| کد خبر: 28679 |

روزنوشت شنبه ۱۰ آبان ماه تا ۱۵ آبان ۹۳:

جنگ بر سر مدیریت تولید نفت آغاز شده است

وبلاگ تین نیوز، سیدحمید حسینی | فضای بین المللی آبستن تحولات بزرگی است از یک طرف قیمت نفت به کمتر از 80 دلار رسیده و عربستان جنگ بر سر مدیریت تولید نفت را آغاز کرده است و در این هفته قیمت نفت به مقصد آمریکا را ارزان و برای بازار آسیا را گران کرده است.

از طرف دیگر مذاکرات سه نفره عمان خانم اشتون و آقایان ظریف و جان کری به مذاکره 1+5 تبدیل شده و همه از اهمیت این دور از مذاکرات سخن می گویند. زاکانی در مجلس هیاهو کرده که تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز نظام عبور کرده و با آمریکائیها به توافق رسیده است ولی آقای دکتر ولایتی به ایشان پاسخ داده است و مذاکرات را در چهارچوب نظام دانسته است. 

سخنان اوباما پس از شکست در انتخابات کنگره مثبت و تسهیل کننده مذاکره است، ولی آمریکاییها آزاد سازی مرحله به مرحله تحریم ها را مد نظر دارند تا به قول خودشان ماندگاری تحریم ها را رصد کنند اما از نظر من دعوا بر سر بازار ایران است. آمریکایی ها در شرایط فعلی که موفق به مذاکره تجاری و اقتصادی با ایران نشده اند و دستشان از بازار ایران کوتاه است حاضر به لغو تحریم ها و واگذاری این بازار به اروپایی ها نیستند. لازم بود که همزمان با مذاکرات سیاسی 1+5 مذاکرات تجاری و اقتصادی نیز توسط اتاقها پیگیری می شد، حیف که اتاقهای بازرگانی ما محافظه کار و منفعل هستند. 

یکشنبه در جلسه مربوط به اصلاح آئین نامه اتاق با تأخیر شرکت کردم، آقایان سلطانی، جلال پور، معروف، حاجی بابا، صلاح ورزی، کاشفی، فرقانی، محبی و نقیبی حضور داشتند و عمده مباحث حول و حوش چگونگی پیگیری در صورت عدم تصویب تفریغ بودجه اتاق ایران توسط هیئت نمایندگان بود، بعضی خواستار بررسی در شورای عالی نظارت و تصمیم گیری توسط آنان بودند. آقای نقیبی معتقد به پاسخگویی دبیرکل و خزانه داربود و در صورت عدم تصویب تفریغ هیئت نمایندگان در مورد آنان اتخاذ تصمیم نماید، دکتر محبی معتقد بود که قانون فعلی جامع و کامل است در صورت عدم تصویب تفریغ بودجه هر یک از اعضاء اتاق قادرند در مراجع قضایی علیه هیئت رئیسه اقامه دعوی نمایند، ضمنا هیئت نمایندگان می توانند پرونده را به شورایعالی نظارت ارسال و یا اینکه هیئت نمایندگان تقاضای استیضاح هیئت رئیسه نمایند (با موافقت دو سوم اعضا) نهایتا جمع به راه حل مشخصی نرسید، اقای کاشفی و حاج بابا اصرار داشتند که سال اول با اغماض پذیرفته شود و اخطار تلقی شود ودر صورت تکرار برخورد شود. 

اما حقوقی ها این نظر را قابل قبول نمی دانستند، از نظر من دیدگاه آقای محبی جامع و کارشناسی بود. درباره معرفی افراد توسط هیئت نمایندگان به رئیس اتاق جهت عضویت درانجمن نظارت ، کارشناسان آن را مغایر باقانون و پاسخگویی رئیس دانسته و به صلاح اتاق نمی دانستند همین طور معرفی افراد توسط رئیس به هیئت نمایندگان را، اعلام شد که در این دوره اقای شافعی با هیئت نمایندگان رایزنی ومشورت خواهد نمود. ریاست بیش از دو دوره مشروط به کسب دو سوم آراء تایید شد، پس از جلسه در ترافیک تهران به فرودگاه رفته و عازم کرمان شدم. 

در تاسوعا و عاشورا در مراسم سنتی مردم رفسنجان شرکت کردم، امسال برداشت محصول و قیمت پسته مطلوب تر بوده ولذا روحیه مردم بهتر و مشارکت آنان بیشتر می باشد. 
محصول امسال رفسنجان هفتاد هزار تن به ارزش دو هزار میلیارد تومان براورد می شود که اگر حتی 20 درصد ان پس انداز ودر شهر سرمایه گذاری گردد قادراست اوضاع شهر را دگرگون کند و دغدغه مردم در مورد اشتغال کاهش یابد. 

در تعطیلات چند روزه حضور بیشتری در فضای مجازی داشتم و سایت ها را رصدی کردم برایم جالب بود که جناح اصول گرا که فعلا هیچ نیروی شاخصی جهت عرضه به افکار عمومی ندارد، به شدت در رابطه با حاج قاسم سلیمانی مانور می دهد و ایشان را متعلق به خود و جناح خود می داند در حالیکه رفتار و عملکرد حاج قاسم با بسیاری از آنان اختلاف معنی داری دارد و مراودات ایشان با آقایان هاشمی رفسنجانی و حاج شیخ محمد هاشمیان بر کسی پوشیده نیست.
 
ابوالفضل این جناح در سالهای گذشته آقای رفیق دوست بود و پس از آن بر روی علی لاریجانی و قالیباف سرمایه گذاری نمودند، بعد که اقبال جامعه را به آقایان مساعد ندید در دامن احمدی نژاد افتاد و با تمام قوا از ایشان حمایت کرد که عاقبتش روسیاهی برای این جناح بود. درانتخابات سال 88 نیز کاملاً چهره آقایان جلیلی، قالیباف، رضایی و ولایتی خدشه دار شد و اکنون فقط قادرند برروی حاج قاسم مانور بدهند و بس. درحالیکه ایشان شخصیتی ملی و مورد احترام و اقبال تمام گروه ها و جریانات سیاسی می باشد. 

شاید مهمترین اتفاق این هفته اتمام مأموریت آقای ضرغامی در صدا و سیما بود که عملکردش باعث شد بخش عمده ای از کشور از تلویزیون ملی کشور رویگردان شوند و صدا و سیما را ملی ندانند و حمایت های بی دریغ این رسانه از احمدی نژاد و بی انصافی این سازمان در حق مردم و شخصیت های آنان یکی از عوامل تشدید کننده بحران سال 88 بود، اگر صدا و سیما کمی درایت به خرج می داد قطعا حوادث سال 88 ادامه پیدا نمی کرد و دلخوری ها تا امروز ادامه نمی یافت، امیدوارم جانشین ایشان روحیه انصاف و اعتدال در پیش گیرد و رسانه ملی بلندگوی یک جریان سیاسی نگردد.
 والسلام

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.