| کد خبر: 158170 |

بنزین 1500 تومانی پشت درهای مجلس ماند

◄ تکلیف قیمت بنزین شنبه روشن می شود؟

گرد و خاک تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 که از افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین خبر میداد بعد از حدود 17 روز هنوز نخوابیده و به نظر می رسد صدای اعتراض مردم به افزایش قیمت بنزین به گوش مجلس نشینان رسیده و باعث شده بنزین 1500 تومانی روز گذشته که بهارستان نشینان مشغول بررسی بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه 97 بودند پشت درهای مجلس بماند.

تین نیوز

گردوخاک تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین خبر می‌داد بعد از حدود 17 روز هنوز نخوابیده و به نظر می‌رسد صدای اعتراض مردم به افزایش قیمت بنزین به گوش مجلس نشینان رسیده و باعث شده بنزین 1500 تومانی روز گذشته که بهارستان نشینان مشغول بررسی بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه 97 بودند پشت درهای مجلس بماند.

به گزارش تین‌نیوز، پس‌ازآنکه لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد تبصره‌های 14 و 18 این لایحه که به‌صورت غیرمستقیم و مستقیم از افزایش قیمت بنزین خبر می‌دادند، دهان‌به‌دهان نقل و با اعتراض و مخالفت شدید مردم روبه‌رو شد.

دولت در لایحه بودجه تأکید کرده ما به تفاوت قیمت حامل‌های انرژی تا سقف 17هزار و 400 میلیارد تومان خواهد بود و این میزان به تولید و اشتغال تخصیص خواهد یافت. توجیهی که نه‌تنها موردپذیرش مردم بلکه موردپذیرش مجلس نیز نبود و هم‌راستا با صدای اعتراض مردم زمزمه‌های مخالفت مجلس نیز به گوش می‌رسید.

افزایش قیمت سوخت

باوجوداینکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی درباره لایحه بودجه 97 اظهار کرده "بضاعت دولت همین اندازه است که در لایحه آورده"، وی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز اعتقاد داشت که در ماده 31 قانون برنامه ششم افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح‌شده است که باید انجام شود، ضمن اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه خواهد شد بازهم نمایندگان مردم قانع نشدند و در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند.

به گفته اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تبصره 18 لایحه بودجه که ناظر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود موردبررسی قرار گرفت و پس‌ازاینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره مذکور رأی داده و درواقع با این موضوع مخالفت کرد.

بودجه

البته آنچه تکلیف قیمت بنزین را صد در صد روشن می‌کند جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق و رأی صحن علنی مجلس خواهد بود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس احمد صفری گفت:با اشاره به پیشنهاد دولت در بودجه سال ۹۷ برای افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: اکنون زمان افزایش قیمت بنزین در کشور نیست و جامعه کشش این نرخ را ندارد.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت پیشنهاد داده یارانه حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سال آینده قطع شود، معتقدم دیگر کشش گران شدن حامل‌های انرژی از جمله بنزین وجود ندارد.

یارانه

پیش از این فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس از مخالفت این کمیسیون با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ خبر داده است.

فرشاد مومنی اقتصاددان با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت باعث از بین رفتن 400 هزار فرصت شغلی در کشور می شود، گفت: رشد قیمت سوخت افزایش 7 دهم درصدی تورم را به همراه دارد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.