| کد خبر: 35427 |

بررسی چند مدل ترافیکی برای تعیین سرنوشت تونل امیرکبیر

تین نیوز |  تونل امیرکبیر بعد از اینکه قسمت عمده آن ساخته شده همچنان در انتظار تعیین کاربردش در شهر است. پروژه پرهزینه‌ای که در ادامه تونل‌سازی‌های شهرداری ساخته شد اما نتیجه‌اش آن چیزی نشد که شهرداری انتظار داشت. حالا اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران از بررسی مدل‌های ترافیکی مختلف برای بهره‌برداری از تونل امیرکبیر خبر می‌دهد.
 به گفته این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شره تهران در هفته‌های گذشته جلسه مفصلی با حضور معاون عمرانی شهردار، معاون حمل و نقل و ترافیک و شهرداران مناطق 14 و 12 و اعضای کمیسیون عمران شورای شهر تهران بزگرار شده تا درباره سرنوشت تونل امیرکبیر تصمیم‌گیری شود.
 
شاکری با اشاره به اینکه این تونل ظرفیت ترافیکی لازم را پوشش نمی‌دهد، می‌گوید: «در نهایت در این جلسه 2 مدل ترافیکی ارائه شد که هرکدام مستلزم تغییر جهت ترافیکی موجود است. اولین مدل که از پیشنهادهای اصلی است به این شکل است که کل جریان ترافیکی ری و امیرکبیر و خیابان مصطفی خمینی و مولوی عکس حالت فعلی شود تا جهت‌گیری رفتن به سمت تونل امیرکبیر اضافه شود.»
 
به گفته این عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران مدل دیگری که پیشنهاد شد این است که خیابان بین سرچشمه و 3 راه امین حضور به صورت آزمایشی 2 طرفه شود تا مشخص شود که آیا امکان افزایش بار ترافیکی امکانپذیر است یا نه؟
 
شاکری با اشاره به اینکه شهرداران مناطق و معاونان شهردار قرار است یکی از این مدل‌ها را نهایی و به کمیسیون عمران شورای شهر تهران ارائه کنند، می‌گوید: «شورای شهر تاکید بسیاری دارد تا از هرگونه تغییر و تحول فیزیکی در آنجا خودداری شود و ادامه تونل جنوبی به سمت بزرگراه بسیج مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت تایید نهایی تامین اعتبار شود.»
 
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران کارکرد فعلی تونل امیرکبیر را انتقال ترافیک نمی‌داند بلکه آن را تسهیل‌کننده ترافیک می‌داند و اضافه می‌کند: «با توجه به اینکه در بالادست و پایین‌دست‌ این تونل امکان دسترسی به بزرگراه امام علی وجود دارد بنابراین نقش ترافیکی انتقال ترافیک به بزرگراه امام علی باید به این تونل واگذار شود.»
 
به اعتقاد شاکری افزایش ظرفیت‌ تونل امیرکبیر بسیار محدود خواهد بود چون نقش انتقال بار ترافیکی را نخواهد داشت و تنها می‌تواند نقش خروج ترافیک از منطقه بازار را داشته باشد. به گفته او در حال حاضر در ساعت‌های اوج ترافیک هزار خودرو در ساعت از این تونل عبور می‌کنند در حالیکه تونل ظرفیت بسیار بیشتری در طول شبانه‌روز دارد.
 
او در نهایت تاکید می‌کند که این طرح باید با احتیاط تکمیل شود و ادامه می‌دهد: قبل از ساخت باید تمام این جوانب در نظر گرفته می‌شد اما طرح ابتدایی با تغییرات زیادی مواجه شده است. شاکری درباره هزینه ساخت این تونل هم می‌گوید: «ساخت هر کیلومتر تونل شهری بین 100 تا 130 میلیارد تومان هزینه دارد و طول کل تونل‌های شمالی و جنوبی تقریبا 1100 متر است که می‌توان به صورت تقریبی هزینه‌ کل پروژه را تخمین زد.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.