| کد خبر: 158259 |

امکان تغییرات اساسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق / پیش بینی خسته بند از قیمت بنزین در سال ۹۷

تین نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ به علت وابستگی بسیار به نرخ حامل های انرژی تغییرات اساسی خواهد داشت، گفت: پیش بینی می کنم نرخ بنزین به یک هزار و ۱۰۰ تومان یا یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یابد.

حسن خسته بند با اشاره به جزییات لایحه بودجه 97 کل کشور به ویژه در بخش عمرانی، گفت: رقم بودجه عمرانی در کاغذ نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما اینکه چه میزان اجرایی شود جای شبهه دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه تا پایان سال جاری بیش از 24 هزار میلیارد تومان سود اوراق خواهد شد و سال آینده به بیش از 31 هزار میلیارد تومان می رسد که این موضوع سرعت تکمیل اعتبارات عمرانی را به شدت کاهش داده و از انگیزه پیمانکاران برای حضور در پروژه های اجرایی می کاهد.

90درصد بودجه عمرانی وابسته به انتشار اوراق است

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اکثر پیمانکاران در پروژه های بزرگ عمرانی از دولت طلبکار هستند، افزود: متاسفانه بیشترین چیزی که در بودجه 97 دیده شده توجه به اوراق بوده به گونه ای که 90 درصد پروژه‌های عمرانی وابسته به انتشار اوراق است.

وی با تاکید بر اینکه انتشار اوراق ضمن عبور از بورس شرایط مناسبی برای پیمانکاران نیست، تصریح کرد: سال آینده سال خوبی از نظر اعتبارات با لایحه بودجه 97 نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بودجه عمرانی سال آینده وضعیتی به مراتب بدتر از سال جاری را تجربه خواهد کرد، گفت:  سال آینده 50هزار میلیارد دلار درآمد نفتی و یک و نیم میلیارد دلار نیز از محل فروش گاز عاید کشور می شود که از این میزان 14.5 درصد سهم وزارت نفت،34 درصد سهم صندوق توسعه ملی و بخشی نیز در رابطه با اشتغال هزینه می شود.

رویه فعلی سال آینده حساب ذخیره در صندوق توسعه ملی را صفر می کند

خسته بند ادامه داد: سال آینده همه 51.5 هزار میلیارد تومانی که کشوردرآمد دارد همه صفر شده و از طرق های مختلف برداشت از صندوق توسعه ملی صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه متاسفانه سال آینده چیزی به اسم ذخیره داخل صندوق توسعه ملی نخواهیم داشت، افزود: با ادامه این روند همه موجودی صندوق توسعه ملی تحت عنوان های مختلف اعم از حقوق و پاداش و غیره که ظاهرا واجب هستند برداشت خواهد شد.

خسته بند با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه 97 در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی موضوعاتی را مطرح کرده که مجلس را مجبور به موافقت کرده است، گفت:  نمونه این موضوع بحث افزایش قیمت بنزین و صرف آن در بحث اشتغال است حال اگر مجلس در برابر این موضوع مقاومت کند گویی جلوی اشتغال ایستاده و اگر موافقت کند باید پای تبعات رشد نرخ حامل های انرژی بایستد.

افزایش نرخ حامل های انرژی و کمک به اشتغال صحت ندارد

وی ادامه داد: افزایش نرخ حامل های انرژی و استفاده از منابع آن در راستای ایجاد اشتغال صحت ندارد زیرا پس از تصویب این موضوع دولت می تواند تحت عنوان آمار و ارقام موضوع را گزارش کند و در نهایت مردم متضرر تورم خواهند شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سال آینده سال سختی به لحاظ اقتصادی نسبت به دوره های قبل تر خواهد بود، گفت: همه باید کمک کنیم تا از رکود خارج شویم، متاسفانه در شرایط فعلی تورم را کنترل شده اما به قیمت رکود.

رکود موجود در کشور خطرناک است

وی ادامه داد: رکود از تورم خطرناک تر است زیرا هم شغل جدید ایجاد نمی شود و هم اینکه شغل موجود نیز از دست خواهد رفت.

خسته بند در پاسخ به این سوال که کمیسیون تلفیق چه کمکی می تواند در راستای اصلاح لایحه بودجه داشته باشد، گفت: به طور حتم لایحه بودجه تغییرات بسیاری خواهد داشت و به پیشنهادات دولت به طور کامل مصوب نمی شود به طور مثال افزایش قیمت سوخت در کمیسیون انرژی به کل منتفی شد.

رشد احتمالی قیمت بنزین تا هزار 100 یا هزار و 200 تومان

این نماینده مردم در مجلس دهم، همچنین پیش بینی کرد که نرخ بنزین در کمیسیون تلفیق به یک هزار و 100 تومان یا یک هزار و 200 تومان افزایش یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دلیل اینکه لایحه ب ودجه 97 تغییرات اساسی خواهد داشت این است که این لایحه بسیار وابسته به قیمت حامل های انرژی بوده است.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.