| کد خبر: 156894 |

معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها:

◄ فرودگاه، برگشت سرمایه ندارد

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت فرودگاه‌ها عنوان کرد: سرمایه‌گذار جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که برگشت سرمایه در آن باشد، در فرودگاه‌ها که برگشت سرمایه‌ای وجود ندارد.

تین نیوز

عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت فرودگاه‌ها عنوان کرد: سرمایه‌گذار جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که برگشت سرمایه در آن باشد. در فرودگاه‌ها که برگشت سرمایه‌ای وجود ندارد.

به گزارش تین‌نیوز، غلامحسین باقریان در خصوص آخرین وضعیت و برآورد مالی دو فرودگاه در حال ساخت سقز و گناباد توضیح داد: برآوردی که برای ساخت و بهره‌برداری کامل هر یک از دو فرودگاه یعنی (سقز و گناباد) داریم، حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است. در فرودگاه سقز  تاکنون بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باید تا یکی دو سال آینده برای توسعه پایانه، ساختمان‌های جنبی، باند، تجهیزات مورد نیاز و... بودجه پیش‌بینی کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هم‌اکنون فرودگاهی مد نظر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای ساخت هست که با فشار غیرتخصصی قصد ساخت آن را در آینده داشته باشد؟» نمی‌توان بحث ساخت فرودگاه‌ها را سیاسی کرد. فرودگاه مبنا و پایه اصلی توسعه اقتصادی در هر منطقه است، بنابراین هر کس به دنبال آن خواهد بود. هیچ شخصی هدفش فقط ساخت فرودگاه در منطقه‌اش نیست، بلکه به دنبال توسعه اقتصادی منطقه است. 

عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگا‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اینکه «چرا کسانی که به دنبال ساخت فرودگاه در منطقه خود هستند، با سرمایه‌گذار جلو نمی‌آیند؟» می‌گوید: سرمایه‌گذار جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که برگشت سرمایه در آن باشد. در فرودگاه‌ها که برگشت سرمایه‌ای وجود ندارد. بر چه مبنایی باید سرمایه‌گذار پا به میدان بگذارد، وقتی فرودگاه درآمد ندارد؟

به گفته او؛ در کل دنیا، بسیاری از فرودگاه‌های کوچک و زیر یک میلیون نفر مسافر زیان‌ده هستند. به همین دلیل دولت عنوان می‌کند که ساخت فرودگاه در آن منطقه مورد نظر برای توسعه منطقه و اقتصاد اهمیت و ضرورت دارد؛ دولت هزینه ساخت، نگهداری و بهره‌برداری را خواهد پرداخت و از آن طرف، در اقتصاد کلان توسعه آن را خواهیم دید. اکنون دلیل اصلی نمایندگانی که به دنبال ساخت فرودگاه در منطقه خود هستند، توسعه منطقه‌شان است و از طرفی هم، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران متولی ساخت فرودگاه نیست، زیرا منابع مالی موجود در شرکت کفاف ساخت فرودگاه جدید در کشور را  نمی‌دهد؛ بنابراین ناچار به مخالفت هستیم.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.