| کد خبر: 30669 |

◄ آغاز شمارش معکوس برای افتتاح خط ریلی ایران - ترکمنستان – قزاقستان

تین نیوز | افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، تركمنستان و قزاقستان یكی از برنامه‌های دهمین سفر داخلی رئیس جمهوری به استان گلستان خواهد بود.

به گزارش تین نیوز با توجه به اینکه احداث خطوط ریلی از اولویت های دولت یازدهم است و بادر نظر گرفتن این نکته که خطوط ریلی بر دو محور خطوط ریلی داخلی و خطوط ریلی ترانزیتی تقسیم می شود، علی اصغر احمدی، معاون هماهنگی و پیگیری معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: افتتاح خط ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان یكی از برنامه‌های دهمین سفر داخلی رئیس جمهور و كاروان تدبیر و امید، به استان گلستان است.

از این رو توجه به ویژگی های این پروژه در آستانه سفر رئیس جمهوری به گلستان حایز اهمیت است:

مزایای این خط ریلی:
1. کارشناسان بخش حمل و نقل بین‎المللی معتقدند با راه‎اندازی این خط، افزون بر 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود. 
2. زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می یابد.

اهمیت منطقه ای:
با توجه به اینکه این خط ریلی جدید، كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد خلیج فارس متصل می‌كند و با در نظر گرفتن اتصال خطوط ریلی ایران به تركیه در غرب و امتداد خطوط ریلی كشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق (و كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان)، می‌توان پیش‌بینی كرد كه خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت دركشورهای منطقه خواهد داشت.

هزینه:
بر اساس امار موجود عملیات اجرایی این پروژه بین المللی در داخل ایران تاکنون یکهزار و 400 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. در این خصوص برای رفع برخی نواقص 600 میلیارد ریال و احداث ایستگاه تغییر بوژی 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

زمان اجرا: 
خط ریلی ایران - ترکمنستان – قزاقستان به گفته آنه محمد کوسه غراوی عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی، قرار است تا 12 آذر ماه امسال با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره برداری می رسد.

مکان افتتاح:
مراسم افتتاح راه آ هن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان در مرز مشترک ایران – ترکمنستان (اینچه برون) برگزار خواهد شد.

طول مسیر:
طول راه آهن جدید الاحداث حدود 920 کیلومتر می باشد که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

ظرفیت:
در فاز اول راه اندازی این خط، ظرفیت 2 تا 3 میلیون تن جابجایی بار در سال وجود دارد که با تکمیل زیرساخت ها، امکان افزایش ظرفیت سالانه تا 12 میلیون تن بار نیز وجود دارد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.

مشکلات اجرایی:
از جمله  مشکلات اجرایی این پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. احداث حداقل دو ایستگاه و سالن مسافربری در «قره تپه و اینچه برون»
2. اتصال ریل گرگان جدید به ریل گرگان قدیم در محل قره تپه
3. رفع مشکل شیب و رساندن آن از 12 در هزار به 7 در هزار
4. رفع شیب قوس 300 در محدوده دیوار گرگان 
5. تامین آب در مسیر راه آهن

گفتنی است این راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است.  خط ریلی جدید، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد خلیج فارس متصل می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.