| کد خبر: 149007 |

فلاحت پیشه مطرح کرد:

تشریح 2 روی سکه همه پرسی استقلال کردستان در عراق

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبیعتا اگر حرکت عراق به سمت تجزیه باشد همه مناصب و کرسی‌های کردی در عراق بلا اثر می‌شود.

تین نیوز

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبیعتا اگر حرکت عراق به سمت تجزیه باشد همه مناصب و کرسی‌های کردی در عراق بلا اثر می‌شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، تجزیه عراق و استقلال کردستان را برضرر عراق، کردستان و منطقه ارزیابی کرد و اظهار داشت: طبیعتا اگر حرکت عراق به سمت تجزیه باشد همه مناصب و کرسی‌های کردی در عراق بلا اثر می‌شود و امتیازات سیاسی کردها در عراق در بین گرو‌ه‌های دیگر توزیع می‌شود و شرایط تازه‌ای در دولت و مجلس عراق شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی به وجود آوردن اختلافات قومی را خطرناک تر از بحران سلفی‌گری خواند و ادامه داد: چالش سلفی‌گری و تروریسم سلفی با نوعی وحدت میان مسلمانان و عدم پذیرش آنان در بین مسلمانان قابل حل بود و دیدم چگونه مردم عراق و سوریه توانستند با وحدت، تروریست‌ها را شکست دهند اما اگر موضوع قومی شود اختلافات ژرف‌تر، عمیق تر و جدی تر می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مردم کردستان عراق استقلال را در راستای احقاق حق خود می‌دانند، گفت: بحران آینده بحران قومیت است، برخی از مسائل و اختلافات تبدیل به بحران می‌شود که می‌توان برای آن چاره اندیشی کرد و هرچند برخی از مواضع مسئولان کردستان عراق برای احقاق حقوق مردم کردستان است ولی تبدیل آن به بحران قومیتی، سبب سوء استفاده فرصت طلبان می‌شود، همچنین برای برخی از بازیگران در منطقه و خارج از منطقه موقعیت مناسبی به وجود می آورد تا بتوانند اختلافات را به فتنه و توطئه جدید تبدیل کنند.

فلاحت پیشه در باره سرنوشت همه‌پرسی کردستان گفت: اگر کردستان عراق به سمت تجزیه و اختلاف پیش برود یک فتنه است ولی اگر به عنوان امری برای ارتقای سطح مذاکرات بین کردستان و دولت استفاده شود و کاری کنند که در درجه اول کانون‌های نا امنی محدود بشود و سپس به سمت کسب امتیاز و احقاق حق مردم کردستان بروند آن موقع می‌شود گفت که کردها با تیز هوشی از کانون بحران خودشان را رها کردند.

 

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.