| کد خبر: 23173 |

بانک مرکزی نسنجیده عمل نکند

تین نیوز |  به‌طور قطع و یقین گسترش بانکداری الکترونیک و مزایا و منافع آن برای هیچ‌کس ناشناخته نیست.رویه‌ها و ابزارهای پرداخت‌های الکترونیکی به عنوان شاخص‌هایی از پیشرفت جوامع به‌شمار می‌آید.این ابزارها تاثیر بسیار مهمی در تقویت فضای کسب و کار در جوامع دارد. یکی از بخش‌های بسیار مهم این موضوع، ارایه سرویس خدمات به حوزه اصناف می‌باشد. در حوزه اصناف با توجه به گستردگی آن در جامعه ایرانی و پرداخت‌های خرد و کلان آن، لزوم بهره‌گیری از این ابزارها را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

طی سالیان گذشته گسترش شبکه پایانه فروش و رقابت بانک‌ها در واگذاری این دستگاه‌ها، یکی از رویه‌های رقابتی مراکز مالی بوده است. به علت بی‌نظمی و نابسامانی در نصب و راه‌اندازی‌های غیرمتعادل و متعارف شبکه‌های پایانه فروش، بانک مرکزی از طریق طرحی جامع با عنوان «شاپرک» سعی در اجرای یک مدیریت بهینه در استفاده مناسب از این تجهیزات و روش‌های پرداخت الکترونیک در نظر گرفت که تا این مرحله تمام کارها به شکل مناسب پیش می‌رفت.
امید آن داریم بانک مرکزی حرفه‌ای‌تر عمل نماید و بدون در نظر گرفتن مقدمات اولیه همچون مباحث جامعه‌شناسی، ایجاد ارتباطات سازنده، اطلاع‌رسانی شفاف و کافی و قانع‌کننده برای جامعه، تعاملات مناسب با تشکل‌ها، گروه‌ها، مخاطبین و نهادها و ارگان‌های مختلف، توجه ویژه و از اهم فعالیت‌های خود به‌شمار آورد و این‌گونه نباشد که به یک‌باره و نزدیک به یک ماه قبل از اجرای طرح اخذ کارمزد از پایانه‌های فروش با چالش رسانه‌ای و حوزه اصناف و مردم روبه‌رو شود.
سوال اینجاست چرا بانک مرکزی از مسیر تصمیم تا اجرایی شدن کار، موضوع را صرفا در قالب بخشنامه و ابلاغیه لحاظ می‌کند؟ آیا نبایستی از خردجمعی، مشارکت عمومی و اظهارنظرهای تخصصی در این بخش‌ها استفاده کند؟
به‌طور قطع و یقین اخذ کارمزد به رویه‌های مختلف در کشورهای دیگر انجام می‌شود اما نباید تعیین نرخ و رویه‌های محاسبه قیمت تراکنش‌ها در چارچوب شرایط و ضوابط مورد تایید سازمان‌های ذی‌ربط قرار گیرد؟ این درست است که تامین شبکه‌ای با این گستردگی و این اهمیت نیازمند هزینه‌های قابل‌توجهی است که شاید پیشتر از طریق بانک‌ها تامین می‌شده، لیکن نیاز تامین بودجه طرح اخیر موجب شده بانک مرکزی به دیگر روش‌های تامین مالی روی آورد.
بهتر به‌نظر می‌رسید در این زمینه‌ها نظرات کارشناسی وزارت فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و سایر تشکل‌ها اخذ شده و بعد از آن به این مهم اقدام کرد.
امیدواریم این ضعف تاریخی اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در بانک مرکزی به شکل جدی از سوی رییس کل محترم بانک مرکزی پیگیری و اقدامی عاجل و ماندگار برای موضوعات بعدی صورت پذیرد و از برخوردهای چکشی در این موضوعات جلوگیری به عمل آید و ابتدا شرایط پذیرش طرح را فراهم آورده سپس به اجرای طرح‌ها اقدام نماید.
 *کارشناس اقتصادی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.