| کد خبر: 154978 |

چشم انداز صادرات یک میلیونی خودرو

ر سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تا در پایان سال 1404 مجموعاً 21 میلیارد دلار صادرات قطعه و خودرو از ایران انجام شود که سهم خودرو در این برنامه‌ریزی 15 میلیارد دلار تعیین‌شده است.

تین نیوز

وبلاگ محمدرضا نجفی منش-در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده تا در پایان سال 1404 مجموعاً 21 میلیارد دلار صادرات قطعه و خودرو از ایران انجام شود که سهم خودرو در این برنامه‌ریزی 15 میلیارد دلار تعیین‌شده است. با نگاهی به قیمت و کیفیت برخی تولیدات کنونی صنعت خودرو به نظر می رسد به لحاظ جلب رضایت مشتری و رقابت پذیری در جایگاه مطلوبی به سر نمی بریم.

مدت‌هاست که انتقادهایی به صنعت خودرو وارد می‌شود؛ این‌که مدل خودروهای ما قدیمی است و خودروها به‌روز نیست. برای به روز شدن خودروهای داخلی دو راه وجود دارد؛ این‌که یا خودمان باید شروع به طراحی کنیم و یا خودروسازان دیگر کمک بگیریم هرچند برخی تولیدات ما با تکنولوژی قدیمی،حداقل بیست سال قبل ساخته می شوند، اما خودروهای جدید ما  این مشکل را ندارند و حرف برای گفتن دارند.

 ایده طراحی مجدد زمانبر و هزینه بر است. بهترین راه در این وضعیت همکاری با خودرو سازان مطرح بین المللی بود که خوشبختانه قراردادهای همکاری بسته شده و نتیجه این همکاری انتقال تکنولوژی روز دنیا به صنایع خودروسازی کشور و نیز موجب تحرک در بخش صادرات خودرو خواهد شد.

ما نباید تنها به صادرات به بازار عراق دلخوش باشیم. در صورت تولید مطابق با سلیقه بازار این امکان وجود دارد تا سهم بیشتری از بازار منطقه را هدف صادراتی خود قرار دهیم. ما در صورت ارتقا تکنولوژی در صنایع خودرو ظرفیت صادرات یک میلیون خودرو در سال را داریم.

یک میلیون خودرو در سال، در صورت تولید خودروی به روز و با تکنولوژی بالا دور از دسترس نیست و امکان گسترش بازارهای صادرتی خودرو وجود دارد.

وی صادرات خودروی داخلی را به قیمت پایین تر از بازار داخلی به شدت رد کرد و گفت: نباید به شایعات و حرف های بی پایه در این حوزه دامن زد. این موضوع بی پایه و غلط است.

توسعه صادرات در گرو فراهم آوردن سازو کار صادراتی است و یکی از مهمترین ارکان آن تولید رقابت پذیر است. رقابت پذیری بدون  ساماندهی نرخ سود بانکی، کنترل تورم و  واقعی سازی نرخ ارز امکان پذیر نیست. همچنین تعیین مشوق های صادراتی برای ایجاد انگیزه و مقرون به صرفه بودن صادرات ضروری است. از طرفی می توان از طریق خدمات پس از فروش و  اعطای اعتبار صادراتی به کشورهایی که بنیه مالی ضعیف دارند، چرخ صادرات خودرو را به حرکت انداخت.

 به گفته نجفی منش مشارکت با خودرو ساز های مطرح دنیا گام اول برای رشد، توسعه صنایع خودرو سازی و ایجاد بازار برای تولیدات صنایع خودرو سازی کشور است و  ادامه این روند چشم انداز روشنی را برای صنایع خودرو سازی رقم خواهد زد.

یادمان باشد که 40 درصد از پولی که مصرف کننده داخلی پرداخت می کند به جیب خودروساز نمی رود. 20 درصد این رقم هزینه های مالی مترتب بر این صنعت، اعم از خودروساز و قطعه ساز ، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد هزینه شماره گذاری،4 درصد هزینه بیمه وتقریبا 6 درصد هزینه های گمرکی برای قطعات وارداتی می شود. اگر یک خودرو را 20 میلیون تومان قیمت گذاری کرده باشد، 12 میلیون تومان آن به خودرو ساز تعلق می گیرد و مابقی صرف هزینه های ذکر شده می شود.

 البته در همه کشورها یکی از منابع درآمد دولت ها از محل تولیدات خودرو،   مالیات و عوارض بر تولید خودرو است. در آلمان 25 درصد از درآمد مالیاتی دولت از صنایع خودرو اخذ می شود.

هر کشور بنا بر شرایط خود و درآمد مردم خودرو را قیمت گذاری می کند.. لازم به ذکر است قیمت حال حاضر خودرو در کشور برای خودروساز با زیان همراه است اما اینکه فرمول و قاعده نوشته شده برای قیمت گذاری خودرو وجود ندارد. موضوع قیمت فعلی خودرو در کشور، کاهش آن و رقابتی کردن آن بحث مفصلی است که در گرو اصلاح سودبانکی، نرخ ارز، کاهش تورم، تولید در مقیاس بالا است. این حلقه های به هم پیوسته باید شکل بگیرد تا رضایت مشتری داخلی و نیز تولیدکننده فراهم شود.

برگرفته از خبر اگزیم نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.