◄ حمل و نقل در سالی که گذشت / بخش سوم حمل و نقل ریلی
وبلاگ تین نیوز، امیر جعفرپور | در سال 1392 و به عبارتی اولین سال استقرار دولت یازدهم، حمل و نقل در ابعاد مختلفش رو به پیشرفت و بهبود و در مواردی توقف بود. در هشت قسمت گزارش "حمل و نقل در سالی که گذشت" به بررسی مختصر هر یکی از هشت شیوه و موضوع اصلی حمل و نقل کشور پرداخته و در پایان یک جمع بندی ارائه میشود. دو بخش قبلی این گزارش به حمل و نقل هوایی و دریایی اختصاص داشت، در بخش سوم به حمل و نقل ریلی پرداخته شده است.
حمل ونقل ریلی:
توجه ویژه دولت به حمل و نقل ریلی رونقی قابل احساس در این زیر بخش را به دنبال داشته و علیرغم سپری شدن فقط چند ماه از آغاز کار مدیران جدید، میتوان طعم و بوی پیشرفت و توسعه حمل و نقل ریلی را حس کرد. یکی از مدیران ریلی، مشاور عالی رییس جمهور (که در گذشته وزیر راه نیز بوده است) به جمله ای کلیدی اشاره نموده که ذکر آن خالی از لطف نیست و آن اینکه:
" دولتهای قبل بر سدسازی و تولید انبوه مسکن متمرکز شدند و این دولت بر حمل و نقل ریلی تمرکز خواهد کرد" شرکت راه آهن با بیش از 10 هزار نیروی انسانی و همین تعداد نیروی فعال در شرکتهای خصوصی و نیمه خصوصی ریلی، از زیربخشهای شلوغ و کمتر بهره ور حمل و نقل شمرده شده و در جا زدن در حمل بار و مسافر و کاهش حمل بار تزانزیت در سالهای اخیر حاکی از این موضوع میباشد. وجود حدود 770 لکوموتیو و 3500 واگن مسافری و 22000 واگن باری، حمل حداقل 35 میلیون تن بار و 35 میلیون مسافر را تا پایان سال می تواند به دنبال داشته باشد که به حمل مسافر باید سفر ریلی حومهای در همین حجم را
افزود.
این همه در شبکه ای به طول 12500 کیلومتر و حدود 500 ایستگاه که از 80 درصد استانهای کشور عبور می کند فراهم شده است و البته به نظر میرسد حجم حمل و نقل کمتر از یک پنجم وضعیت مطلوب و آرمانی باشد. با احتساب حمل مسافر حومه ای در آمار حمل و نقل ریلی طی سالهای آتی می توان امید داشت حجم مسافر ریلی واقعا به 5 برابر مقدار کنونی و سهم 18 درصدی از کل جابجایی مسافر (براساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت) برسد. در مورد حمل بار نیز دستیابی به سهم 30 درصدی از کل حمل بار داخلی (جاده ای، ریلی و هوایی) بر حسب تن- کیلومتر چندان رویایی به نظر نمیرسد و با همت راهبران و
مسئوولان انشاا.. به زودی محقق خواهد شد.
البته تحقق این اهداف مشروط بر رفع گلوگاههای حمل و نقل ریلی و سوق یافتن بارهایی که ذاتاً باید توسط ریل حمل شود، به ویژه مواد معدنی، سوخت، سیمان، مواد پتروشیمی و نظیر آن، به سوی ریل، خواهد بود و لذا پیش بینی می شود علاوه بر به کارگیری ظرفیتهای انسانی غیر فعال در این زیر بخش، در آینده شاهد جذب شاغلان و فعالان جدید در آن باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.