| کد خبر: 37306 |

هفته نوشت(۱۳ تا ۱۷ دی ماه ۹۳)

رقابت ترک‌ها و چینی‌ها در بازار ایران

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | به قول معروف "این هفته اصلا کاسب نبودم "و تمام هفته درگیر جلسات ستاد انتخابات، كنفرانس و نشست های اقتصادی و دیدار با هیئت های خارجی گذشت و همزمان پیگیر ویزا و بلیت سفر به استرالیا بودم كه الحمدلله هماهنگ شد و انشالله جمعه عازمم و دو هفته ای وقت شما را با روزنوشت ها نمی گیرم.
اهم اتفاقات این هفته به شرح زیر بود:
جلسه هیئت رئیسه اتاق تهران: در این جلسه دبیر كل اتاق گزارشی از عملكرد واحد صدور كارت ارایه نمود كه حاكی از صدور و تمدید 342 کارت در هفته گذشته داشت، 227 کارت تمدیدی و 116 کارت جدید، از این تعداد 58 کارت پنج ساله صادر شده و حدود یکصد نفر از آنان از واحدهای صنعتی بوده اند.
در هفته گذشته کمیسیون های اتاق در رابطه با موضوعات زیر تشکیل شده است،
کمیسیون تجارت، تجارت با روسیه، کمیسیون انرژی: بودجه سال 94 (قرار است به زودی اعضا کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه کمیسیون انرژی شرکت کنند). کمیسیون تشکل ها: ارائه نظریه تشکل گرایی در مقابل نظریه بازار و دولت توسط مهندس سیاسی، کمیسیون حمل و نقل: مشکل صدور گواهی استاندارد برای کالاهای ترانزیتی، کمیسیون کشاورزی: موضوع قارچ، کمیسیون صنعت: منشور عملیاتی اقتصاد مقاومتی و کمیسیون کسب و کار و کارآفرینی: ویژگی های یک عضو هیئت نمایندگان.
اولین كنفرانس اقتصاد ایران: یکشنبه صبح با تاخیر در نشست اولین کنفرانس اقتصاد ایران شرکت کردم که چند نکته آن برایم حائز اهمیت بود.
1- تهدید رئیس جمهور مبنی بر استفاده از ابزار رفراندم برای حل مسایل كشور
2- حضور اقتصاددانان جوان و خوش فکر ایرانی شاغل در دانشگاه های معتبر خارجی
3- ارائه حرفهای تکراری و تقریبا غیر مستند توسط مقامات دولتی
4- عدم حضور اقتصاددانان خارجی و حتی افرادی نظیر هاشم پسران
به هر حال کنفرانس آبرومند و باشکوه برگزار شد ولی غیبت مجلسی ها مشهود بود، در عصر روز اول درنشست انرژی با حضور مهندس زنگنه و مهندس چیت چیان شرکت کردم و آقای زنگنه مدعی شد که آمریکا 5/5 بشکه نفت شیل تولید می نماید که به نظرم صحیح نمی باشد.
ضمنا مدیر انرژی سازمان برنامه درباره نفت و توسعه سخنرانی نمود و ادعا كرد که نفت سه نقش در اقتصاد ایران داشته است: 1- تسهیل واردات کالا و خدمات 2- تامین بودجه دولت 3- احداث زیر ساخت ها و برای نمونه اعلام نمود که از درآمد نفت در قبل از انقلاب حدود 32 درصد آن یعنی 50 میلیارد دلار در طرح های عمرانی هزینه شده است که ١٨دانشگاه، ٣ بیمارستان، ١٣ کیلومتر جاده، ٦ بندر صادراتی ، ٦٣ مگا وات برق، ٧پالایشگاه و ٧سد ساخته شده است . ضمنا 85 میلیارد دلار آن نیز در بودجه صرف هزینه های جاری شده است. اعلام نمود كه درآمد کشور از فروش نفت پس از انقلاب ٩٩٧ میلیارد دلار بوده است که به نظر من بیش از این می باشد، فقط درآمد کشور در 8 ساله احمدی نژاد بیش از ٦ میلیارد دلار بوده است.
ایشان کل مبلغ واریزی به حساب ذخیره ارزی را ١٦٩میلیارد دلار اعلام نمودکه فقط ١٢/٣میلیارد آن به صورت وام مصرف شده و از سال٨٩ مبلغ واریزی به صندوق توسعه ملی ٦٨میلیارد دلار بوده که فقط ١٢میلیارد تومان آن وام ارزی برداخت شده و ٤ میلیارددلار از این وجوه آن تبدیل به ریال شده و وام ریالی پرداخت شده است.
یكی دیكر از سخنرانان درباره ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی كشور بر مبنای سناریوهای مختلف سخن گفت و مدعی شد كه ارزش افزوده بخش ها به ترتیب اولویت و بازدهی به شرح زیر می باشد كه برایم قابل قبول نیست : ١- خدمات ٢- كشاورزی ٣- حمل ونقل ٤- صنعت ٥- نفت ٦- معدن
دوشنبه صبح، یک جلسه کاری در هلدینگ انرژی داشتم و بلافاصله به اتاق رفتم و در جلسه با هیئت اتاق شتان مایر اتریش شرکت کردم، در این نشست رئیس هیئت اتریشی به تاریخچه توسعه این منطقه در اتریش پرداخت و بیان نمود نقطه نظرات مایکل پورتر نویسنده معروف امریكایی درباره زنجیره ارزش قطعه سازی و خودرو باعث گرایش این استان به این صنعت شد، پورتر در مقابل نظریه مزیت نسبی نظریه مزیت رقابتی را مطرح كرد و اعتقاد دارد که مزیت رقابتی قابل خلق کردن می باشد و این استان اکنون تبلور این ایده است و اكنون به قطب خودرو سازی اروپا تبدیل شده و گردش مالی آن به بیش از١ میلیارد دلار رسیده است.
هیئت اتریشی ناهار مهمان اتاق تهران بودند و حدود ساعت بعد از ظهر اتاق را ترک کردند. 

سه شنبه صبح را با نشست گروه وفاق آغاز کردم و سپس عازم اتاق تهران شدم تا پذیرای هیئت ترک باشم، این هیئت از اتاق اسکی شهیر آمده بودند و اعضای آن در صنعت مبلمان، لوازم خانگی و آلومینیوم فعال بودند و برای حضور در نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی و مبلمان به تهران آمده اند و مذاکرات خوب با آنان داشتیم و از آنان خواستم که مشکلات تجاری با ایران را بازگو کنند که عمدتا به دو موضوع اشاره نمودن١- رقابت با چینی ها در بازار ایران ٢-هزینه های بالای حمل و نقل. لازم است عوارضی که به طور متقابل توسط دولت ایران و ترکیه بابت تن كیلومتر از ترانزیت اخذ می گردد، حذف گردد زیرا کرایه حمل یک کامیون از آنكارا به تهران كه حدودا ٣ دلار بوده به ٥ دلار افزایش یافته است. پرداخت ٢٥ دلار بابت هزینه حمل هر تن كالا برای حمل كالا بین دو کشور همسایه توجیه ندارد. 

در این جلسه امضا توافق نامه ترجیحی بین دو کشور مطرح شد ولی اطلاع نداشتم كه بیش از ٣ قلم از لیست مربوط به نساجی و پوشاک می باشد که برای واحدهای تولیدی داخلی مسئله ساز خواهد شد. بچه های دو واحد نساجی ما كه دیروز از حذف ارز مبادله ای برای ورود مواد اولیه نساجی و پوشاک خوشحال بودند امروز از خبر کاهش تعرفه ها برای ترك ها عصبی بودند و براشان خبر خوبی نبود. اگر چه حرکت در جهت امضای توافق نامه های تجاری و وضع نمودن تعرفه های ترجیحی با دیگر كشورها منطقی و ضروری می باشد ولی چرا برای تهیه لیست با اتحادیه های تولیدی و صادراتی هماهنگ نکرده و آن را امضاء كرده اند.
آقای رئیس زاده دبیر محترم انجمن صنایع نساجی اطلاع داد كه قرار است انجمن صنایع نساجی در اعتراض به این توافق نامه یکشنبه یک نشست با حضور مسئولین ذیربط، نمایندگان مجلس و اعضاء برگزار و تبعات این توافق نامه را بر صنعت نساجی بررسی كنند. 

مصاحبه رضا ضراب با سایت اقتصاد نیوز نیز جالب بود، وی مسائلی که در ملاقات با من مطرح کرده بود به صراحت و با قدرت بیان نموده و از خود رفع اتهام نموده است.
سه شنبه بعد از ظهر نشست هم اندیشی کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار با موضوع "چالش های رقابت پذیری نیروی انسانی ایرانی در بازار جهانی"را با حضور آقایان دکتر جواد صالحی اصفهانی و دکتر سید محود حسینی برگزار کردم و آقای دکتر صالحی با پرهیز از ربط دادن مسائل کشور به فرهنگ از معضل گزینش و آموزش کشور سخن گفت و نظام گزینش و آموزش کشور را ناکارآمد دانست، اما از طرح آموزش ابتدایی کشور که نمرات را تا پایه چهارم حذف نموده دفاع نمود. 
دکتر سید محمود حسینی نیز معجزه غرب را سازمان دانست و به ویژگی های انسان سازمانی پرداخت، مطالب این نشست حتما در روزنامه ها و سایت اتاق تهران و ایران منتشر خواهد شد و علاقمندان می توانند به آن مراجعه کنند. 

حدود ساعت 6 بعد از ظهر به دفتر بازگشتم و یک ملاقات کاری با هیئت ترک داشتم که در حال پیگیری خرید برق از ایران و ترانزیت و سوآپ گاز هستند. مذاکرات در حال نهایی شدن می باشد.
پس از آن در جلسه ستاد اجرایی انتخابات شرکت کردم و موفق شدم ساختار، برنامه ها و مسئولین ستادانتخابات تهران را به تصویب شورای اجرایی انجمن برسانم و ستاد تهران در كنار ستاد مركزی و ستاد شهرستان ها فعالیت سازمانی خود را گسترش خواهد داد.

چهارشنبه صبح به علت خستگی نتوانستم در جلسه شورای مشاورین بین الملل شرکت کنم و دیرتر از معمول به اتاق آمدم و روزنوشت این هفته را نوشتم و جزییات ایین نامه مصوب شورای عالی نظارت برای انتخابات اسفند ماه اتاق را مطالعه كردم، در این آیین نامه كه در اتاق ایران به همت آقایان معروف، حاج بابا، حریری و چمن آرا به تصویب رسید در شورای عالی نظارت تكمیل شده و به شفافیت و سلامت انتخابات كمك خواهد كرد.
در انتخابات آینده كارمندان دولت و اتاق حق حضور در انتخابات را ندارند، اعضا انجمن نظارت نباید از كارمندان اتاق باشند، رییس اتاق برای بس از دو دور ریاست باید دو سوم آراء هییت نمایندگان را به دست آورد تا مجددا رییس شود، ضمنا فقط صاحب كارتی كه حداقل یك سال عضو اتاق باشد می تواند در انتخابات شركت كند و نامزدها نیز باید سه سال سابقه داشته باشند.
چند نماینده مجلس تبصره هایی به لایحه حمایت از تولید الحاق نموده اند تا نمایندگان دولت از اتاق تهران منفك شوند و به اتاق لیران بپیوندند ولی هیئت نمایندگان اتاق تهران همان ٦ نفر باقی بماند كه حتما دولت مخالفت می كند و برای این دور از انتخابات نیز كاربرد ندارد، جالب است دوستانی كه در سه دور گذشته با وجود اقلیت بودن با آراء دولت ریاست اتاق تهران را داشته اند، اكنون مدافع بخش خصوصی شده و در صدد حذف نمایندگان وزارت صمت هستند !! 

انتشار آگهی انتخابات اتاق بازرگانی در روزنامه های چهارشنبه فضا را انتخاباتی ترکرده و جنب و جوش ها و رایزنی ها افزایش یافته و اتخابات در روز ١٨ اسفند برگزار خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.