| کد خبر: 149073 |

تلاش اقلیم کردستان برای خروج از مخمصه همه‌پرسی

هر چند مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در نخستین مصاحبه‌خود پس از اعلام نتایج همه‌پرسی اعلام کرده که «حالا می‌تواند با خیال راحت بمیرد» اما مقام‌های این منطقه به‌شدت در تلاش هستند راهی برای کاهش فشارهای بین‌المللی پیدا کنند.

تین نیوز
هر چند مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در نخستین مصاحبه‌خود پس از اعلام نتایج همه‌پرسی اعلام کرده که «حالا می‌تواند با خیال راحت بمیرد» اما مقام‌های این منطقه به‌شدت در تلاش هستند راهی برای کاهش فشارهای بین‌المللی پیدا کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، درحالی‌که با صدور دستور دولت عراق پروازهای خارجی به منطقه کردستان از روز جمعه تعلیق شده و نیروهای ارتش این کشور برای در اختیار گرفتن گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان آماده می‌شوند امروز قرار است شورای‌عالی همه‌پرسی در اربیل تشکیل جلسه دهد. صادق جباری، از اعضای این شورا اعلام کرده که قرار است در این جلسه که با حضور بارزانی برگزار می‌شود درباره واکنش‌های جهانی و فشارهای بین‌المللی بر منطقه پس از برگزاری همه‌پرسی مذاکره شود.

روز گذشته همچنین حزب مسعود بارزانی اعلام کرد در مذاکره با دولت مرکزی به توافقی اولیه برای بازگشت نمایندگان کرد پارلمان عراق به بغداد دست پیدا کرده‌اند.این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای عراقی در سمت مرز عراق و ترکیه مستقر شده‌اند. قرار است ایران و ارتش عراق در روزهای آینده مانور مشترکی برگزار کنند. نخست‌وزیر عراق روز گذشته اعلام کرد که بغداد از کردها در برابر هرگونه حمله احتمالی دفاع می‌کند.

او در توییتر خود نوشت: همانطور که از همه عراقی‌ها دفاع می‌کنیم از شهروندان کردمان هم دفاع کرده و اجازه هیچ‌گونه حمله به آنها را نمی‌دهیم. اما شاید مهم‌ترین مسئله طی روزهای اخیر درباره همه‌پرسی جدایی کردستان پیام آیت‌الله سیستانی بود. آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در پیامی مهم با جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالفت کرد و از مسئولان اقلیم کردستان خواست که به‌خاطر مردم این اقلیم به اصول قانون اساسی بازگردند.

پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق روز شنبه هر چند تصمیم‌ها و اقدام‌های دولت مرکزی عراق را غیرقانونی توصیف کرد اما در این جلسه از طرح آیت‌الله سیستانی برای آرام کردن اوضاع استقبال شد. رئیس‌جمهور ترکیه هم در سخنانی اعلام کرد که موساد در برگزاری همه‌پرسی جنجالی اقلیم کردستان عراق دخالت داشته است اما با انتقادهای بین‌المللی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مشارکت موساد در این همه‌پرسی را رد کرده است. سیدحسن‌نصرالله، دبیر کل حزب‌الله هم در سخنرانی روز تاسوعا برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان را نخستین گام به‌سوی تقسیم و جدایی در خاورمیانه توصیف کرده و هشدار داده ممکن است این مسئله به بهای «جنگ‌های داخلی» تمام شود.

هر چند مقام‌های اقلیم کردستان برای مذاکره با دولت اعلام آمادگی کرده‌اند اما نخست‌وزیر عراق اعلام کرده تا زمانی که همه‌پرسی باطل نشود بغداد به پای میز مذاکره بازنمی‌گردد.

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.