| کد خبر: 161890 |

یک فعال حمل و نقلی پاسخ داد:

◄ افزایش نرخ دلار به سود ترانزیت ایران است؟

در گذشته برای حمل بار 2500 دلار می‌گرفتیم و اکنون نیز 2500 دلار ولی این دو قیمت ازلحاظ ارزش با توجه به زمان کاملاً باهم متفاوت هستند. این مسئله شاید در وهله اول باعث خوشحالی‌مان شود ولی در درازمدت باعث مشکلات فراوان و ضربه به اقتصاد کشور است اگر راننده ضعیف، کارگر ضعیف و شرکت هم ضعیف باشد در نهایت کشور هم ضعیف خواهد شد

تین نیوز

مدیرعامل یک شرکت بین‌المللی حمل بار گفت:حمل‌ونقل بین‌المللی در دست شرکت‌های خصوصی است که سرمایه زندگی خود را در این کار گذاشته‌اند،اگر حمایت شویم باعث افزایش اشتغال و ارزآوری فراوان برای کشور خواهیم شد ولی اگر حمایت نشویم روزبه‌روز از این بدتر خواهد شد و سرمایه‌ها تبدیل به صفر می‌شود.

خلیل بیدل مدیرعامل شرکت بین‌المللی آبان راه توس در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص آینده ایران در بازار ترانزیت، گفت: ما هنوز امن‌ترین راه و پرسرعت‌ترین مسیر زمینی ترانزیت در منطقه هستیم و شرکت‌های حمل‌ونقلی فعال داریم ، ولی بحث این است که دولت چقدر می‌خواهد از بخش خصوصی حمایت کند؟

او افزود: تا زمانی که سازمان‌های دولتی به درآمد از محل ترانزیت فکر می‌کنند و به بخش خصوصی بها نمی‌دهند هیچ‌کدام از مشکلات حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی به دنبال بهبود ترانزیت نیستند، گفت: این در حالی است که در تمام دنیا به بخش خصوصی بها می‌دهند تا میزان اشتغال را افزایش دهند ولی در ایران هزینه‌های شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

بیدل با طرح این سؤال که باید پرسید که مسئولین به دنبال رونق ترانزیت هستند یا افزایش درآمد دولت ؟ گفت: تا زمانی که سازمان‌های دولتی به درآمد از ترانزیت فکر می‌کنند و به بخش خصوصی بها نمی‌دهند هیچ‌کدام از مشکلات حل نخواهد شد برای مثال در گمرک تعرفه‌هایی در نظر گرفته می‌شود و هر چه ارزیاب قاچاق بیشتری بگیرد درصد درآمد آن بیشتر می‌شود.

 این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: دیگر معضل این صنف این است که متأسفانه ما نمی‌دانیم که جزو صنعت هستیم یا خدمات؟ به‌طور مثال وقتی برای گرفتن وام به بانک مراجعه می‌کنیم وام با 22 درصد سود تعلق می‌گیرد و معتقدند که ما جز مشاغل خدمات هستیم و خدمات حمل‌ونقل را بر عهده‌داریم ولی زمانی که در اداره مالیات، مالیات را محاسبه می‌کنند ما  را جزو صنعت آورده و برای تمام فعالیت‌های حمل‌ونقل مالیات منظور می‌شود.

وی ادامه داد:یکی از معضلات اساسی ما عدم ثبات نرخ دلار است، برای مثال در گذشته برای حمل بار 2500 دلار می‌گرفتیم و اکنون نیز 2500 دلار ولی این دو قیمت ازلحاظ ارزش با توجه به زمان  کاملاً باهم متفاوت هستند. این مسئله شاید در وهله اول باعث خوشحالی‌مان شود ولی در درازمدت باعث مشکلات فراوان و ضربه به اقتصاد کشور است اگر راننده ضعیف، کارگر ضعیف و شرکت هم ضعیف باشد در نهایت کشور هم ضعیف خواهد شد

وی با بیان اینکه مدت‌هاست صادرات ما با مشکل مواجه است، گفت: ورود ناوگان خارجی در کشور ما با چه دیدگاهی است؟ آیا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فقط به خاطر تن‌کیلومتر و سودی که می‌گیرد اجازه ورود به ناوگان خارجی می‌دهد؟ ناوگان افغانی و تاجیکی با سرمایه شرکت‌های ایرانی در حال نو شدن است و شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی ناچار در این کشورها سرمایه گذاری می‌کنند .

بیدل با بیان اینکه حمل‌ونقل بین‌المللی در دست شرکت‌های خصوصی است که سرمایه زندگی خود را در این کار گذاشته‌اند، ادامه داد: اگر حمایت شویم باعث افزایش اشتغال و ارزآوری فراوان برای کشور خواهیم شد ولی اگر حمایت نشویم روزبه‌روز از این بدتر خواهد شد و سرمایه‌ها تبدیل به صفر می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.