: بنابراین احداث تونل به‌جای جاده به دلیل بافت شیل زغالی خاک این جنگل امکان‌پذیر نیست و در نهایت از نظر فنی به دلیل زهکشی نامناسب موجب خشکیده‌شدن جنگل ابر می‌شود. معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع، تصریح کرد: آنچه مسلم است ضرورتی برای احداث جاده در جنگل ابر وجود ندارد و مطرح‌کردن بحث‌هایی مانند احداث تونل و دیگر بحث‌های فنی بیهوده است.
هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس به‌همراه تعدادی از مسوولان کشوری و استانی به بازدید از جاده ابر و سایر مسیرهای مواصلاتی به شاهرود پرداختند که در این بازدید نمایندگان فراکسیون محیط‌زیست بر حفظ محیط‌زیست استان تاکید کردند اما تصمیم‌گیری نهایی درباره احداث جاده در جنگل ابر به بررسی نظر کارشناسان در مجلس موکول شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.