| کد خبر: 23197 |

افتتاح فاز یک آزادراه حرم تا حرم به زمستان موکول شد

دلیل تاخیر افتتاح آزادراه حرم‌تاحرم / اختلاف کارفرما و پیمانکار یا مباحثایمنی؟

تین نیوز | درحالی قرار بود فاز یک آزادراه حرم‌تاحرم تابستان امسال به‌بهره‌برداری برسد که وزیر راه افتتاح این پروژه را به دلایل ایمنی به پایان امسال‌ موکول کرده،پروژه‌ای که علاوه بر مسائل ایمنی، کارفرما و پیمانکار آن با یکدیگر اختلافات مالی دارند.
 
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آخرین روز کاری هفته گذشته از آزادراه حرم تا حرم بازدید کرد. وی در این بازدید با تاکید بر ضرورت تشکیل تیمی برای بررسی جوانب تحویل آزادراه قم-گرمسار، گفت: مهم‌ترین مسئله وزارت راه بحث ایمنی در پروژه‌هاست و آزادراه قم-گرمسار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی با اشاره به عدم بهره‎برداری از پروژه‌های نیمه‎کاره و ناقص، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و سایر تجهیزات راهداری در آزادراه مذکور را از مهم‌ترین اقدامات دانست و افزود: باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم.
 
البته مباحث مربوط به ایمنی فقط یک روی سکه است. اوایل اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقلبا اشاره به صرفه‌جویی روزانه 150 میلیون تومانی مصرف سوخت با بهره‌برداری از آزادراه قم-گرمسار در عین حال گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم مشکل تامین منابع مالی دارد.
 
علی نورزاد با تاکید بر این‌که تلاش می شود با مدیریت جهادی این آزادراه تا پایان نیمه اول سال جاری به بهره برداری برسد یکی از مشکلات مقابل پروژه آزادراه حرم تا حرم را تامین منابع مالی اعلام کرد و گفت: قرار است تا در یک تناوب زمانی معین مبلغ قابل توجهی از راه‌های مختلف چون اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانجات دولتی و بودجه عمومی به این پروژه تزریق شود.
 
به فاصله چند روز پس معاون وزیر راه و شهرسازی این بار معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از افتتاح فاز اول آزاد‌راه حرم تا حرم تا سفرهای تابستانی امسال خبر داد و گفت: آزادراه قم گرمسار مسیر کنونی را 85 کیلومتر کاهش می‌دهد.
 
حسن احمدی نوری با بیان اینکه فاز دو آزادراه حرم تا حرم در قالب 4 باند رفت و برگشت ساخته خواهد شد اظهار کرد: کل فاز یک و دو 350 کیلومتر است که با بهره برداری از این آزادراه‌ها مرکز و جنوب و جنوب شرق کشور به شمال شرق متصل می‌شود.
 
وی میزان اعتبار برای بهره برداری از آزادراه مذکور را 450 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیشرفت این پروژه در حال حاضر 75 درصد است که پیش بینی می‌کنیم برای سفرهای تابستانی امسال به بهره برداری برسد.
 
این در حالی بود که چند ساعت پس از اظهارات معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، لارتی مدیرعامل شرکت احداث آزادراه حرم تا حرم از افزایش هزینه‌های احداث این پروژه به دلیل نوسانات نرخ مصالح خبر داد.
 
بابک لارتی اواسط اردیبهشت امسال گفته بود:‌ هزینه اجرای آزادراه حرم تا حرم حد فاصل قم-گرمسار حدود 368 میلیارد تومان برآورد می‌شد که این رقم پس از نوسانات نرخ مصالح و با احتساب هزینه‌های بیمه، مالیات و تملک اراضی به حدود 500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
 
در یک سال اخیر اگر چه عالی‌ترین مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با سرمایه‌گذاران خارجی جلسات متخلفی را برگزار کرده، اما با این حال بسیاری از پروژه‌های مهم راهسازی کشور از کمبود منابع مالی رنج می‌برند. مسئله‌ای که به اختلافات بین کارفرما و پیمانکار دامن زده و باعث شده تا روند ساخت پروژه‌های راهسازی کُند و در پاره‌ای مواقع متوقف شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • متخصص آزادراه ها 0 0

    تاکید وزیر محترم بر لزوم تکمیل پروژه برای امکان افتتاح حاوی پیام مهم و مفیدی برای دیگر پروژه ها هم هست تا بدعت غلطی که در سالهای اخیر رایج شده بود در هم شکسته شود. مثلا راه آهن اصفهان شیراز به صورت ناقص افتتاح شد و سالها گذشته و هنوز سیستم علائم آن نصب نشده است در این طرح هم پیمانکار و کارفرما قصد داشتند طرح را در شرایط ناقص افتتاح کنند http: / / www. tinn. ir / vdcbf۰b۵. rhbg۸piuur. html