| کد خبر: 37449 |

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ پروژه شهر فرودگاهی امام در مقایسه با دیگر پروژه های فرودگاهی / ایجاد ۴۳۰ هزار شغل مستقیم در شهر فرودگاهی امام

تین نیوز | قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، ضمن مقایسه بودجه شهر فرودگاهی در ایران و کشورهای منطقه گفت: جذابیت های قانونی برای توسعه فرودگاه امام وجود دارد و شرکت شهر فرودگاهی، تضمین واقعی برای سرمایه گذاران است.

مرضیه صدیقی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه وقتی صحبت از توسعه فرودگاه و افزایش ظرفیت آن می شود، ارقام نجومی میلیارد دلاری مطرح است، گفت: برای توسعه فرودگاه اینچان، که یکی از شهرهای فرودگاهی مشابه با شهر فرودگاه امام است 32 میلیارد دلار سرمایه درنظر گرفته شده است.

وی به حجم سرمایه گذاری در فرودگاه هایی اشاره کرد که از جایگاه مشابهی نسبت به فرودگاه امام برخوردارند و افزود: فرودگاه دبی برای افزایش ظرفیت جابجایی مسافر از 60 میلیون به 90 میلیون مسافر، 7.8 میلیارد دلار سرمایه اختصاص داده است. همچنین برای فرودگاه آل مکتوم که قرار است تا 160 میلیون مسافر در سال را سرویس دهد، 32 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است.

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، با اشاره به اینکه برای فرودگاه جدید استامبول با ظرفیت نهایی 150 میلیون مسافر، 6.5 میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته شده است گفت: فرودگاه جدید دوحه هم که امسال با ظرفیت ابتدایی 29 میلیون مسافر آغاز به کار کرد، و قرار است تا سال آینده افزایش ظرفیتی در حدود 50 میلیون مسافر داشته باشد 17.5 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

پروژه شهر فرودگاهی امام در مقایسه با دیگر پروژه های فرودگاهی
وی به تفاوت های پروژه شهر فرودگاهی امام نسبت به دیگر پروژه های فرودگاهی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: فرودگاه امام بزرگترین فرودگاه پایتخت و اراضی آن منحصر به فرد و در سطح جهانی مطرح است.

صدیقی با اشاره به پتانسیل های موجود در شهر فرودگاهی امام گفت: برخورداری از راه آهن و مترو، و همجواری با 2 اتوبان اصلی قم و ساوه، امکان دسترسی آسان به این منطقه را فراهم کرده است، ضمن اینکه کمربندی های تهران از شمال و جنوب از اراضی شهر فرودگاهی امام عبور می کنند. در واقع سیستم های چند منظوره حمل و نقل که در یک زنجیره اقتصادی معنا پیدا می کنند، ارزش خاصی به این پروژه عظیم ملی داده است.

وی فرودگاه امام را پیشانی نظام و آبروی کشور دانست و تصریح کرد: اکثر مسافران خارجی که وارد ایران می شود، نمی توانند از همه کشور دیدن کنند اما قطعا از فرودگاه امام بازدید خواهند کرد و برداشت هایی که از ایران دارند نشات گرفته از نمادهایی است که در فرودگاه امام مشاهده می کنند.

صدیقی، با تاکید بر اینکه شهر فرودگاهی امام به عنوان پروژه پایلوت در نظر گرفته شده که قابلیت فراهم کردن مقدمات اقتصادی را دارد گفت: ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه، اولین حرکت برای رسمیت بخشیدن به فرهنگ شهر فرودگاهی، اقتصادی دیدن حمل و نقل هوایی و فرودگاه ها، و آسان شدن جذب سرمایه گذاری است.

جزئیات حجم سرمایه گذاری در فرودگاه امام، از گذشته تاکنون
وی افزود: از دهه 1340 که تفکر اولیه فرودگاه امام مطرح شد تا به امروز، حجم سرمایه گذاری در این بخش رقمی حدود 500 میلیون دلار می باشد، این در حالی است که برای رسیدن به ظرفیت نهایی که بالغ بر 90 میلیون مسافر در فاز چهارم توسعه است، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، ادامه داد: در ابتدای فاز دوم طرح توسعه که در اواخر سال 87 انجام و موتور اصلی آن در سال 88 با احداث پروژه باند جنوبی به حرکت درآمد، کل پروژه فرودگاه امام 100 میلیارد تومان اعتبار داشت که 50 درصد این رقم، به پروژه های نیمه تمام فاز یک اختصاص یافت، چرا که همواره در طول فاز اول طرح توسعه، با کمبود بودجه و نقدینگی مواجه بودیم، که این روند تا به امروز هم ادامه دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به توسعه فرودگاه امام، در فرآیند تدوین بودجه گفت: اگرچه در سال جاری ردیف اعتباری برای توسعه فرودگاه امام، رقم 40 میلیارد تومان و برای سال آینده 70 میلیارد تومان پیش بینی شده است، اما این افزایش 30 میلیارد تومانی به هیچ عنوان نیازهای شهر فرودگاهی را تامین نمی کند.

صدیقی افزود: امکانات فعلی ما نه تنها در سطح کلنگ زنی و اقداماتی اجرایی نیست بلکه تامین کننده نیازهای مطالعاتی نمی باشد، این در حالی است که بخاطر شرایط ویژه توسعه فرودگاه امام، این پروژه عظیم ملی متفاوت از سایر طرح های توسعه ای است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات شهر فرودگاهی تامین تاسیسات زیربنایی اراضی و واگذاری آن به سرمایه گذاران بعدی است که این اقدامات نیازمند منبع قابل توجه سرمایه است گفت: شرکت شهر فرودگاهی به عنوان هدایت گر سیل عظیم سرمایه گذاران بخش خصوصی باید از امکانات و تجهیزات روز دنیا، مثل ساختار قدرتمند، و مشاوران توانا بهره مند شود که لازم است سرمایه گذاری در این بخش ها توسط دولت انجام شود.

آخرین وضعیت اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی
قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، با بیان اینکه بر اساس قانون، مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی توسط وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، و ریاست سازمان هواپیمایی تعیین می شود، گفت: اعضای هیات مدیره باید در ابعاد مختلف فنی، هوانوردی، توسعه ای، شهرسازی، اقتصادی تخصص داشته باشند.

وی افزود: پس از تشکیل هیات مدیره، آیین نامه های داخلی تعیین، استراتژی ها تدوین، فعالیت شرکت شهر فرودگاهی به طور رسمی آغاز می شود.

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، گفت: با آغاز رسمی فعالیت شرکت شهر فرودگاهی، از منابع کشور به نحو احسنت استفاده و ساخت و سازهای بی رویه در تهران به سمت سرمایه گذاری های هدفمند برای ایجاد شهر فرودگاهی بین المللی پایدار هدایت می شود.

ایجاد 430 هزار شغل مستقیم در شهر فرودگاهی امام
وی شهر فرودگاهی امام را یک پنجم شهر تهران دانست و گفت: پهنه های هوانوردی، بار و لجستیک، صنایع پاک و نوین، آموزش و تکنولوژی، گردشگری، ورزشی، تجارت و خدمات، 7 دسته بندی مشخص شهر فرودگاهی امام را تشکیل می دهند.

صدیقی افزود: براساس مطالعات مشاور ژاپنی، این طرح قادر خواهد بود بالغ بر 430 هزار شغل مستقیم در منطقه ایجاد کرده و امکان ورود گردشگران به کشور را نیز تسهیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: کمتر کشور در جهان وجود دارد که موضوع شهر فرودگاهی را در سطح دولت و مجلس به قانون رسیده باشد، لذا ایران در طراحی چشم انداز و قانونگذاری، در رتبه های اول قرار دارد.

قائم مقام مجری طرح توسعه فرودگاه امام، با اشاره به اینکه در دو دهه گذشته در بخش برنامه و بودجه ضعیف بودیم گفت: با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، امیدواریم بتوانیم زیربنای برنامه و بودجه شهرفرودگاهی را از اساس اصلاح کنیم.

توجه ویژه فراکسیون صنعت حمل و نقل جامع کشور، به شهر فرودگاهی امام
وی به فراکسیون صنعت حمل و نقل جامع کشور اشاره کرد و گفت: این فراکسیون، در زیر بخش های هوایی، جاده ای، دریایی، راه آهن، و درون شخصی با عضویت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس تشکیل شده که توجه ویژه به صنعت هوانوردی، خصوصا توسعه فرودگاه امام و شهر فرودگاهی دارد.

صدیقی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه ریزی و تفکر حاکم بر دولت، و با کمک کمیسیون عمران و فراکسیون صنعت حمل و نقل جامع کشور، شهر فرودگاهی با سرعت مطلوب ساخته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.