| کد خبر: 157934 |

امنیت پروازها حاصل تعامل تمام ارگان‎های فرودگاه است

پنجم دی سالروز تأسیس سپاه حفاظت هواپیمایی است. در سال 1363 بود که امام راحل فرمان تشکیل این واحد حفظ امنیت فرودگاهها و هواپیماهها را صادر کرد و از آن سال تاکنون این مجموعه به فعالیت خود ادامه داده و توانسته است در انجام ماموریت خود به طور کامل موفق باشد.

تین نیوز
پنجم دی سالروز تأسیس سپاه حفاظت هواپیمایی است. در سال 1363 بود که امام راحل فرمان تشکیل این واحد حفظ امنیت فرودگاهها و هواپیماهها را صادر کرد و از آن سال تاکنون این مجموعه به فعالیت خود ادامه داده و توانسته است در انجام ماموریت خود به طور کامل موفق باشد.

در آستانه این روز، جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی در گفتگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران درباره تاریخچه شکل‎گیری این واحد گفت: بعد از انقلاب دشمنان نظام تصمیم گرفتند که نظام را ناکارآمد و ناامن نشان دهند و به کارهای زیادی مانند به راه‎اندازی جنگ تحمیلی، اختلاف افکنی میان اقوام و دیگر اقدامات مانند هواپیما ربایی توسط گروهک‎های معاند دست زدند. در نیمه اول سال 1363 انجام چهار مورد هواپیما ربایی باعث شده بود که خطوط هوایی ایران ناامن شوند و این موضوع در سطح جهان بازتاب زیادی پیدا کرد. به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) به صورت شفاهی دستور دادند که سپاه در فرودگاه‎ها مستقر شود و هیچ هواپیمایی بدون حضور محافظ در آن پرواز نکند.

سرهنگ پاسدار غلامرضا میرزایی با تأکید بر اینکه "این ماموریت حساسی بود که برعهده سپاه گذاشته شد و باید خود را با ویژگی‎های این ماموریت و فضای تخصصی صنعت هوانوردی وقف می‎داد" گفت: از آنجایی که سپاه در این زمینه کم تجربه بود، نیروی مشترکی از سپاه، حراست شرکت هواپیمایی ایران ایر و واحد نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که سپاه پس از سه ماه خود را تقویت کرد و نوهد کنار رفت و حدود یکسال بعد هم حراست ایران ایر جدا شد و سپاه به طور مستقل امور را در دست گرفت.

وی با بیان اینکه در سال‎های 63 و 64، 26 مورد درگیری در هوا به وجود آمد که با از خودگذشتگی نیروهای امنیت پرواز همگی خنثی شدند، گفت: با دعای خیر امام و شهیدان، مقام معظم رهبری و از خودگذشتگی و ایثار همکاران توانسته‎ایم در انجام این ماموریت 100 درصد موفق عمل کنیم و تاکنون حدود 70 شهید در این راه داده‎ایم.

صنعت هوانوردی یک صنعت بین‎المللی است و کشورهای مختلف در همه زمینه‎ها باید از قوانین و قواعد سازمان‎های مربوطه تبعیت کنند. سرهنگ میرزایی نیز در این باره گفت: ما فعالیت و ماموریت خود را براساس استانداردها و قوانین بین‎المللی انجام می‎دهیم و همه موارد مربوط به اسناد مرتبط بین‎المللی را رعایت و اجرا می‎کنیم. در این زمینه در سال 1386 در جریان بازدید سازمان بین‎المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) از ایران یک سری ایرادات گرفته شد که در بازدید بعدی در سال 1391 با توجه به اینکه همه آن ایرادات رفع شده بود، نمره خوبی را کسب کردیم.

کسب تجربه و انتقال آن از طریق آموزش، نقش بسیار زیادی در توانمندسازی افراد در انجام وظایف و ماموریت‎هایشان دارد. جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی در این باره نیز گفت: در خلال این سال‎ها تجربه امنیت پرواز افزایش یافته و با گذراندن دوره‎های تخصصی، اکنون این واحد به یکی از مقتدرترین گاردهای پرواز در منطقه تبدیل شده است. ما سعی می‎کنیم برای آموزش، تجربیات مشابه خارجی را نیز مطالعه کنیم اما بیشتر از تجربیات داخلی و اتفاقاتی که در ایران افتاده است، استفاده می‎کنیم. حتی در گذشته درخواست‎هایی از کشورهای منطقه برای انتقال تجربیات داشتیم اما به دلیل اینکه بحث‎های امنیتی از حساسیت زیادی برخوردارند، این همکاری‎ها انجام نشد.

سرهنگ پاسدار میرزایی اعتقاد دارد گستره ماموریت سپاه حفاظت هواپیمایی را صنعت هوانوردی تعریف می‎کند و با رشد تعداد هواپیماها و شرکت‎های هواپیمایی باید امنیت پرواز نیز همپای صنعت رشد کند و از نظر منابع انسانی و امکانات خود را با آن تطبیق دهد.

وی ادامه داد: در زمان تأسیس گارد مراقبت پرواز، تنها دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان با 26 فروند هواپیما فعال بودند و امروز حدود 18 شرکت هواپیمایی با 260 فروند هواپیما در حال فعالیتند و ما در این سال‎ها خود را با نیازهای صنعت هماهنگ کرده‎ایم و از این به بعد هم باید بتوانیم همپای رشد آن رشد کنیم.

وی درباره فرآیند بازرسی امنیتی در ایران گفت: بر اساس روند کاری، از زمانی که مسافر وارد فرودگاه می‎شود، توسط نیروی انتظامی بررسی می‎شود و پس از آن در گیت بازرسی توسط سپاه مورد بازرسی قرار می‎گیرد و در زمان پرواز نیز نیروهای مراقبت پرواز در هواپیما کار خود را ادامه می‎دهند.

سرهنگ پاسدارغلامرضا میرزایی در مقایسه روند بازرسی امنیتی بین ایران و کشورهای پیشرفته چنین توضیح داد: در دنیا فرآیند بازرسی امنیتی از فروش بلیت آغاز می‎شود؛ به این شکل که وقتی فردی اقدام به خرید بلیت می‎کند، سیستم‎های اطلاعاتی و امنیتی تمام سوابق فرد را بررسی می‎کنند و در صورت وجود مشکل در سابقه وی، در بازرسی‎ها و حتی در انتخاب صندلی وی در هواپیما هم دقت می‎شود.

برای اینکه یک سفر امن انجام شود،عوامل حفاظت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه و حراست شرکت‎های هواپیمایی با یکدیگر همکاری می‎کنند. جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی با بیان این موضوع، درباره لزوم تعامل میان ارگان‎ها گفت: هیچ مجموعه‎ای به تنهایی نمی‎تواند در انجام وظایف خود موفق باشد. در فرودگاه نیز ارگان‎های مختلفی کار می‎کنند که مانند حلقه‎های زنجیر به هم پیوسته هستند و با کمک یکدیگر کار می‎کنند و اگر یکی از این حلقه‎ها سست باشد، زنجیر پاره می‎شود. بنابراین ما باید به فکر تقویت این حلقه باشیم و باید میان واحدها تعامل وجود داشته باشد که خدا را شکر با مدیریت خوبی که در شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و یکایک فرودگاه‎ها وجود دارد، شاهد روند خوبی در این زمینه هستیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.