| کد خبر: 151836 |

◄ آسیب‌شناسی نقش شبکه‌های مجازی در صنعت حمل‌ونقل

از چهار سال گذشته که به‌تدریج عرصه ارتباطی شبکه‌های اجتماعی و مجازی جای خود را در زندگی ما باز کرد و بخشی از وقت و توجه ما را معطوف به خود ساخت بیم آن وجود داشت که این فضاها در مواقعی دست‌خوش سوءاستفاده عده‌ای افراد فرصت‌طلب و منحرف قرار بگیرد .

تین نیوز

حمید نجف * یکی از دوستان به من نصیحت می‌کرد که شما باید مراقبت نوع سخن گفتن خود باشی، شخصی 30 سال است  که حرف می‌زند و هیچ‌کس تا حالا به او ایراد نگرفته اما تو که سخن می‌گویی از جهات مختلف به تو حمله می‌شود.

گفتم: آخر، ترس من هم از همین است، از همین فاجعه‌ی «در غارهای دموستنس سخن گفتن»! که آدم را به یک نوع خطیبی تبدیل می‌کند که به قول تو سی سال سخن بگوید بدون این‌که کسی بتواند از او انتقاد کند و گروهی قدرتی ناراضی شوند. کسی که 30 سال سخن گفته و هیچ‌کس به او ایراد نگرفته، به دلیل این است که 30 سال سخن گفته و هیچ‌کس از او نتیجه‌ای نگرفته. «دکتر علی شریعتی»

از چهار سال گذشته که به‌تدریج عرصه ارتباطی شبکه‌های اجتماعی و مجازی جای خود را در زندگی ما باز کرد و بخشی از وقت و توجه ما را معطوف به خود ساخت بیم آن وجود داشت که این فضاها در مواقعی دست‌خوش سوءاستفاده عده‌ای افراد فرصت‌طلب و منحرف قرار بگیرد .

افرادی که این فضا را به مکانی برای تخلیه عقده‌های جنسی، حقارتی و شخصیتی خود بدل کنند. میان حجم انبوه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی مختلف و بعضاً تفریحی تنها دل‌خوشی بیشتر دلسوزان و صاحب‌نظران به معدود کانال‌هایی بود که کارشناسان می‌توانستند به‌سادگی در آن به تبادل اطلاعات و تعاملات فکری بپردازند و این فضا را به بستری آموزشی برای بهره‌گیری از تجربیات فی‌مابین بدل کند.

اما رفته‌رفته این فضا هم توسط عده‌ای منفعت‌طلب به محلی برای بسط تهمت، افترا و اخاذی از بعضی مدیران ضعیف صنعت تبدیل شد، مدیرانی که در اندیشه غلط خود تصور می‌کردند با باج دادن به چند مدیر، ادمین و یا فعال مجازی می‌توانند بر ضعف‌های ناشی از سوء مدیریت‌های خود سرپوش بگذارند و خود را از زیر ذره‌بین نگاه کنجکاو مردم پرسش‌گر و حتی کارکنان فرهیخته خود خلاص کنند.

قطعاً تک‌تک شما طی مدت حضور خود در این گروه‌های مجازی کم‌وبیش از بعضی  پشت‌صحنه‌ها آگاهید و طبعاً شاهد و ناظر چگونگی فعالیت برخی افراد معلوم‌الحال در این گروه‌ها هستید، کسانی که یک روزی تخریب می‌کنند و روز دیگر با رنگی جدید مجیز می‌گویند و گاهی هم در سکوتی مرگبار فرو می‌روند.

آن‌هایی که در این فضای مجازی به هزار ترفند در نقش طاووسی زیبا یا هدهدی دانا ظاهر شوند کسانی که با القاب کذایی به یکدیگر، کپی و یا در حقیقت سرقت نظرات دیگران در کمین شکار سوژه‌های جدید هستند . چه بسیار افراد و مدیران ساده‌دلی  که خام این اداها می‌شوند و دانسته یا ندانسته در قماری وارد می‌شوند که جز باخت نتیجه دیگری در پی ندارد. البته در این میان بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل متأسفانه بخش هوایی فعلاً پیشتاز در آسیب‌های ناشی از شبکه مجازی است. که امید دارم مدیران ارشد با هوشیاری و تدبیر بر این مشکلات غلبه کنند و شر این معدود کلاه‌برداران مجازی را از سر این صنعت کم کنند .قصه کوتاه می‌کنم و ختم کلام را با چند توصیه دوستانه به انتها مارسانم.

توصیه اول به جوانان و فرهیختگانی است که تازه به این گروه‌ها واردشده‌اند فضای مجازی دنیای ناامنی است در اعتماد کردن به افراد شتاب نکنید و از هیجانات آنی حذر کنید. در بیان خواسته‌های خود لقمه را دور سر مبارک نگردانید و مستقیماً با مدیران ارشد از طریق پست  آنان اقدام کنید. اگر به دنبال استخدام هستید از مجاری قانونی وارد شوید با مجیزگویی، سوت و کف زدن تنها اعتبار خود را مخدوش می‌کنید، قدر دانش خود را بدانید و آن را در این گروه‌ها به چوب حراج نسپارید.

توصیه دوم به مدیران ارشد صنعت شما در میان کارکنان خود گوهرهای فراوانی دارید به‌جای همراهی چند فعال مجازی ولگرد و معلوم‌الحال به نیروهای خود تکیه کنید و جای طلا را باروی عوض نکنید.

اگر در گروهی به شما و یا سازمان تحت امرتان انگ و تهمتی زده شد از طریق دایره حقوقی و پلیس فتا اقدام کنید و به‌شدت از باج‌دهی به این افراد حذر کنید .

و توصیه آخر به حضرات هدهدهای دانا و طاووس‌های زیبا تا باران چهره واقعی شما را عریان نکرده از اعمال گذشته خود توبه کنید و این فضای بکر و مفید را بیش از این آلوده امیال شخصی خود نکنید.

کارشناس حمل‌ونقل*

حمید نجف

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 2

    خاصیت بحث ،نقد چالش هست. نمیتوان همیشه منتظر تعریف یا منتظر انتقاد بود. بالاخره اگر شخصی انتقادی میکند . میشود با استدلال علمی انتقاد اورا رفع کرد. اینگونه علم اشخاص هم با این مباحثات افزایش میابد.

    حال بعضی از بحث ها صرف تخریب هست هیچ قصد اگاهی یافتنی نیست.
    اتفاقا رو شدن بحث حقوق های نجومی که دولتی ها همیشه کتمان میکردند یکی از مزایای شبکه مجازی بود و یا قضیه سربازها که حتی وزیر مجلس برای فلان مقام ناشناخته خارجی پیام میفرستاد ولی برای کشته شدن 30 سرباز وطن با سه روز تاخیر تسلیت فرستادند.
    شبکه های مجازی و تلویزیون های خصوصی باعث کاهش فساد میشوند و مدیران همیشه از عدم شفافیت و ابهام استقبال میکنند.

    لذا شبکه های مجازی کارکرد خوبی هم دارند .کارکرد های بدی دارند مانند چاقو میمانند.
    چاقو جراحی که نجات میدهد یا چاقویی که انسان میکشد

    • ناشناس 1 0

      روی سخن این یادداشت در تضاد با شبکه های اجتماعی نیست در نقد بعضی از افراد بی هویت و کلاش در این فضا هاست

  • محسن 0 0

    با درود:
    بسیار دقیق و بجا.متاسفانه اولین گام این افراد حذف کسانی ایست که آنها را به چالش میکش.دومین قدمشون حساس کردن اعضا و مدیران و مسئولین نسبت به افرادی که آنها را به چالش میکشن .سومین قدم تهدید افراد توسط نوچه های زیر دستشان.و در نهایت و آخرین گام برای پیشبرد جهالت خود وصله سیاسی بودن به کسانیست که آنها را به چالش میکشن .به طور مثال اگر در گروهی عضو باشی که همه آنها از نیروهای امنیتی کشور باشند بسیار راحت تر میشود مطلب نوشت.چون این نیروها آموزش دیده و کاربلد هستن و فرق مطلب سیاسی را با مشکلات صنفی خوب درک میکنند.ولی متاسفانه این افراد به خاطر پشبرد اهداف سخیف و بعضا حس کردن حس معروف شدن با جهالت و نادانی خود حاضرند افراد نخبه را به هر نحوی حذف کنند.در حمل و نقل جاده ای وضع بسیار بد تر است .