| کد خبر: 145240 |

آماده‌سازی زیرساخت‌‌‌ نصب ردیاب روی ۴۰۰۰ فروند شناور سنتی

مدیرکل دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه در قانون مبارزه با قاچاق سوخت، انضباط‌بخشی به تردد و توقف شناورها و تجهیز شناورها به سامانه فنی ردیاب از مسئولیت‌های وزارت راه است، گفت: زیرساخت نصب ردیاب روی ۴۰۰۰ شناور سنتی نظیر لنج‌ها فراهم‌ است.

تین نیوز

مدیرکل دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه در قانون مبارزه با قاچاق سوخت، انضباط‌بخشی به تردد و توقف شناورها و تجهیز شناورها به سامانه فنی ردیاب از مسئولیت‌های وزارت راه است، گفت: زیرساخت نصب ردیاب روی ۴۰۰۰ شناور سنتی نظیر لنج‌ها فراهم‌ است.

 
نادر پسنده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به همکاری سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، اظهار داشت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انضباط‌بخشی به تردد و توقف شناورها و تجهیز شناورها به سامانه فنی ردیاب و کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافرت طی شده، از مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شده است.

وی ‌با تأکید بر اینکه ارتقاء ناوگان مسافری دریایی و توسعه و ارتقاء ایمنی آنها در دستور کار ‌سازمان بنادر و دریانوردی است‌، گفت:‌ در حال حاضر تعداد 4 هزار شناور سنتی در بخش تجاری‌ نظیر لنج‌ها داریم، ضمن آنکه 4 هزار فروند شناور صیادی که ساختار سنتی دارند هم در دریا فعالیت می‌کنند، در حالی که هیچ‌یک از نظر ایمنی در رتبه‌های بالا قرار ندارند. 

پسنده گفت: برای ارتقاء ایمنی، نوسازی و بهسازی این شناورها مشکلات مالی و فرهنگی زیادی وجود دارد است، باید به مالکان آنها اثبات کنیم که ارتقاء شناور در نهایت به ارتقاء بهره‌وری، افزایش درامد و افزایش ایمنی آنها می‌انجامد، البته نوسازی هم خود مقوله‌ای است که ‌سرمایه‌گذاری می‌خواهد با این وجود سازمان بنادر تلاش کرده است در کمیته وجوه اداره شده، تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی ناوگان ارائه دهد.‌

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سیستم جامع دریایی، نرم‌افزار جامعی است که کل خدمات دریایی کشور را پوشش می‌دهد که این امروز در سازمان بنادر عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای مردادماه امسال، اغلب ماژول‌های سیستم جامع دریایی کشور عملیاتی شد و در مرحله رفع مشکلات و ارتقاء بهره‌وری نرم‌افزار قرار داریم. 

 آماده‌سازی زیرساخت‌‌‌ نصب ردیاب روی 4000 فروند شناور سنتی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تلاش برای مبارزه با قاچاق گفت: در حوزه نصب ردیاب‌ها‌ روی شناورهای سنتی، هماهنگی‌ها با ستاد مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی و دریابانی انجام شده است، ضمن آنکه با شرکت ناجی که ارائه دهنده این ردیاب‌ها است، نیز تعامل داریم ‌و طبق وعده ناجا، این سیستم‌های ردیاب، آماده بهره‌برداری و نصب روی شناورها است. 

پسنده با اشاره به وجود برخی انحصار‌ها در این‌باره ادامه داد: باید زمان‌بندی لازم جهت الزام نصب و راه‌اندازی این سیستم و انتقال وجود داشته باشد، البته در حوزه اطلاعات و دیتاها، اطلاعات ابتدا به سازمان بنادر ارسال می‌شود و پس از آن شرایط تعمیم این اطلاعات به ارگان‌های مرتبط، آماده شده و به زودی عملیاتی می‌شود. 

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: نیروی انتظامی از طریق شرکت ناجی در حال ساخت این سیستم‌های ردیاب است‌.

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی زیرساخت‌های نصب ردیاب روی 4 هزار شناور سنتی نظیر لنج‌ها را فراهم‌ کرده است‌.

پسنده گفت: نصب این ردیاب‌ها روی شناورهای سنتی، برای جلوگیری از قاچاق سوخت است، البته شناورهای تجاری بزرگ به این ردیاب‌ها مجهز هستند و کنترل سوخت روی آنها انجام می‌شود. 

همکاری سازمان شیلات برای نصب ردیاب روی 4000 فروند شناور صیادی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین سازمان شیلات سیستم VMS را طراحی و اجرا کرده است که از نظر نظارت بر شناورها نظیر ردیاب عمل می‌کند، ‌شیلات این مسئولیت برعهده گرفته و بر روی شناورهای صیادی این سیستم‌های VMS را نصب ‌می‌کند البته اطلاعات و دیتاهای حاصل از این سیستم شناورهای صیادی هم نظیر دیگر شناورها، ابتدا برای سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریایی کشور و سپس ‌ناجا، شرکت پالایش و پخش، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر ارگان‌‌های مرتبط ارسال می‌شود.

 ارسال اطلاعات همه شناورها به سازمان بنادر و دریانوردی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سیستم کنترل نظارتی VMS مربوط به شناورهای صیادی، ردیاب‌های ناجا و سیستم‌های نظارتی و ردیابی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه کنترل شناورها فعالیت می‌کنند.

پسنده گفت: بر مبنای مصوبات دولت، دیتاسنتر و مرکز اطلاعات همه شناورها در سازمان بنادر و دریانوردی است.

ضرب‌الأجل هویت‌‌بخشی به شناورها تا پایان امسال

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: دستورالعمل انضباط‌بخشی تردد شناورها در قانون مبارزه با قاچاق سوخت، به سازمان بنادر ابلاغ شده است و البته ما هم به همه مراجع مختلف ارسال کرده‌ایم که طبق این دستورالعمل، همه شناورهای فاقد هویت برای تعیین تکلیف تا پایان سال مهلت دارند و پس از آن نیروی انتظامی با آنها مقابله می‌کند.

وی افزود: مالکان شناورهای سنتی برای تعیین هویت، ضروری است به تدریج به ادارات کل بنادر و دریانوردی استان‌‌ها مراجعه کنند تا هویت‌بخشی شناور‌ها انجام شود. 

سامان‌دهی فعالیت جت‌اسکی‌ها در دریا

پسنده گفت: همچنین در این راستا ساماندهی تردد جت‌اسکی‌ها به عنوان نوعی شناور در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و سیستم ثبت و نظارت جت‌اسکی‌ها فعال شد و سازمان بنادر، خود را متولی نظارت بر آنها کرد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش از این جت‌اسکی‌ها متولی خاصی نداشتند، افزود: در این راستا جت‌اسکی‌ها باید جزو شناورهای کوچک ثبت و تعیین هویت شوند.

اصلاح اطلاعات همه شناورهای کشور

وی با تأکید بر اینکه اصلاح اطلاعات شناورهای کشور در بانک اطلاعاتی سیستم جامع دریایی روزهای آخر خود را می‌گذراند، ادامه داد: مکانیزه کردن سوابق همه کشتی‌ها و حذف بایگانی فیزیکی در دستور کار معاونت دریایی قرار گرفت و بدین ترتیب، اسناد از این پس به صورت الکترونیکی اسکن و ذخیره می‌شود. 

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در بخش اصلاح اطلاعات شناورها، همه اطلاعات شناورها تجمیع، راستی‌آزمایی، اصلاح و تعیین تکلیف می‌شوند تا شناورهای فاقد هویت و یا دارای هویتِ تکراری مشخص شوند، بدین ترتیب، نظارت بر شناورها افزایش می‌یابد و بانک اطلاعاتی متمرکزی خواهیم داشت که دراختیار همه نهادهای مرتبط قرار می‌گیرد و بدین ترتیب همه فسادهایی که ممکن است رخ دهد، رفع می‌شود. 

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.